1397/09/25 - 14 : 8
کد خبر: 18294
مشکلي که هر سال تکرار مي شود؛
سيب آذربايجان غربي روي دست باغداران ماند/ کاهش شديد صادرات
احرار: کشاورزان آذربايجان غربي با وجود سهم ??درصدي در توليد سيب به دليل عدم بازاريابي مطلوب داخلي و صادرات نامناسب با مشکلات عديده اي مواجه مي شوند و محصول روي دستشان مي ماند.

به گزارش احرار به نقل از مهر، آذربايجان غربي با توليد سالانه بيش از يک ميليون و 200هزار تن سيب قطب اول اين محصول در کشور به شمار مي رود اما به دليل نبود برنامه ريزي مناسب و منسجم سالانه در بخش توليد، عرضه در بازارهاي داخلي و خارجي به جاي اينکه اين موضوع نقطه قوت اقتصادي در منطقه باشد، به مشکلي بنام چالش بازار پس از توليد تبديل شده است.

نبود برنامه مشخص و الگوي مناسب کشت، نبود سورت و بسته ‌بندي نامناسب محصول، منطقي نبودن قيمت‌ها با توجه به هزينه توليد، گران بودن هزينه هاي حمل و نقل به همراه خودداري باغداران از فروش سيب هاي توليدي، دست به دست هم داده تا مشکل بازار سيب آشفته تر از سالهاي قبل باشد.

هم اکنون 370هزارتن سيب ذخيره شده در سردخانه هاي استان خريدار نداشته و در صورت ادامه اين روند با توجه به نزديک شدن به ماه هاي پاياني سال بايد منتظر خراب شدن اين محصول استراتژيک در استان بود.

اين در حالي است که دستگاه هاي ذيربط به جاي چاره انديشي براي حل اين موضوع توپ مشکل را به زمين ديگري پاسکاري مي کنند جهاد کشاورزي استان مي گويد بحث برون سپاري ارزي و گران بودن هزينه هاي حمل و نقل باعث کاهش صادرات سيب و نارضايتي باغداران شده اما در عين حال صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي مدعي است کاهش نصف توليد به همراه خودداري باغداران از فروش سيب هاي توليدي با قيمت کمتر از هزينه هاي توليد به همراه عدم بسته بندي مناسب و کيفيت پايين محصول از مهمترين چالش هاي بازار سيب استان است.

 

کاهش 500هزار تني توليد سيب در آذربايجان غربي

معاون باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت بازار سيب استان گفت: آذربايجان غربي سالانه با توليد بيش از يک ميليون و 200هزار تن با سهم 45درصدي قطب اول توليد سيب در کشور به شمار مي رود.

عزيز اماني ادامه داد: اشتغال بيش از 80هزار خانوار استان به ‌صورت مستقيم از طريق توليد محصولات باغي به خصوص سيب تامين مي‌شود که نشان از اهميت بالاي اين فعاليت در استان با هدف تامين معيشت مردم است.

وي با بيان اينکه امسال به دليل سرماي زودرس بهاره با کاهش 500هزار تني ميزان توليد سيب استان به 700تا 750هزارتن رسيد عنوان کرد: کاهش ميزان سيب توليدي نقش زيادي در بازار سيب استان که هر سال گريبانگير باغداران است داشته و دارد.

اماني خاطرنشان کرد: با وجود کاهش قابل توجه ميزان سيب توليدي استان در سالجاري ولي هنوز سيب هاي توليدي بازار مناسب داخلي و خارجي نداشته و روي دست باغداران مانده است.

معاون باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: خودداري برخي از باغداران از فروش سيب هاي توليدي به دليل به صرفه نبودن هزينه هاي توليد در کنار مشکلات سورت و بسته بندي، پايين بودن قيمت سيب در بازار و سود زياد دلالان و واسطه ها به همراه بحث پيمان سپاري ارزي در کنار گران بودن هزينه هاي حمل و نقل دست به دست هم داده تا وضعيت بازار سيب استان آشفته تر از سالهاي قبل باشد.

وي با بيان اينکه هم اکنون قيمت يک کيلو سيب در تهران بين 15تا 20هزار تومان عرضه مي شود افزود: اين در حالي است کههمين سيب در استان از باغداران به قيمت سه الي چهار هزار تومان خريداري مي شود و سود اصلي به جيب دلالان و واسطه ها مي رود.

 

کاهش شديد صادرات سيب از آذربايجان غربي به خارج از کشور

اماني با بيان اينکه سيب هاي توليدي استان خريدار ندارد گفت: امسال براي فروش مناسب و سوددهي باغداران قيمت سيب هاي توليدي تا ? هزار تومان تعيين شدولي به دليل عدم استقبال از سوي مردم و بازارهاي داخل کشور مجدد قيمت سيب کاهش قابل توجهي بين سه الي چهار هزار تومان پيدا کرد.

وي با تاکيد بر اينکه هم اکنون سيب با کيفيت استان به قيمت شش هزار تومان هم به فروش نمي رسد افزود: با وجود کاهش قيمت، سيب هاي توليدي استان همچنان خريدار نداشته و شاهد دپوي محصولات توليدي در سردخانه هاي استان هستيم.

معاون باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص حرف و حديث هايي در خصوص خودداري باغداران از فروش سيب هاي توليدي عنوان کرد: متاسفانه سالهاست هزينه توليد محصولات کشاورزي به خصوص سيب در استان با قيمت فروش همخواني نداشته و باغداران هميشه به دليل هزينه هاي بالاي توليد متضرر مي شوند.

اماني با بيان اينکه گفته مي شود باغداراني که سيب هاي توليدي خود را در سردخانه ذخيره سازي کرده اند و با وجود نياز بازار راغب به فروش محصول خود نيستند تا در آستانه عيد سيب هاي خود را با قيمت بالاتري بفروش برسانند افزود: اين در حالي است که هم اکنون نه در بازارهاي داخلي و نه تنها بازارهاي خارجي مشتري براي سيب هاي توليدي استان يا وجود ندارد يا مشتري ها کم شده اند.

 

370هزارتن سيب در سردخانه هاي آذربايجان غربي خريدار ندارد

معاون باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به کاهش صادرات سيب طي سالجاري گفت: امسال در طول هشت ماهه سالجاري صادرات سيب از استان به کمتر از 30هزارتن رسيده است که رقم ناچيزي است.

وي ميزان سيب ذخيره سازي شده در سردخانه هاي استان را 370هزارتن اعلام و اضافه کرد: اگر تا شب عيد اين ميزان سيب توليدي استان صادر يا بفروش نرسد سيب هاي توليدي استان خراب شده و به هدر مي رود.

اماني با بيان اينکه سال گذشته بيش از 100دستگاه خودرو صادرات سيب از مرزهاي استان داشتيم عنوان کرد: اين ميزان هم اکنون به يک الي دو دستگاه خودرو رسيده و با نزديک شدن به ماه هاي پاياني سال فرصت صادرات و بازاريابي محصول کمتر مي شود.

وي در خصوص اظهار نظر اخير رئيس اتحاديه ميوه و تره بار اروميه مبني بر واردات سيب به استان گفت: در حال حاضر سيب از خارج کشور به استان صادر نمي شود بلکه باغداران استان که اقدام به ذخيره سازي سيب در سردخانه ها کرده اند به دليل خريد سيب با قيمت کمتر از هزينه هاي توليد از فروش خودداري مي کردند که هم اکنون اين موضوع تقريبا حل شده است.

اظهارات اماني در حالي صورت مي گيرد که رئيس اتحاديه ميوه و تره بار اروميه هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران از وضعيت بازار سيب در استان گلايه مند بود و گفت: سيب به ميزان کافي در آذربايجان غربي توليد شده است اما باغداران سيب را در سردخانه ها انبار کرده و زير قيمت 90هزار ريال راضي به فروش نيستند.

 

باغداران آذربايجان غربي تمايلي به فروش سيب هاي توليدي ندارند

قاسم عزتي با بيان اينکه نمي توانيم باغداران را مجبور به فروش محصولات خود کنيم، اظهار داشت: قدرت خريد مردم کاهش يافته و خريد سيب با قيمت پيشنهادي باغداران و با اضافه کردن هزينه بار و فروش آن در بازار به هيج وجه منطقي و عملي نيست.

وي با بيان اينکه هر کيلوگرم سيب تزريقي به بازار از 50تا 100هزار ريال و بسته به کيفيت آن قيمت دارد عنوان کرد: در شرايط کنوني و براي کاهش قيمت ها ناچاريم سيب وارد کنيم و هم اکنون نيز سيب موجود در بازار از ساير استانها از جمله مراغه و تهران خريداري و به بازار تزريق شده است.

مديرعامل شرکت تعاوني باغداران اروميه در خصوص آخرين وضعيت بازار سيب استان گفت: متاسفانه چالش بازار پس از توليد به خصوص در بخش سيب مشکل امسال و سالهاي اخير نيست بلکه از ديرباز استان در زمينه فروش سيب هاي توليدي همواره با مشکلات زيادي مواجه بوده است.

امير مرادي نبود برنامه ريزي منسجم از سوي مسئولان، بالا بودن هزينه هاي توليد، مشکل سورت و بسته بندي، نبود ناوگان مناسب صادراتي، عدم برنامه ريزي مشخص در زمينه ميزان توليد و کيفيت محصولات توليدي بدون توجه به بازارهاي جهاني را بخش اعظمي از مشکلات بازار سيب استان عنوان کرد.

وي با بيان اينکه امسال به دليل شرايط جوي شاهد کاهش قابل توجهي در بخش توليد سيب استان بوديم افزود: مشکل سپرده گذاري ارزي، وجود تعرفه‌هاي بالاي گمرکي و هزينه‌هاي حمل و نقل باعث شده فروش سيب با قيمت سال گذشته براي باغدار صرفه اقتصادي نداشته باشد و خواهان فروش با قيمت بالاتر براي جبران هزينه‌هاي توليد باشد.

مرادي خاطرنشان کرد: هم اکنون باغداران تمايلي به فروش سيب توليدي با قيمت کمتر از 9هزار تومان ندارند ولي به دليل نزديک شدن به شب يلدا و نيز ماه هاي پاياني سال اين خودداري از فروش نمي تواند دوام داشته باشد در اين ميان حق با باغداران است چرا که باغداران استان خرده مالک هستند و قسمت عمده سيب به دست دلالان عرضه و به فروش مي‌رسد.

 

کاهش 30درصدي صادرات سيب در آذربايجان غربي طي سالجاري

مسئول اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي در زمينه وضعيت صادرات سيب هاي توليدي استان گفت: امسال به دليل مختلف از جمله کاهش توليد، کيفيت پايين برخي محصولات توليدي، پيمان سپاري ارزي، گران بودن هزينه هاي حمل و نقل و کاهش تعداد ناوگان صادراتي شاهد کاهش 30درصدي صادرات سيب هاي توليدي طي هشت ماهه سالجاري بوديم.

حسين محمدجاني با بيان اينکه طي هشت ماهه سال گذشته 46هزار تن به ارزش 22ميليون دلار صادرات سيب داشتيم، گفت: اين ميزان امسال طي هشت ماهه گذشته به 30هزارتن به ارزش 15ميليون دلار کاهش يافته است.

وي با بيان اينکه آذربايجان غربي به دليل سهم 45درصدي توليد سيب کشور مسئول ميز توسعه صادرات سيب کشور نيز  است، عنوان کرد: امسال دو نشست با هدف بررسي مشکلات سيب استان برگزار شده است و طي هفته آتي نيز نشست کشوري در اين زمينه برگزار خواهد شد.

وي اعزام هيئت هاي استاني به کشورهاي خارجي از جمله هند، افغانستان و پاکستان را يکي از راه هاي حل مشکل صادرات سيب عنوان کرد و افزود: سال گذشته به دليل اعزام هيئت‌هاي متعدد شاهد رکورد زني صادرات سيب طي 10سال اخير بوديم اما امسال در اين زمينه اقدامات مناسبي انجام نداده ايم.

مسئول اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي گفت: مشکل بازار سيب مربوط به يک دستگاه اجرايي نيست همه ادارات ذيربط بايد در اين خصوص نهايت تلاش و همکاري لازم را داشته باشند.

امروز محصولات کشاورزي به خصوص سيب با مشکلات متعددي از جمله بازاريابي، صادرات، صنايع تبديلي، وجود دلالان و واسطه‌ها، متضرر شدن کشاورز به جاي سود آوري و… مواجه است که ضرورت توجه ويژه مسئولان را دو چندان مي کند.

: سکينه اسمي،

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 5

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.