احرار: نمايش «قاچاق نبي» به کارگرداني شهرام احمدي از روزهاي آينده در تبريز روي صحنه خواهد رفت؛ اثري که عوامل آن از آن بهعنوان يکي از گستردهترين پروژههاي نمايشي سال در آذربايجان ياد ميکنند.
شهرام احمدي، کارگردان نمايش، عصر يکشنبه دوم آذر در نشست خبري اين اثر با حضور عوامل هنري و گروههاي اجرايي گفت: روند آمادهسازي نمايش با چند ماه تمرين و تلاش فشرده براي بازآفريني روايتي درخور فرهنگ آذربايجان همراه بوده است و هدف ما ارائه نسخهاي تازه، دقيق و متکي بر ريشههاي فولکلور منطقه است.
وي با اشاره به انتخاب دوبار? اين مضمون پس از سالها افزود: «فريدون لايق متن نمايش را بازنويسي کرد و ما طي دو تا سه ماه با طراحي کوريوگرافي، آهنگسازي مبتني بر موسيقي فولکلور و بازسازي هويت تاريخي اثر، شرايط را براي رسيدن نمايش به مرحله اجرا فراهم کرديم.»
احمدي شمار بازيگران نمايش را 25 نفر و مجموع افراد حاضر روي صحنه را نزديک به 100 نفر اعلام کرد و ادامه داد: «نسخهاي از اين نمايش حدود 10 سال پيش در تبريز اجرا شد، اما نسخه کنوني چه در روايت، چه در صحنهپردازي و چه در نگاه کارگرداني تفاوتهاي بنيادي دارد.»
کارگردان نمايش با اشاره به محور اصلي داستان افزود: «روايت پهلواني به نام نبي، که در برابر ظلم ميايستد و در نهايت با خيانت يکي از يارانش جان ميدهد، حفظ شده است، اما نگاه تازه هر کارگردان موجب خلق اثر متفاوتي ميشود. مهمترين هدف ما معرفي دقيق و صادقان? قهرمانان بومي و اسطورههاي آذربايجان به نسل جوان است.»
او همچنين با ابراز نگراني نسبت به وضعيت تئاتر در تبريز تصريح کرد: «تئاتر در اين شهر بهسختي نفس ميکشد و حمايت کافي وجود ندارد. اميدواريم رسانهها در معرفي اين اثر و ساير آثار نمايشي همراه باشند.»
پدرام ناظر عدل، کوريوگرافر نمايش «قاچاق نبي»، نيز اجراي هشتمين پروژه بزرگ خود در تبريز را افتخاري ويژه دانست و گفت: «سه ماه است با گروهي نزديک به ??? نفر درگير تمرينهاي فشرده هستيم. براي من که فرزند اين شهر هستم، اجراي چنين پروژهاي در زادگاهم ارزش ويژهاي دارد و تلاش گروه اين است که نمايشي آبرومند و درخور مردم آذربايجان ارائه کند.»
وي با تأکيد بر جايگاه رقص در ساختار اثر افزود: «رقص نبايد بر نمايش غالب شود. در اين پروژه، کوريوگرافي دقيقاً در خدمت روايت و در چارچوب داستان معنا پيدا کرده است.»
مصطفي پورقاسم، بازيگر نقش اصلي نمايش، اجراي آثار فولکلور درباره قهرمانان آذربايجان را براي نسل امروز ضروري دانست و گفت: «قاچاق نبي نماد ايستادگي، عدالتخواهي و ياريرساني است. من اين نقش را با تمام وجود تجربه کردم و باور دارم چنين شخصيتهايي نگاه جوانان را نسبت به مقاومت و مبارزه با بيعدالتي شکل ميدهند.»
ابراهيم رائي، آهنگساز نمايش، نيز با اشاره به طراحي موسيقي اثر بيان کرد: «براي اين نمايش از ملوديهاي قديمي الهام گرفتيم و آنها را بازسازي کرديم. تلاش ما اين بوده که ابهت و جايگاه قاچاق نبي در موسيقي شنيده شود. پيوند موسيقي اثر با فضاي عاشيقي، هويت اصلي نمايش را شکل داده است.»
رضا همپا، سرپرست گروه پاپاقلي تبريز، نيز گفت: «موسيقي، ادبيات، آيينها و رقصهاي آذربايجان بخشي از اصالت فرهنگي ما هستند و اين نمايش همه اين عناصر را در کنار هم قرار داده است. کوريوگرافي زماني ارزشمند است که آگاهانه در خدمت روايت قرار گيرد.»
محمدحسين سالکي، تهيهکننده و سرمايهگذار نمايش نيز با بيان اينکه ورود او به اين پروژه برخاسته از علاقه به هنر آذربايجان است، گفت: «سرمايهگذاري در هنر براي من يک تکليف فرهنگي است. ظرفيتهاي هنر آذربايجان بسيار گسترده است و اميدوارم اين اثر بتواند گوشهاي از داشتههاي فرهنگي ما را بازتاب دهد.»
.