1401/05/09 - 10 : 30
کد خبر: 28319
لزوم حمايت از خانه‌هاي امن براي کاهش خشونت عليه بانوان
احرار: راه‌اندازي و حمايت از خانه‌هاي امن براي کاهش خشونت عليه بانوان، يک ضرورت است، که کمتر به آن توجه مي‌شود.

بعد از پيروزي رسيدن انقلاب اسلامي، زنان توانستند جايگاه واقعي خود را به عنوان يک انسان و عضوي از جامعه پيدا کنند، در عرصه‌هاي علمي، فرهنگي و اقتصادي حتي سياسي خوش درخشيدند ولي با اين همه، زير پوست شهر زنان و دختران جوان زيادي هستند، که در معرض آسيب‌هاي جسمي و روحي و انواع خشونت قرار دارند.
با توجه به اينکه مشکلات معيشتي ناشي از شيوع ويروس کرونا و تورم‌هاي اخير، خانواده‌هاي زيادي را آسيب‌پذير کرده است، بنابراين لازم است که آگاهي نسبي در زمينه خشونت‌هاي خانگي عليه زنان شکل گرفته و به دنبال آن اقدامات پيشگيرانه و حمايتي نيز در کانون توجه قرار گيرد.

2 مرکز شبانه روزي خانه امن در آذربايجان غربي وجود دارد

پروين محمدپوري، مديرکل بهزيستي آذربايجان غربي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: هم اکنون 2 مرکز شبانه روزي خانه امن به صورت دولتي و غيردولتي در مرکز استان وجود دارد، همچنين علاوه بر اين 14 مرکز اورژانس اجتماعي در 14 شهرستان به گروه‌هاي هدف خانه امن ارائه خدمت کرده و در صورت نياز براي نگهداري به مرکز استان اعزام مي‌کنند. 

محمدپوري با بيان اينکه، در صورت نياز ظرفيت لازم براي افزايش مراکز در استان وجود دارد، افزود: وظيفه اصلي مراکز خانه امن حمايت و توانمندسازي زنان و دختراني است، که در معرض خشونت قرار دارند.

مديرکل بهزيستي آذربايجان غربي خاطرنشان کرد: خدماتي اعم از سرپايي يا اقامتي همچون خدمات تخصصي مددکاري اجتماعي، روانشناسي، بهداشتي درماني، آموزشي و فرهنگي به جامعه هدف ارائه مي‌شود.

وي با بيان اينکه مخاطبان ما در خانه‌هاي امن، آموزش‌هايي نظير اشتغال مهارت‌هاي زندگي، حرفه آموزي، کاريابي و ... دريافت مي‌کنند، ادامه داد: اين افراد پس از دريافت خدمات تخصصي موردنياز در زمان مناسب از مرکز ترخيص مي‌شوند. 

محمدپوري در ارتباط با زماني که فرد به منزل خود بازگردانده مي‌شود، گفت: تاييد امنيت فضاي خانواده از نظر جاني و رواني براي ترخيص خدمات گيرنده توسط تيم تخصصي، ملاک ترخيص افراد از خانه امن است.

مديرکل بهزيستي آذربايجان غربي خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل اجرايي مدت اقامت در خانه امن ? ماه است، که با توجه به فرآيند توانمندسازي و نظر تيم تخصصي ? ماه ديگر قابل تمديد است؛ در صورت داشتن امنيت جاني و رواني در فضاي خانواده با حکم قضايي و با رضايت فرد به خانواده بازگردانده مي‌شود.  

وي گفت: طي سال جاري در خانه امن دولتي در تير ماه 4 نفر و خانه امن غيردولتي 4 نفر به همراه 6 کودک نگهداري مي‌شوند؛در سال گذشته در خانه امن دولتي 89 نفر و در خانه امن غيردولتي 26 نفر نگهداري شدند.

مديرکل بهزيستي آذربايجان غربي گفت: براي پذيرش بانوان محدوديت سني وجود ندارد، ولي براي فرزندان پسر اين محدوديت اعمال شده است، افراد بالاي 12 سال به مراکز بهزيستي ارجاع داده مي‌شوند. 

محمدپوري با بيان اينکه، تمامي امکانات براي يک زندگي سالم و دريافت خدمات تخصصي و حرفه‌اي در اين دو خانه امن فراهم شده است، اضافه کرد: با همه توان در تلاش هستيم، يک بستر امن و مطمئن براي بانوان در معرض آسيب فراهم کنيم.

راه‌اندازي خانه امن با مشارکت وکلا و خيران در اروميه

فاطمه باباخاني يک دکتراي حقوق و مدرس دانشگاه از راه‌اندازي گروه حامي فروغ با مشارکت وکلا و روانشناسان داوطلب براي فعاليت در حوزه خانواده خبر داد و ضمن ابراز خشنودي از تحقق يافتن اين موضوع گفت: افراد عضو در اين گروه براي ارائه خدمات حقوقي حق‌الوکاله دريافت نمي‌کنند، حتي آن قدر که بتوانند کمک حال مددجو مي‌شوند. 

اين کنشگر حوزه زنان بيان کرد: براي تحقق اهداف‌مان که تامين فضايي امن و آرام براي بانوان در معرض آسيب است، با خانه‌هاي امن، ادارات بهزيستي‌، دفاتر امور زنان و خانواده، دادگستري‌ها حتي ساير ادارات به صورت منسجم در ارتباط هستيم.

اين فعال اجتماعي با بيان اينکه شبوع ويروس کرونا بسياري از مشاغل را دچار رکود کرده و به دنبال آن کانون برخي خانواده‌ها را از هم پاشيد، اضافه کرد: اين مشکلات مالي سرچشمه مشکلات زيادي شد، حتي خانواده‌هايي که با يکديگر روابط عاطفي داشتند، دچار معضل شدند.

بايد براي افزايش تعداد خانه‌هاي امن در سراسر کشور اهتمام شود

باباخاني ضمن ابراز تاسف از وقوع قتل‌هاي پي در پي زنان در نزاع‌هاي خانوادگي، اضافه کرد: براي کاهش زمينه‌هاي خشونت عليه زنان براي ايجاد خانه امن تلاش کرديم.

اين حقوقدان به وجود 18 خانه امن در سراسر کشور اشاره کرد و اين تعداد را بسيار کم و ناکافي دانست، گفت: در هر استان بايد حداقل يک يا دو خانه امن وجود داشته باشد.

مدير خانه امن اروميه يکي از مقدمات موردنياز فعاليت در اين زمينه را تاسيس خيريه براي تامين هزينه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: در اين راستا موسسه خيريه مهر شمس آفريد را ثبت کرده‌ايم.

وي، حمايت از زنان خشونت ديده، کمک به تحصيل دختران بازمانده از تحصيل در مناطق محروم و روستايي، راه‌اندازي کارگاه‌هاي خانگي براي زنان بي‌بضاعت، بازاريابي براي محصولات بانوان، مهارت‌آموزي زنان در رشته‌هاي مختلف به صورت آنلاين و حضوري را از جمله اهداف خود در خانه امن و موسسه خيريه مهرشمس آفريد برشمرد.

به گزارش ايسنا؛ بانوان در همه سال‌هاي گذشته، شان و منزلت اجتماعي پيدا کرده، حتي به کرسي‌هاي قدرت نيز چه در وزارتخانه‌ها چه در مجلس شوراي اسلامي و شوراها تکيه کردند، که همه اين موضوع را گواه هستند.ولي با اين همه نمي‌توان انکار کرد که برخي از بانوان نيز از بديهي‌ترين حق مسلم خود يعني امنيت حتي درون خانواده نيز محروم هستند، چه‌رسد به اينکه بخواهند مدارج علمي و فرهنگي را طي کنند. پيوسته از طرف اعضاي خانواده و عموما مردان در معرض تهديد هستند.

بنابراين لازم است که آگاهي‌هاي کافي در اين زمينه ارائه شود، تا اينکه تهديدات موجود روزبه‌روز کاهش پيدا کرده و با همراهي نهادهاي ذي‌ربط و خود مردم آسيب‌ها به صفر برسد.

انتهاي پيام

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 9

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.