1401/05/17 - 17 : 23
کد خبر: 28371
احتمال ابتلاي مجدد به «اُميکرون» / کوويد طولاني چيست؟
احرار: به طور متوسط فردي که به کوويد19 مبتلا مي‌شود، بين چهار تا شش ماه مصونيت دارد. بعد از آن بايد مجددا واکسن تزريق کند يا خودش را مصون نگه دارد تا مبتلا نشود.

يک اپيدميولوژيست ضمن تشريح طول دوره ابتلا به اُميکرون و وضعيت ابتلاي مجدد به آن، درباره پديده «لانگ‌ کوويد» نيز توضيح داد.

به گزارش احرار به نقل از  ايسنا؛ دکتر حميد سوري، درباره طول دوره ابتلا به اُميکرون و چگونگي انتقال آن، گفت: بايد توجه کرد که در کروناي اُميکرون ممکن است فرد مبتلا باشد، اما بيماري‌اش بدون علامت باشد و مشخص نباشد. با اين حال فرد مبتلا حتي بدون علامت، مي‌تواند بيماري را به ديگران منتقل کرده و افراد ديگر را به بيماري و حتي به فرم‌هاي شديد بيماري مبتلا کند. بايد توجه کرد که طول دوره بيماري معمولا حدود سه هفته است و طول دوره‌اي که فرد مي‌تواند بيماري را به ديگران منتقل کند نيز حدود دو هفته است. بنابراين مهم است که در اين مدت مراقبت‌هاي لازم انجام شود.

لوي افزود: در عين حال در بيماري 19، 20 تا 30 درصد موارد ابتلا به لانگ کوويد يا کوويد طولاني مدت تبديل مي‌شوند. البته بايد توجه کرد که در لانگ‌کوويد، شدت بيماري به شدت دوره حادش نيست و به مرور زمان عوارضش کمتر مي‌شود. طيف متنوعي هم دارد. در عين حال لانگ کوويد ممکن است فرد را تا هفته‌ها و ماه‌ها دچار اختلالات گوارشي کند يا بي حالي و بي حسي، تب‌هاي خفيف، بي اشتهايي، کاهش حس بويايي و چشايي و... برايش ايجاد کند.

علت بروز لانگ‌کوويد مشخص نيست

سوري با بيان اينکه درباره علت بروز لانگ‌کوويد بررسي‌هايي شده، اما هنوز نمي‌دانيم که علت آن چيست، گفت: در عين حال در لانگ‌کوويد ممکن است PCR مثبت باشد يا نباشد و خيلي چارچوب آن مشخص نيست و در افراد مختلف متفاوت است. بنابراين وقتي بيماري براي هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشد، لانگ‌کوويد محسوب مي‌شود. براي لانگ‌کوويد از هشت يا ?? هفته را مبنا در نظر مي‌گيرند. ما هنوز نمي‌دانيم که تعداد دقيق افراد مبتلا به لانگ‌کوويد چقدر است. زيرا دامنه شدت آن بسيار متغير و متفاوت است. معمولا عمده لانگ‌کوويدها مانع فعاليت‌هاي روزمره افراد نمي‌شود. با اين حال در برخي افراد هم ممکن است عوارض بيماري تا مدت‌ها آزارشان دهد.

وي با بيان اينکه موارد خطرناک لانگ‌کوويد خيلي معدود است، گفت: حداکثر زماني هم که لانگ‌کوويد طول مي‌کشد، مشخص نيست. البته مدت زيادي هم نيست که از مفهوم لانگ‌کوويد اطلاع داريم. در يکسالي که بر روي لانگ کوويد تحقيقات جامع‌تري انجام شده، ديده شده که افرادي هستند که بيش از يکسال است دچار عوارض لانگ‌کوويد هستند. گزارش‌ها مي‌گويند به طور متوسط تا يکسال ممکن است طول بکشد.

سوري با بيان اينکه عوارض جانبي لانگ کوويد هم بسته به افرادي است که دچار آن مي‌شوند، گفت: به عنوان مثال سالمندان، افراد مبتلا به آسم، افراد داراي اضافه وزن، افراد سيگاري، افرادي که درمان‌هاي به موقع و مناسب دريافت نکرده‌اند و... ممکن است لانگ‌کوويد برايشان با عوارض شديدتر باشد. حتي درصدي از افرادي هم که واکسن تزريق کرده‌اند، ممکن است دچار لانگ‌کوويد شوند، هرچند که شدتش کمتر خواهد بود.

وي با بيان اينکه توصيه‌ها براي افرادي که دچار لانگ‌کوويد مي‌شوند، عمدتا توصيه‌هاي مراقبتي است، گفت: به عنوان مثال براي خستگي افراد نبايد خيلي به خودشان فشار وارد کنند و فعاليت‌هايشان را متناسب با ظرفيت و تحمل‌شان انجام دهند. سطح انرژي‌شان را در حدي نگه دارند که در طول روز بتوانند فعاليت‌هاي مستمر خود را ادامه دهند، استراحت کرده يا تمرين‌هاي ساده مانند پياده‌روي داشته باشند. گاهي لانگ کوويد بر روي خلق و خوي افراد تاثير مي‌گذارد که در صورت شدت گرفتن طبيعتا بايد مشاوره روانشناختي بگيرند. همچنين به عنوان مثال افرادي که درد مفاصل و ... دارند، برخي تمرين‌هاي کششي مي‌تواند کمک‌شان کند. افرادي که اختلالات گوارشي دارند، طبيعتا بايد از مصرف غذاهايي که به اين اختلالات دامن مي زند، پرهيز کنند. بنابراين لانگ‌کوويد مي‌تواند در افراد مختلف وضعيت متفاوتي داشته باشد.

وي با بيان اينکه هنوز نمي دانيم چرا برخي افراد لانگ‌کوويد مي‌گيرند، گفت: هنوز سوالات زيادي درباره لانگ‌کوويد وجود دارد. در عين حال خستگي و بي حالي شايع‌ترين عوارض آن است. در عين حال اينطور هم نيست که فقط کساني که به کروناي شديد مبتلا مي‌شوند، دچار لانگ‌کوويد مي‌شوند، بلکه ممکن است فردي به کروناي متوسط با علائم متوسط مبتلا شود، اما به لانگ کوويد هم دچار شود. برخي مي‌گويند علت لانگ‌کوويد شايد به اين دليل باشد که ويروس روي رشته‌هاي عصبي مانده باشد يا اينکه سلول‌هاي زيادي از بدن فرد مبتلا را آلوده کند، منجر به پاسخ ايمني بيش از حد شود يا اينکه بعد از اتمام دوره بيماري سيستم ايمني به حالت عادي برنمي‌گردد. اين فرضيات هم مطرح شده است، اما هنوز مطالعات در حال انجام است.

احتمال ابتلاي مجدد به "اُميکرون"

سوري درباره درباره احتمال ابتلاي مجدد به کروناي اُميکرون نيز اظهار کرد: احتمال ابتلاي مجدد در افراد هم بستگي به شدت ابتلا و ميزان آنتي‌بادي که در بدن فرد ايجاد مي‌شود، دارد؛ اما به طور متوسط فردي که به کوويد?? مبتلا مي‌شود، بين چهار تا شش ماه مصونيت دارد. بعد از آن بايد مجددا واکسن تزريق کند يا خودش را مصون نگه دارد تا مبتلا نشود.

وي گفت: انتقال کرونا در هر شرايط و زماني مي‌تواند رخ دهد، مگر زمانيکه PCR منفي باشد. بنابراين فرد کرونا مثبت حتي در فرم بي‌علامت هم مي‌تواند بيماري را به ديگران  منتقل کند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 2 + 6

  آخرین اخبار
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
  پربازدیدترین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.