1402/03/16 - 17 : 27
کد خبر: 36738
هشدار علوم پزشکي نسبت به شيوع مالاريا در آذربايجان شرقي
احرار: دانشگاه علوم پزشکي تبريز با تاييد ابتلاي تعدادي از افراد در آذربايجان شرقي به بيماري مالاريا، نسبت به شيوع اين بيماري و احتمال درگيري ساير افراد استان هشدار داد.

مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اينکه مالاريا جزو بيماري‌هاي عفوني بوده و در صورت تشخيص به موقع امکان درمان دارد، اعلام کرد: داروهاي مربوطه نيز در سامانه بهداشتي کشور موجود و به صورت رايگان در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد تا فردي به خاطر شرايط مالي از درمان محروم نشود.
دکتر سيمين خياط زاده اظهار کرد: اگر فرد بيماري به مراکز درماني و بهداشتي مراجعه نکند و بيماري وي تشخيص داده نشود، جانش به خطر خواهد افتاد و بر اين اساس لازم است تا افراد نشان دار در اسرع وقت اقدام به درمان خود کنند.
وي تب و لرز، خستگي، بي اشتهايي، تعريق و ضعف عمومي و احساس کم خوني را از علايم معمول مالاريا اعلام کرد که افراد در صورت بروز اين علايم بايد فورا" به خانه‌هاي بهداشت، مراکز بهداشتي درماني سطح شهر يا ستاد مرکز بهداشت شهرستان ها مراجعه کنند تا ابتلاي وي به مالاريا تشخيص داده شود.
بيماري مالاريا در آذربايجان شرقي مشاهده شده است
خياط زاده با بيان اينکه احتمال انتقال بيماري مالاريا در آذربايجان شرقي فراهم است و اين چرخه انتقال مي‌تواند در استان شکل بگيرد، گفت: حدود ?? سال است که موفق شده‌ايم انتقال محلي ( انتقال بيماري از يک فرد بيمار به فرد سالم از طريق پشه) مالاريا را در استان از بين ببريم و حتي موارد وارده از بيرون استان به داخل استان هم در سال هاي اخير نداشتيم، اما چندي پيش مواردي مشاهده شده است.
وي افزود: به دليل افزايش تعداد بيماران ساکن مناطق جنوبي کشور به خاطر در تماس بودن با کشورهاي همسايه، احتمال آلودگي مردم آذربايجان شرقي در سفر به اين مناطق وجود دارد و به تازگي نيز تعدادي از رانندگان خودروهاي سنگين برخي از شهرستان‌هاي استان مورد گزش پشه‌هاي آلوده قرار گرفته و بيمار شده‌اند که اکنون تحت درمان هستند.
خياط زاده ادامه داد: نگراني ما بيشتر مربوط به افزايش دماي آذربايجان شرقي و امکان رشد پشه‌ها در مانداب‌ها است که اگر فرد بيماري که داراي ميکروب حاوي بيماري مالاريا است، توسط يک پشه گزيده شود، اين پشه مي‌تواند افراد سالم ديگر را بدون رفتن به مناطق جنوبي آلوده کند.
وي کشورهاي افغانستان و پاکستان را به دليل ظهور تب دنگي مرکز شيوع مالاريا و استان سيستان و بلوچستان را به دليل همجواري با اين کشورها داراي شرايط مساعد براي گسترش مالاريا دانست.
خياط زاده اضافه کرد: افرادي که راننده خودروهاي سنگين هستند و براي باربري به مناطق جنوبي کشور و حتي خارج از مرزها يعني کشورهاي پاکستان و افغانستان مسافرت مي‌کنند بايد يکسري وسايل حفاظتي را به همراه داشته باشند.
وي توضيح داد: اگر افراد در محيط خارج از خودرو يا منزل به قصد استراحت اتراق مي‌کنند، بايد از پشه بند استفاده کنند و پوشاندن يقه و پوشيدن لباس آستين بلند و شلوارهاي ساق بلند ضروري است تا بدن افراد کمترين تماس را با پشه‌ها داشته باشد.
افراد در کنار جويبارها و مناطق آب مانده به استراحت نپردازنداگر افراد در محيط خارج از خودرو يا منزل اتراق مي‌کنند، بايد از پشه بند استفاده کنند، پوشاندن يقه، پوشيدن لباس آستين بلند و شلوارهاي ساق بلند ضروري است تا بدن افراد کمترين تماس را با پشه‌داشته باشد.
مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز، استفاده از لوسيون و اسپري‌هاي دورکننده حشرات بر روي بدن و استفاده از حشره کش در محل استراحت و فضاي باز را براي جلوگيري از حضور پشه‌ها ضروري دانست و گفت: لازم است افراد در کنار جويبارها و مناطق آب مانده به استراحت نپردازند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 6 + 1

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.