احرار: در دويست و شصت و هشتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تبريز، لايحه شهرداري مبني بر تجويز واگذاري 109 دستگاه اتوبوس به اشخاص حقيقي و حقوقي، مطابق ضوابط و دستورالعمل بهرهبرداري از ناوگان اتوبوس و مينيبوس وزارت کشور، بررسي و با رأي اعضاي شورا به تصويب رسيد.
محمدحسينزاده، مديرعامل سازمان مديريت حملونقل مسافر شهرداري تبريز در اين جلسه با اشاره به وضعيت واگذاريهاي سال گذشته گفت: تمامي واگذاريهاي قبلي با اولويت مناطق کمبرخوردار مانند حيدرآباد انجام شد، اما همچنان درآمدها و هزينههاي بخش خصوصي با يکديگر همخواني ندارد.
وي افزود: افزايش قيمت قطعات، هزينههاي تعميرات و کمبود راننده از چالشهاي جدي در مسير بهرهبرداري از اتوبوسهاي جديد است.
حسين زاده با بيان اينکه 49 دستگاه اتوبوس از شرکت اسنا و 100 دستگاه از شرکت سبلان در شرف تحويل به شهرداري هستند، تصريح کرد: به دليل نبود راننده، نميتوانيم آنها را بهرهبرداري کامل برسانيم. اين شرايط باعث شده است واگذاري به بخش خصوصي صرفه اقتصادي نداشته باشد و نيازمند حمايت مديريت شهري هستيم.
حسينزاده ادامه داد: در شرايط تورمي امروز، بايد بستههاي حمايتي تعريف کنيم. براي واگذاري اتوبوسهاي اسنا، تصميم گرفتهايم از مدل 20 درصد نقدي و 80 درصد غيردولتي استفاده کنيم و مبلغ نقدي را به حدود يک تا يکونيم ميليارد تومان کاهش دهيم تا بخش خصوصي توان ورود داشته باشد.
وي با اشاره به موفقيت واگذاريهاي قبلي اظهار داشت: از 180 دستگاهي که مجوز واگذاري داشتيم، 142 دستگاه به اشخاص حقيقي و 4 دستگاه به اشخاص حقوقي واگذار شد. اين آمار بينظير است و موجب تحسين ديگر شهرها نيز شده است و اگر حمايت لازم صورت گيرد، قول ميدهيم که واگذاري 109 دستگاه جديد هم با موفقيت انجام شود.
مديرعامل سازمان مديريت حملونقل مسافر با اشاره به کاهش ميانگين عمر ناوگان گفت: ميانگين عمر ناوگان از 13 سال به 8 سال رسيده و با ورود اتوبوسهاي جديد، به 5 سال کاهش خواهد يافت. در برخي مراکز استاني فقط دو اتوبوس تحويل شده، در حاليکه تبريز پيشتاز بوده است.
وي افزود: 52دستگاه اتوبوس خريداريشده سال 1403 آماده واگذاري هستند. براي اين خودروها، 20 درصد نقدي و 80 درصد يارانهاي (به شرط فعاليت در خط) اعطا ميشود که از 20 درصد نقدي، نيمي از آن نقد و نيمي بهصورت قسطي دريافت خواهد شد.
حسينزاده با تأکيد بر اينکه موفقيت واگذاري منوط به حمايت مديريت شهري است، گفت: ما قصد نداريم قيمت بليط را افزايش دهيم، بلکه بهدنبال حفظ تعادل در خدمات و حمايت از بخش خصوصي هستيم و طبق ضوابط قانوني، اقدامات در حال انجام است.
وي همچنين اولويت مناطق الحاقي مانند کوجووار، مايان و خلجان را در برنامهريزي واگذاري ناوگان مورد تأکيد قرار داد و گفت: افزايش اتوبوسهاي مسير ائلگلي نيز در دستور کار است. در مجموع، ميزان آورده اتوبوسراني از محل فروش بليط به حدود 88ميليارد تومان رسيده و براي تشويق شهروندان به استفاده از حملونقل عمومي، ميتوان در مقاطعي خدمات رايگان نيز ارائه داد.
در نهايت، پس از بررسي ابعاد مختلف لايحه و استماع توضيحات مسئولان، اعضاي شوراي اسلامي شهر تبريز با واگذاري 109 دستگاه اتوبوس به بخش خصوصي با شرايط اعلامشده موافقت کردند