1401/07/20 - 11 : 10
کد خبر: 31843
افزايش شوکه‌کننده قيمت چرک‌خشک‌کن‌ها
احرار: کمبود و ناياب‌بودن برخي اقلام دارويي وارد فاز جديدي شده است. اين روزها بسياري از توليدکنندگان دارو به‌ صورت چراغ‌خاموش قيمت محصولات خود را افزايش داده‌اند. براي نمونه قيمت برخي آنتي‌بيوتيک‌ها بيش از صد درصد نيز رشد داشته است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد افزايش قيمت‌ها در روزهاي پيش رو ادامه خواهد داشت، زيرا برخي شرکت‌هاي توليدکننده به بهانه افزايش هزينه بسته‌بندي بر طبل افزايش قيمت‌ مي‌کوبند.

کمبود و ناياب‌بودن برخي اقلام دارويي وارد فاز جديدي شده است. اين روزها بسياري از توليدکنندگان دارو به‌ صورت چراغ‌خاموش قيمت محصولات خود را افزايش داده‌اند. براي نمونه قيمت برخي آنتي‌بيوتيک‌ها بيش از صد درصد نيز رشد داشته است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد افزايش قيمت‌ها در روزهاي پيش رو ادامه خواهد داشت، زيرا برخي شرکت‌هاي توليدکننده به بهانه افزايش هزينه بسته‌بندي بر طبل افزايش قيمت‌ مي‌کوبند.

روزنامه جام جم نوشت: «بيماري گراني و کمبود به بازار دارو برگشته است و اين روزها خانواده‌هاي زيادي براي تامين داروهايي که به قول معروف دم‌ دستي محسوب مي‌شوند نيز دچار مشکل هستند. براي نمونه حدود سه ماه است که تهيه آنتي‌بيوتيک‌هايي مانند شربت کوتريموکسازول، شربت آموکسي‌سيلين 250 ، شربت آموکسي‌سيلين 125 و شربت آزيترومايسين ‌براي شهروندان کار آساني نيست. اين در حالي است که با توجه به کاهش دماي هوا و بازگشايي مدارس کودکان بيشتري دچار بيماري‌هايي مي‌شوند که براي درمانشان نياز به مصرف آنتي‌بيوتيک دارند.

 

بررسي‌هاي ميداني خبرنگار جام‌ جم آنلاين حکايت از آن دارد که قيمت‌ برخي ‌آنتي‌بيوتيک‌ها در داروخانه‌ها تا بيش از صد درصد نيز رشد داشته است. دکتر داروساز يکي از داروخانه‌هاي پايتخت در اين‌ باره به خبرنگار ما مي‌گويد: بيشتر آنتي‌بيوتيک‌ها ‌30  تا 40درصد افزايش قيمت داشته‌اند. در اين بين  قرص کوآموکسي‌کلاو 625  بيشترين افزايش قيمت را داشته و قيمت آن از حدود 40 هزار تومان براي هر جعبه 20عددي به 94  هزار تومان رسيده و به اين شکل مي‌توان گفت بيش از دو برابر افزايش قيمت داشته است. در اين بين ‌قيمت داروهاي ديگري مانند کپسول نوافن نيز از 42 هزار تومان به 50هزار و 400 تومان رسيده است. اين در حالي است که هنوز در بسياري از داروخانه‌ها دسترسي به آنتي‌بيوتيک‌هاي مخصوص کودکان کار آساني نيست.

 

مدير يکي از داروخانه‌هاي تهران درباره دلايل چنين کمبودهايي ‌مي‌گويد: برخي شرکت‌هاي توليد دارو سايت فروش خود را بسته‌اند، زيرا برخي بيمه‌ها مانند تامين اجتماعي قيمت‌هاي جديد را نپذيرفته‌اند. اين ناهماهنگي بين بيمه‌ها و شرکت‌هاي دارويي سبب شده اين روزها برخي داروخانه‌ها مابه‌التفاوت برخي اقلام دارويي را از شهروندان دريافت کنند. نگران‌کننده‌تر اينکه برخي شرکت‌هاي توليدکننده دارو فروش خود را متوقف کرده‌اند تا بتوانند توليدات‌ خود را با فاکتورهاي جديد روانه بازار کنند.

 

سه بار افزايش قيمت در شش ماه

 

افزايش چراغ‌خاموش قيمت دارو به آنتي‌بيوتيک‌ها محدود نمي‌شود. اگر پاي صحبت متصديان داروخانه‌ها بنشينيد، خواهيد شنيد که برخي اقلام‌ دارويي امسال تاکنون سه بار افزايش قيمت داشته‌ است. دکتر داروساز يکي از داروخانه‌هاي پايتخت به ما مي‌گويد امسال حدود ??درصد داروها افزايش قيمت داشته‌اند.  آنطور که او توضيح مي‌دهد بسته به نوع دارو برخي اقلام دارويي بين ?? تا ??? درصد افزايش قيمت داشته است. اين دکتر داروساز، داروي بيماران مبتلا به ديابت را مثال مي‌زند و ‌مي‌گويد گلورنتا ??.? حدود ??? هزار تومان بود اما اين روزها قيمت آن به ??? هزار تومان رسيده است. به گفته او آنتي‌بيوتيک‌هاي مخصوص کودکان نيز حدود ??درصد افزايش قيمت داشته و اکنون به شکل سهميه‌اي در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد.  متصدي داروخانه‌ ديگري نيز مي‌گويد برخي داروها امسال تاکنون سه بار دچار افزايش قيمت شده‌اند. او ‌ ليورگل ??? را مثال مي‌زند و مي‌گويد اين دارو که بهار امسال ?? هزار تومان فروخته مي‌شد، قيمت آن در تابستان به ?? هزار تومان رسيد و اين روزها نيز حدود ?? هزار تومان فروخته مي‌شود.

 

موج گراني در راه است

 

‌از ابتداي سال تاکنون شاهد افزايش قيمت‌ بسياري از اقلام دارويي بوده‌ايم اما بررسي‌هاي خبرنگار جام‌ جم آنلاين از اين حکايت دارد که هنوز بسياري از توليدکنندگان دارو قصد افزايش قيمت‌هاي خود را دارند. براي نمونه برخي توليدکنندگان به اين بهانه که هزينه بسته‌بندي آنها افزايش پيدا کرده، مي‌خواهند قيمت قطره‌هاي چشمي، بيني و اسپري‌هاي بيني و دهاني را افزايش دهند. اين در حالي است که کمبود قطره‌هايي مانند لاتاپروست که براي فشار چشم کاربرد دارد نيز اين روزها براي شهروندان مشکل‌ساز شده است. به همين دليل نياز است که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بررسي‌هاي دقيق‌تري در اين خصوص داشته باشند، زيرا موادي که براي بسته‌بندي بسياري از داروها استفاده مي‌شود در پتروشيمي‌هاي داخل کشور توليد مي‌شود و مي‌توان سازوکاري را در نظر گرفت تا چنين محصولاتي به افزايش قيمت دارو دامن نزند. علاوه بر اين بسياري از کارشناسان معتقدند در طرح دارويار به قيمت‌گذاري داروها آنطور که بايد، توجه نشده است. به همين دليل اين روزها برخي شرکت‌هاي توليد و توزيع دارو، سلامت شهروندان را گروگان گرفته‌اند.

 

سرم هنوز ناياب است

 

مسئولان وزارت بهداشت و درمان ادعا مي‌کنند که فهرست کمبود دارويي کشور به ?? قلم رسيده است اما بررسي‌هاي ‌ خبرنگار ما از اين حکايت دارد که دست‌ کم تعداد داروهاي کمياب دو برابر فهرست اعلامي از سوي مسئولان است و ‌در اين بين شهروندان براي تهيه اقلامي مانند سرم نيز با مشکل روبه‌رو هستند. اگر از مسئولان داروخانه در اين خصوص بپرسيد، آنها مي‌گويند سرم به شکل سهيمه‌اي در اختيارشان قرار مي‌گيرد. به همين دليل ‌ناچارند به هر بيمار فقط يک سرم تحويل بدهند.

 

يکي از شهروندان که روز گذشته براي تهيه سرم با مشکل روبه‌رو شده است به خبرنگار ما مي‌گويد: پزشک برايم دو سرم تجويز کرد اما وقتي به داروخانه رفتم مسئول داروخانه فقط يک سرم در اختيارم گذاشت و گفت به‌ دليل کمبود نمي‌توانند بيشتر از يک سرم به بيماران بدهند. اين در حالي است که در بازار آزاد و برخي از تزريقاتي‌ها سرم به اندازه کافي وجود دارد و براي تهيه آن شهروندان فقط بايد هزينه بيشتري پرداخت کنند.

 

اين شهروند که چنين شرايطي را تجربه کرده است، توضيح مي‌دهد: وقتي براي تزريق سرم به يک تزريقاتي رفتم، مسئول آنجا گفت مشکلي نيست و با هزينه آزاد يک سرم ديگر در اختيارم گذاشت.

 

با توجه به صحبت‌هاي اين شهروند نيز بايد گفت بسياري از مشکلات  بازار دارويي کشور به دليل سوءمديريت ايجاد شده و برطرف‌کردن آنها در گرو مديريت مناسب است.»

 

انتهاي پيام

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.