1402/03/13 - 20 : 38
کد خبر: 36722
قطع اينترنت در زمان کنکور؛ راه‌حلي که کمک‌کننده نيست
احرار: براساس آخرين گفته‌هاي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، قطعي اينترنت در زمان برگزاري کنکور نمي‌تواند کمکي کند و فناوري‌هايي وجود دارند که بتوان حتي درصورت قطع اينترنت هم ارتباط را برقرار کند.

طي سال‌هاي اخير پديده لو رفتن سؤالات و رواج تقلب در بين برخي داوطلبان کنکور همپاي رشد شبکه‌هاي مجازي و وسايل الکترونيکي و ابزارهاي هوشمند افزايش يافته است و اين نگراني را براي داوطلبان کنکور و حتي خانواده‌هاي آن ها که به نوعي سرنوشتشان به اين امتحان گره خورده ايجاد کرد. اگرچه براي جلوگيري از تقلب و پخش سوالات هنگام برگزاري کنکور تدابير گوناگوني از سوي سازمان سنجش درنظر گرفته شده اما گويا موثر نبوده و اخيرا تنها روشي که مي توانست امنيت اين امتحان را تضمين کند، قطع اينترنت اعلام شده بود.
درنهايت نوبت اول کنکور سراسري سال 1402 در روزهاي 29 و 30 دي ماه به دليل جلوگيري از تقلب و حفظ حقوق داوطلبان، با قطع اينترنت آن هم به صورت نقطه‌اي برگزار شد و بررسي‌ها حاکي از آن بود که اين روش تا حد زيادي موفق بوده و هيچ برگشت پاسخي به حوزه‌هاي امتحاني در کنکور امسال اتفاق رخ نداد.
با همه اين تفاسير با وجود اينکه اعلام شد اگر کاربران از محدوده‌هاي ذکر شده خارج شوند، به اينترنت دسترسي خواهند داشت، برخي از مردم از شرايط ايجاد شده ناشي از قطع اينترنت با مشکلاتي رو به رو و گلايه‌هايي در اين زمينه ايجاد شد تا جايي که عيسي زارع پور - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - اواخر سال گذشته از مردم بابت مشکلاتي که در محدوده  BTSهاي حوزه‌هاي امتحاني پيش آمده بود، عذرخواهي و اعلام کرد اين آخرين باري است که اينترنت به خاطر کنکور قطع مي‌شود و سازمان سنجش حتما بايد براي دور بعدي کنکور به فکر راهکاري جايگزين باشد.
مدتي بعد در 24 ارديبهشت سال جاري، رئيس مرکز ارزشيابي و تضمين کيفيت نظام آموزش و پرورش- در يک نشست خبري، از بررسي درخواستي براي قطع اينترنت هنگام برگزاري امتحانات نهايي دانش آموزان خبر داد. او در اين زمينه گفت از آنجا که تخلفات و شبکه‌هاي سودجو در پيام رسان‌هاي خارجي فعاليت داشتند، درخواست قطع اينترنت بين الملل در يک مدت زماني 35 دقيقه‌اي تا ساعت8:30 صبح را داشتيم که مصوب شد تا در کارگروهي بررسي شود و جلسات تخصصي داشتيم. دو موضوع تهيه اينترنت پايدار و پرسرعت براي حوزه‌هاي تصحيح و محدودسازي اينترنت در دستور کار بود و در حال بررسي کارشناسي هستيم.
اگرچه پس از انتشار اين خبر وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد که قطعي اينترنت بين الملل در زمان برگزاري امتحانات نهايي و در اطراف اين حوزه‌ها به صورت پيشنهاد بوده که مصوب نشده است؛ رئيس مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات- با انتشار پستي در يک شبکه اجتماعي داخلي درباره قطع اينترنت اظهار کرد: همانگونه که سال قبل هم اعلام شد، وزارت ارتباطات براي هيچ آزموني حتي يک دقيقه هم اينترنت را قطع نخواهد کرد.
حال که قرار است دومين مرحله کنکور سراسري سال 1402 در تيرماه برگزار شود، همچنان موضوعاتي مبني بر احتمال قطع اينترنت در زمان برگزاري کنکور مطرح مي شود، در همين رابطه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه جلسه هيأت دولت، در مورد پيشنهاد قطعي اينترنت در زمان برگزاري کنکور از سوي وزارت علوم گفت: قطع اينترنت نمي‌تواند کمکي کند و فناوري‌هايي وجود دارند که بتوان حتي در صورت قطع اينترنت هم ارتباط را برقرار کند.
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وي با اشاره به هم‌فکري با وزارت علوم براي پيدا کردن راهکاري براي جلوگيري از قطع اينترنت در زمان برگزاري کنکور، افزود: توصيه ما به همکاران سازمان سنجش اين است که با استفاده از فناوري‌ها و روش‌هاي آشکارساز سيگنال، اين امکان ايجاد شود تا هرگونه ارتباط ممنوعه‌اي که داوطلبان دارند، تشخيص داده و شناسايي شود چراکه با قطع اينترنت نيز ممکن است بتوان ارتباط ايجاد کرد.
انتهاي پيام/

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 8

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.