1402/03/15 - 11 : 58
کد خبر: 36730
افتتاح4 مگاپروژه کشاورزي با اشتغال 41 هزار نفر در سفر رئيسي به آذربايجان‌شرقي
احرار: رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با مغتنم شمردن فرصت سفر رياست جمهوري به اين استان، گفت: در اين سفر چهار مگاپروژه در قالب 71 طرح در حوزه کشاورزي با اعتبار بالغ بر 10 هزار و 742 ميليارد و ايجاد و تثبيت اشغال براي 41 هزار و 316 نفر که در بيش از 10 هزار و 980 هکتار از اراضي استان اجرا شده است، افتتاح مي شود.

، اکبر فتحي صبح امروز در گفت وگو با  خبرنگاران ضمن تشريح برنامه‌هاي بخش کشاورزي سفر رياست جمهوري به استان آذربايجان‌شرقي اظهار کرد: در سال گذشته با کمک همه فعالان بخش کشاورزي به خصوص مسئولان ارشد استان، سعي کرديم از ظرفيت سفر به نفع بخش کشاورزي بتوانيم کمک بگيريم، در نهايت جلسات مختلفي که هم در استان و هم در کشور اتفاق افتاد، دو هزار و 820 ميليارد تومان براي بخش کشاورزي پروژه تعريف و مصوب شد.

وي افزود: اعتبار پروژه‌هاي عمراني از سه محل قرار بود تامين شود که يکي سازمان برنامه و بودجه کشور بود که از اعتبارات کشوري تامين شود، سهم وزارتخانه بود، در نهايت اعتبارات و منابعي بود که استان تامين خواهد کرد. پروژه‌هاي عمراني بخش کشاورزي که شامل پروژه‌هاي زيربنايي است، از اعتبارات تملک دارايي، سرمايه‌اي بود که عمدتا اعتبارات، اعتبارات دولتي است.

فتحي گفت: در سفر قبلي رئيس‌جمهور، در بخش کشاورزي پروژه‌هايي که تعريف شده بود شامل کانال‌هاي آبياري عمومي، شبکه‌هاي آبياري، سيستم هاي نوين آبياري، قنوات، جاده هاي دسترسي به مزارع، ايل راه ها  براي عشاير تامين آب آشاميدني عشاير و طرح‌هاي آبخيزداري منابع طبيعي، تجهيز آزمايشگاه شبکه دامپزشکي بود که يک آزمايشگاه مرجع در منطقه شمالغرب کشور است.

وي اضافه کرد: با پيگيري‌هاي صورت گرفته هم از طريق سازمان برنامه بودجه کشور و هم از طريق سازمان برنامه بودجه استان و با حمايت‌هاي استاندار محترم به اين نکته بيشتر توجه شد که ما بايد ظرفيت‌هاي بالقوه بخش کشاورزي را به بالفعل تبديل کنيم تا هم ارزش افزوده بخش را بالا ببريم و هم در پاياب سدها شبکه‌ها را راه‌اندازي کنيم. اين ديدگاه باعث شد تخصيص اعتبار سفر رياست جمهوري، براي بخش کشاورزي با نگاه ويژه‌اي باشد.

فتحي بيان کرد: منابعي که براي شرکت آب منطقه‌اي در حوزه کشاورزي تخصيص يافت تا سدها يا شبکه هاي اصلي مربوط به اراضي کشاورزي را تکميل کند، جزء زيرساخت براي تامين آب کشاورزي است که اينها هم در اعتبارات بخش کشاورزي لحاظ مي‌شود.

سهم وزارت جهادکشاورزي در دور اول سفر رئيس جمهور محقق نشد

وي با اشاره به اينکه سهم وزارت جهادکشاورزي 1220 ميليارد بود، افزود: در کشور سهم وزارتخانه محقق نشد، به اين علت که اين سهم از محل مولدسازي بود، املاک در سطح کشور شناسايي شده است ولي چون به فروش نرفت اخيرا مصوبه اي داده اند که ما در پروژه استاني پيش ببريم. وزارت خانه بيشتر به دنبال تهاتر بود و مي خواست با شرکت‌ها و هلدينگ هاي توانمند قرارداد ببندد تا املاک بدهد و ما به ازاي آن ها پروژه راه اندازي کند.

فتحي گفت: بقا وجود اينکه وزارتخانه سهم خودش را تاکنون نداده ولي به تعهدش پابرجاست. 1300 ميليارد تومان منابع بخش کشاورزي است. پروژه هاي نيمه تمام مثلا پروژه‌اي با 90 درصد پيشرفت که 4 سال پشت سرهم متوقف شده بود مخصوصا در شهرستان هاي جلفا، خداآفرين، ورزقان که در حوزه ارس واقع شده بودند، تکميل شدند.

تحويل 19 هزار هکتار شبکه فرعي ارارضي کشاورزي به بهره برداران

وي ادامه داد: 19  هزار هکتار شبکه فرعي اراضي کشاورزي که بالاي 90 درصد پيشرفت داشت  تکميل و تحويل بهره برداران شد و يک پروژه که در يکانات است هم در حال اجرست و تا شهريور تکميل مي‌شود. در کل شهرستان‌ها براي قنوات پروژه تعريف شده است و فعاليت وجود دارد.  از محل اين منابع، جاده‌هاي دسترسي به مزارع و کانال هاي آبياري عمومي احداث مي شود. در تمام شهرستان‌ها براي کانال‌هاي آبياري از محل مصوبات سفر پروژه تعريف شده است يک قسمتي تمام شده و يک قسمتي در دست اجراست. کميته استاني براي مولدسازي املاک نيز در سازمان جهاد کشاورزي استان تشکيل شده است.

عذرخواهي از پيمانکاران

فتحي افزود: 19 هزار هکتار اراضي که در مورد آن صحبت کردم که تحويل يک هزار و 200 هکتار از آن به بهره برداران باقي مانده است از مواردي است که ما پروژه تعريف کرده ايم و ايجاد دين شده است و پروژه نيز خاتمه يافته است و ما فقط بايد از محل مولد سازي مطالبات پيمانکار را پرداخت کنيم.

وي ادامه داد: من از پيمانکاران عذرخواهي مي‌کنم که تاخير در پرداخت ايجاد شده است و اميدوارم امسال از محل مولدسازي بتوانيم به قرارداد خود با پيمانکاران عمل کنيم.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: علاوه بر پروژه‌هاي عمراني مانند شبکه‌هاي آبياري، سيستم هاي نوين آبياري و ... که دولت راسا اقدام به ايجاد زيرساخت مي کند، پروژه هاي اقتصادي بخش کشاورزي توسط بخش خصوصي با پشتيباني تسهيلاتي که بخش دولتي اعطا مي کند اجرايي مي شود.

اکبر فتحي ادامه داد: در حوزه پروژه‌هاي اقتصادي نيز اتفاقات بسيار خوبي صورت گرفته است و نزديک به 100  هکتار در يک سال اخير به مجموعه گلخانه‌هاي استان اضافه شده است.

وي ادامه داد: صد هکتار افزايش گلخانه‌ها يک رشد بسيار عالي براي اين حوزه است و عدد بزرگي براي اين حوزه محسوب مي شود که بايد از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي قدرداني کنم که در اين حوزه سرمايه گذاري کرده اند.

فتحي ادامه داد: منابع تسهيلاتي که به اين پروژه هاي ترريق شده اند از محل داخلي بانک ها خصوصا بانک کشاورزي و منابع تبصره 18 سال 1400 که در سال 1401 توانستيم استفاده کنيم، بوده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي افزود: بانک کشاورزي 500 ميليارد تومان ديگر نيز از محل منابع داخلي بانک در نظر گرفته است که به زودي تزريق خواهد شد.

 

افتتاح گاوداري ? هزار راسي با سرمايه‌گذاري بنياد مستضعفان

فتحي در خصوص مگاپروژه هاي حوزه دام و طيور در استان گفت: يکي از اين مگاپروژه ها گاوداري هاي ? هزار راسي است که بنياد مستضعفان سرمايه‌گذاري آن را انجام داده است و آماده شدن زيرساخت هاي آن در طول يک سال يک رکورد ويژه محسوب مي شود.

وي افزود: زيرساخت هاي مختلف اين پروژه از قبيل آب، برق و گاز در قالب شهرک دامپروري به خوبي تامين شد و شهريور ماه سال جاري 6 هزار راس آن تحويل خواهد شد هر چند که 3 هزار راس آن در حال حاضر آماده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به بهره برداري از مرغداري 3  ميليون و 600هزار قطعه اي در اين استان، گفت: بهره‌برداري از اين مرغداري يک اتفاق بي‌نظير در شمال غرب کشور بود که توسط يکي از شرکت هاي بزرگ انجام شد و پيشرفت بسيار خوبي دارد و در اين سفر رياست جمهوري نيز مورد بازديد قرار خواهد گرفت.

فتحي صنايع تبديلي را از ديگر حوزه‌هاي مورد توجه سرمايه‌گذاران در سال جاري معرفي کرد و ادامه داد: سال گذشته براي بخش کشاورزي از نظر سرمايه‌گذاري بخش خصوصي سال بسيار خوبي بود چرا که در زيربخش هاي مختلف کشاورزي سرمايه‌گذاري شد که برخي از پروژه هاي آن به بهره برداري رسيد و برخي نيز در حال اجرا است.

 

100 ميليارد تومان براي شبکه هاي فرعي آبياري حوزه ارس 

وي ماهيت سفر دوم رياست جمهوري به آذربايجان شرقي را اقتصادي و با تکيه بر ظرفيت‌هاي بخش خصوصي و بانک ها دانست و افزود: در اين سفر علاوه بر پروژه هاي عمراني که حدود ??? ميليارد تومان براي شبکه هاي فرعي آبياري حوزه ارس لحاظ شده است، از محل مسئوليت هاي اجتماعي مس سونگون نيز مبلغي براي کانال هاي آبياري عمومي بخش کشاورزي در نظر گرفته شده است.

وي افزود: همچنين پروژه اي که در سال قبل نتوانستيم تعهداتمان را در خصوص آن انجام دهيم از قبيل شهرک گلخانه اي پاياب سد حاجيلر ورزقان نيز در دستور کار قرار دارد که در اين پروژه، شبکه اصلي به عهده سازمان آب منطقه اي استان مي باشد و شبکه فرعي و ايجاد زيرساخت هاي گلخانه اي نيز به عهده سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي است که خوشبختانه مصوب شده است و طرح هاي کوچک تامين آب در شهرستان هريس نيز از ديگر پروژه هاي اين سفر است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي افزود: عمده برنامه ما براي استفاده از فرصت اين سفر در حوزه مجوزهاست، چرا که 18 طرح در استان داريم که اجراي آن خاتمه يافته است و به خاطر موانع جزئي امکان بهره برداري آن محقق نشده است و بنا داريم با کسب مجوز اين واحدها که خاتمه يافته از رياست محترم جمهوري، امکان بهره برداري از اين واحدها را فراهم کنيم.

50 درصد دامپروري‌هاي آذربايجان‌شرقي واحدهاي کوچک است

فتحي قدرت رقابت واحدهاي کوچک دامپروري را بسيار پايين دانست و افزود: اگر حمايت لازم از واحدهاي کوچک انجام نشود، اين واحدهاي کوچک در عرصه رقابت با واحدهاي بزرگ نابود خواهند شد، بنابراين با توجه به اينکه بيش از 50 درصد دامپروري هاي استان را واحدهاي کوچک تشکيل مي دهند، اولويت ما در استان بهسازي و نوسازي اين دامپروري هاست تا بتوانيم با استفاده از تسهيلات کم بهره، به اين واحدها کمک کنيم تا با استفاده از منابع بانکي واحد خود را بهداشتي کنند و در عرصه رقابت بتوانند به توليد پايدار ادامه دهند و اين نيز از ديگر مواردي است که براي اين سفر مصوب شده است.

وي با اشاره به استقبال سرمايه گذاران از زيربخش هاي مختلف کشاورزي گفت: در شهرستانهاي تبريز، سراب، اهر، کليبر،  و خداآفرين و ديگر شهرستانهاي استان نيز درخواست هايي براي دريافت مجوز واحدهاي دامپروري با ظرفيت بالا وجود دارد.

فتحي ادامه داد: در حوزه دام و طيور، عمدتا مناطق بکر استان مد نظر قرار دارد چرا که در اين حوزه بايد حريم مشخصي براي ايجاد واحد توليدي رعايت شود و به همين دليل سرمايه گذاران خود مناطق کمتر برخوردار را براي اجراي طرح در اين حوزه مد نظر قرار مي دهند چرا که در اين مناطق بکر، منابع به حد کافي وجود دارد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي بيان کرد: هلدينگ هاي بزرگ نيز با جلساتي که با استاندار آذربايجان شرقي و معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري داشته اند، براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف دعوت شده اند.

وي اضافه کرد: از ظرفيت هلدينگ هاي بزرگ علاوه بر دام و طيور، در حوزه هاي ديگر از قبيل احداث باغات، گلخانه ها و ... استفاده مي کنيم که شرکت هاي بزرگ و هلدينگ کشاورزي يکي از  شرکت هاي هواپيمايي با استفاده از منابع داخلي خود مجوزهاي لازم را دريافت و برخي پروژه ها را اجرايي کرده اند ما نيز در اين زمينه تسهيلگري مي کنيم تا اين هلدينگ ها بتوانند با استفاده از ظرفيت استان براي نيروي انساني منطقه اشتغالزايي کنند و در اين زمينه از ظرفيت بانک ها نيز استفاده مي کنيم.

 

 حدود ? هزار دستگاه تراکتور از  محل اعتبارات بانکها به کشاورزان ارائه مي شود

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي گفت: معاون اجرايي رييس جمهور در سفري که به تبريز داشت و از شرکت تراکتورسازي ايران بازديد کرد، تصميم گرفته شد از ظرفيت ? عامليت بانک‌ها استفاده شود و براي کشاورزان استان ما تسهيلاتي در نظر گرفته شود تا براي خريد تراکتور از شرکت تراکتورسازي ايران اقدام کنند. حدود ? هزار دستگاه تراکتور از اين محل به کشاورزان ارائه مي شود.

ضريب مکانيزاسيون استان آذربايجان شرقي از ميانگين کشوري بيشتر است

فتحي با اشاره به اينکه ضريب مکانيزاسيون استان ما از ميانگين کشوري بالاست افزود: پراکنش ماشين آلات در استان مناسب نيست. در اين سفر سعي کرديم براي شهرستان هايي که نياز دارند به خصوص چاراويماق، کليبر و خداآفرين توجه شود تا ضريب مکانيزاسيون را در تمام شهرستان ها بالا ببريم. براي اين کار هم تفاهم نامه با بانک ها امضا شده است و شرکت تراکتورسازي ايران نيز براي تامين تراکتورها متعهد شده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 3

  آخرین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
  پربازدیدترین اخبار
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.