1402/04/21 - 20 : 10
کد خبر: 36890
احياي اميد در جامعه با احياي واحد هاي توليدي
احرار: وقتي با پلاکارد جلو استانداري يا فرمانداري براي اعتراض به حقوق معوقه مان تجمع مي کرديم و دوستان و آشنايان ما را در آن وضعيت مي ديدند خجالت مي کشيديم و افسوس مي خورديم که پس از اين همه سال خدمت و کار صادقانه در يکي از بزرگترين واحدهاي توليدي استان در چنين شرايطي قرار داريم اما اکنون در سايه تلاشهاي دولت و همچنين حمايت مديريت فعلي حقوقمان را اول هر برج و به طور مرتب دريافت مي کنيم.

 سهيلا عباسپور -- وقتي با پلاکارد جلو استانداري يا فرمانداري براي اعتراض به حقوق معوقه مان تجمع مي کرديم  و دوستان و آشنايان ما را در آن  وضعيت مي ديدند خجالت مي کشيديم و افسوس مي خورديم  که  پس از  اين همه سال خدمت و کار صادقانه در يکي از بزرگترين واحدهاي توليدي استان در چنين شرايطي قرار داريم اما اکنون در سايه تلاشهاي دولت و همچنين حمايت مديريت فعلي حقوقمان را اول هر برج و به طور مرتب دريافت مي کنيم.

اين ها سخنان خدا ياري نماينده کارگران بلبرينگ سازي است . واحدي که اولين شرکت بلبرينگ سازي کشورو  يکي از بزرگترين واحدهاي توليد بلبرينگ شمال غرب کشور محسوب مي شود.

 در حقيقت آغاز فعاليت بلبرينگ سازي ايران تحت ليسانس شرکت سوئدي اس کي اف به سال 1347بر مي گردد  اين مجموعه  که در زميني به وسعت 14 هکتار در غرب تبريز قرار دارد ؛ در طول چهار دهه فعاليت خود توانسته بود محصولاتي را به بازار ارائه کند که قابل رقابت با مشابه خارجي باشد اما پروسه خصوصي سازي، در اواخر دهه 80 اين واحد صنعتي را به ورطه ورشکستگي کشاند و حتي در دوره اي فروش بلبرينگ هاي چيني  وارداتي به اسم بلبرينگ تبريز نيز مطرح شد.

در قالب  تور رسانه اي راويان پيشرفت براي بازديد از بلبرينگ سازي  تبريز آمده ايم  اين واحد توليدي از جمله واحد هاي توليدي احيا شده توسط دولت سيزدهم محسوب مي شود که اکنون چرخ آن براي توليد انواع  بلبرينگ و رولر به صدا در آمده است  و حدود 5 درصد  از نياز کشور را تامين مي کند.

 کارخانه هنوز نماي قديمي دارد کارگران بخش هاي مختلف بر سر دستگاه ها مشغول انجام کار ند؛ عمده کارگران اين کارخانه قديمي مردان و اغلب آن ها از قشر جوان هستند همه کارگران تي شرت هايي به رنگ آبي نفتي  بر تن دارند.

صداي گوشخراشي درمحيط کارخانه پييچيده است؛ برخي از کارگران براي جلوگيري از آسيبي که اين صدا مي تواند بر  شنوايي شان داشته باشد از هدفون هاي محافظ گوش استفاده مي کنند و بعضي ديگر هم هدفوني ندارند و گويا با  گذر زمان به اين صداها عادت کرده و به آن خو گرفته اند.

 يکي از خبرنگاران که به نظر مي رسد حساسيت بيشتري به صداهاي گوشخراش دارد، دستهايش را روي گوشش گذاشته و مي گويد : به نظرم کارکنان اينجا بعد ساعات کار اداري بايد چند قرص سردرد بخورند و در محيطي آرام استراحت کنند خيلي آزار دهنده است .

مدير کارخانه که به نظر مي رسد ارتباط خوبي نيز با کارگران دارد ؛ مراحل توليد قطعات مختلف بلبرينگ را براي خبرنگاران و عکاسان  توضيح مي دهد.

به مرحله آخر  توليد که مي رسيم  يکي از خبرنگاران بلبرينگ را در دست مي گيرد و در حاليکه  انگار ذوق خاصي از توليد اين قطعه دارد مي گويد: بلبرينگ در صنعت بسيارحائز اهميت دارد و شايد مهمترين عامل پيشرفت بيشتر در صنعت توليد اين قطعه است .

مدير کارخانه بلبرينگ سازي در حاشيه بازديد خبرنگاران ضمن  ارائه گزارشي از پيشيينه تاسيس اين کارخانه  و بحران يک دهه اي آن مي گويد :  در دهه90 مشکلاتي  براي اين واحد صنعتي پيش آمد  و در  سال 1400 اداره ورشکستگي دادگستري از طريق مزايده اقدام به واگذاري اين کارخانه کرد که در نهايت هولدينگ سليميان با رقم پيشنهادي 361 ميلياردتومان برنده اين مزايده شد و کارگران مجموعه نيز سر کار خود بازگشتند.

رامين علي پور تعداد پرسنل شاغل در اين مجموعه تا  اواخر سال 1401 را  حدود 170 نفر  اعلام مي کند و مي گويد:   با احياي اين واحد توليدي اکنون تعداد افراد شاغل در  مجموعه به 230 نفر رسيده است که از اين تعداد حدود 22 نفر زن هستند.

او اضافه مي کند :  با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته در نظر داريم تا پايان سال جاري تعداد کارکنان در اين واحد توليدي به 350 نفر برسد.

وي با بيان اينکه تا کنون  براي احياي اين واحد توليدي تا کنون هيچ تسهيلاتي نگرفته ايم مي گويد: تمام  سرمايه اين واحد از آورده شخصي بوده است اما مايل به دريافت تسهيلات ازبانک ها  و سازمان ها هستيم.

مدير کارخانه بلبرينگ سازي ايران خاطران نشان مي کند : با دريافت تسهيلات بخصوص در بحث تامين ارزهاي نيمايي مي توانيم  روند توليد را با سرعت بيشتري پيش ببريم.

علي پور نداشتن مواد اوليه در کارخانه را در  6 ماه نخست سال 1401  دليل عدم توليد در اين بازه زماني عنوان مي کند   و اظهار مي کند : بعد از شناسايي و حل  مشکلاتي از جمله تامين مواد اوليه و بازسازي ماشين الات  درمهر ماه 14شروع به فعاليت کرديم .

وي با بيان اينکه در گذشته روزانه در بهترين حالت 1500 تا 2000 عدد بلبرينگ توليد مي شد مي گويد: ميزان توليد در حال حاضر به 6 هزار عدد بلبرينگ در روز رسيده است  که افزايش ميزان توليد  روزانه 10 هزار بلبرينگ در دستور کار قرار داد .

مدير کارخانه بلبرينگ سازي با اشاره به اينکه  محصولات  اين کارخانه کاملا توليدي هستند و مونتاژ نيستند مي افزايد :   تنها شرکتي که در حال حاضر تمام اجزاي بلبرينگ اعم از ساچمه، رولر و کيج را در داخل شرکت توليد مي کند،  شرکت گسترش صنعت بلبرينگ سازي ايران است. 

 مدير کارخانه بلبرينگ سازي ايران با اشاره به اينکه  اکنون قادر هستيم 5 درصد  از نياز داخلي کشور  را تامين نماييم گفت :  و در حال حاضر با توجه به نياز بازار داخلي ، برنامه اي براي صادرات محصولات نداريم.

او در خصوص مواد اوليه مورد نياز نيز مي گويد: فعلا مواد اوليه اي که استفاده مي کنيم وارداتي هستند و چون بلبرينگ قطعه اي حساس و دقيق است ترجيح مي دهيم مواد اوليه آن از کيفيت مناسبي برخوردار باشد چرا که مواد اوليه داخلي در حال حاضر فاقد استاندارد هاي لازم هستند.

 

در سالي که مزين به رشد توليد و مهار تورم است احياي واحد هاي راکد و نيمه راکد در استان گامي مهم در کاستن از بيکاري و احياي اميد در جامعه است که در دولت سيزدهم  و تنها در سال اول فعاليت اين دولت، 200 واحد راکد و نيمه راکد در آذربايجان شرقي به چرخه توليد بازگشتند  و وظيفه راويان پيشرفت نيز آگاه سازي جامعه از روند احياي اين واحدها  و اميد آفريني در جامعه است.

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.