1401/05/05 - 11 : 28
کد خبر: 27286
دوز ترديد
احرار: وقتي تفاوتي بين کسي که واکسن مي‌زند با کسي که اعتقادي به واکسن ندارد، نيست و اين فرد مي‌تواند به‌راحتي همه ما را مبتلا کند من و خيلي‌هاي ديگر براي تزريق دوز چهارم دچار ترديد مي‌شويم

روزنامه ايران نوشت: «مثل خيلي‌ها براي تزريق دوز يادآور ترديد دارد. مي‌گويد براي چي بايد دوز چهارم واکسن را تزريق کنم؟ يکي از دوستانش را نشان مي‌دهد و مي‌گويد: «فقط يک دوز تزريق کرد و حاضر نشد بقيه دوزها را بزند. اصلاً هم مبتلا نشد. وقتي دوز دوم و سوم را تزريق کردم مي‌خنديد و مي‌گفت با واکسن يا بدون واکسن بالاخره کرونا مي‌گيريم.»

 

آمارهاي وزارت بهداشت حکايت از اين واقعيت تلخ دارد که فقط 28 ميليون نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزريق کرده‌اند. اين در حالي است که 64ميليون نفر دوز اول و 58 يليون نفر هم دوز دوم را تزريق کرده‌اند. اين يعني 30 ميليون نفر دوز سوم را تزريق نکرده‌اند و آمار دقيقي هم از تزريق دوز چهارم اعلام نشده است. مشاهدات ميداني در مراکز تزريق واکسن حکايت از اين دارد که خيلي از مردم علاقه‌اي به تزريق دوز چهارم ندارند. انگار بالارفتن آمار مبتلايان و فوتي‌هاي کرونا براي مردم عادي شده است. برخي هم معتقدند اطراف‌شان کساني هستند که واکسن نزده‌ و مبتلا نشده‌اند و دولت هم هيچ محدوديتي براي آنها قائل نشده است.

 

مريم يکي از کساني است که براي تزريق دوز چهارم ترديد دارد. مي‌گويد هنوز هم براي خيلي از سؤال‌هايش پاسخ مناسبي پيدا نکرده است: «چرا به اين سرعت واکسن کرونا ساخته شد؛ در حالي که بر اساس تحقيقات علمي ساخت واکسن و مطالعات مربوط به آن نياز به زمان زيادي دارد. البته در پيک‌هاي قبلي که شرايط کشور بحراني بود و نوع دلتا هر روز قربانيان زيادي مي‌گرفت براي اينکه ناقل اين ويروس مرگبار نباشم، واکسن زدم. همه پروتکل‌هاي بهداشتي را هم رعايت مي‌کنم اما وقتي مي‌بينم کساني حتي يک دوز واکسن هم تزريق نکرده‌اند و تا امروز جان سالم به در برده‌اند براي تزريق دوز چهارم دچار ترديد مي‌شوم. خيلي از اين افراد ضد واکسن با واکنش‌هايشان در فضاي مجازي يا نصحيت‌کردن روي مخ آدم مي‌روند. وقتي هم ما را مي‌بينند پوزخند مي‌زنند و معتقدند ما موش آزمايشگاهي شده‌ايم. حتي پا را از اين هم فراتر مي‌گذارند و مي‌گويند منتظريم ببينيم اين واکسن‌ها چه اثراتي روي شما مي‌گذارد بعد تصميم مي‌گيريم که بزنيم يا نه. متأسفانه آنها به صحبت‌هاي متخصصان و حتي کساني که با همين واکسن از مرگ نجات پيدا کرده‌اند توجهي نمي‌کنند و همچنان بر طبل مخالفت با واکسن مي‌کوبند.

 

از طرف ديگر تا امروز هيچ سازوکار درستي براي جريمه کساني که واکسن نمي‌زنند اعمال نشده است. در بسياري از کشورها کساني که واکسن نمي‌زنند از حقوق اجتماعي محروم مي‌شوند و اجازه ورود در بسياري از اماکن و حتي وسايل حمل و نقل عمومي به آنها داده نمي‌شود، اما در کشور ما با اينکه بارها اعلام کردند کساني که واکسن نمي‌زنند جريمه مي‌شوند يا محروميت‌هايي در انتظار آنهاست ولي هيچ اقدامي نشد و حتي در مسافرت‌ها ممنوعيتي براي آنها در نظر نگرفتند. وقتي تفاوتي بين کسي که واکسن مي‌زند با کسي که اعتقادي به واکسن ندارد، نيست و اين فرد مي‌تواند به‌راحتي همه ما را مبتلا کند من و خيلي‌هاي ديگر براي تزريق دوز چهارم دچار ترديد مي‌شويم.»

 

کنار مغازه‌اش ايستاده و پک عميقي به سيگارش مي‌زند. ماسک را زير چانه‌اش کشيده و با آمدن مشتري داخل مغازه آن را بالا مي‌برد. فرشاد ترس از عوارض واکسن و مبتلا شدن دوباره به کرونا را دليل واکسن‌نزدن عنوان مي‌کند و مي‌گويد: «از روز اول نمي‌خواستم واکسن بزنم ولي همسرم اصرار کرد و از آنجا که مغازه دار هستم و هر روز با مشتري سر و کار دارم، قبول کردم. دو دوز هم زدم ولي چند هفته بعد از دوز دوم مبتلا شدم. دو هفته تب و لرز داشتم و نمي‌توانستم سر کار بيايم. روزهاي سختي بود و با خودم مي‌گفتم من که واکسن زده‌ام پس چرا مبتلا شده‌ام. البته پزشک معالجم مي‌گفت اگر واکسن نزده بودي شرايطي بدتر از اين داشتي. نمي‌خواهم حرف‌هاي او را رد کنم، اما مي‌ترسم باز هم واکسن بزنم و دوباره مبتلا شوم. انگار ويروس در بدن من هميشه هست و منتظر بهانه‌اي است که مرا زمين بزند. شايد اين جمله براي خيلي‌ها خنده‌دار باشد اما وقتي واکسن مي‌زنم کرونا مي‌گيرم.»

 

زن دست دخترش را محکم گرفته و کفش‌هاي پشت ويترين را نشانش مي‌دهد. هر چند لحظه يک بار هم ماسک او را بالا مي‌کشد و مي‌گويد آن را پايين ندهد. سارا مثل خيلي از مادران ديگر نگران فرزندش است: «اگر کرونا دوباره اوج بگيرد و مدارس آنلاين شود نمي‌دانم چکار کنم؟ من و همسرم سه دوز واکسن زده‌ايم ولي دخترم نه. با اينکه اعلام شد بچه‌هاي بالاي هفت سال واکسن بزنند اما نگران عوارضش هستيم و ترجيح داديم فعلاً نزند. به نظر من رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي مهم‌تر از واکسن است. سال قبل همين موقع‌ها خيلي از مردم رعايت مي‌کردند. ماسک مي‌زدند و دورهمي نداشتند. وقتي واکسيناسيون شروع شد خيلي از مردم ساعت‌ها در صف مي‌ايستادند تا واکسن بزنند. مراکز تزريق واکسن هم خيلي زياد بود اما الان انگار براي مسئولان وزارت بهداشت هم تزريق دوز سوم يا چهارم اهميت زيادي ندارد. به همين دليل من و همسرم هم دچار ترديد شديم و براي تزريق دوز چهارم هنوز تصميم نگرفته‌ايم. به نظرم کساني که دوز سوم را تزريق نکرده‌اند بايد هرچه زودتر واکسن بزنند. يک نفر ناقل اين ويروس در تجمعات مي‌تواند خيلي‌ها را مبتلا کند. خيلي از اطرافيان من شش ماه از تزريق دوز سوم واکسن‌شان گذشته ولي نمي‌خواهند دوز چهارم را تزريق کنند. انگار منتظر هستند اگر وضعيت به مرز فاجعه رسيد بعد بزنند. رسانه‌ها هم مثل گذشته درباره تزريق دوز يادآور تأکيد نمي‌کنند و همه چيز عادي شده است. همين عادي‌انگاري مي‌تواند باعث افزايش تعداد مبتلايان و فوتي‌ها شود.»

 

زن با واکر به سختي شيب کنار پله‌هاي خانه بهداشت را بالا مي‌رود. مرد کيف مادرش را در دست گرفته و با دست ديگر مراقب است تا واکر سر نخورد. براي تزريق دوز سوم واکسن آمده‌اند و پرستار بعد از ثبت مشخصات واکسن دوز سوم را به زن تزريق مي‌کند: «شما نمي‌خواهيد واکسن بزنيد؟» اين را پرستار از پسر جوان مي‌پرسد. «من دو دوز زده‌ام و يک بار هم کرونا گرفته‌ام. فکر مي‌کنم کافي باشد. سال قبل که پيک چهارم کرونا بود و فوتي‌ها هر روز بيشتر مي‌شد به خاطر مادر پيرم واکسن زدم. مادرم تنهاست و هر روز به او سر مي‌زنم. ترسيدم ناقل باشم و او را مبتلا کنم. سعي کردم مادرم همه نوبت‌هاي واکسنش را تزريق کند. امروز هم دوز سوم را زد. ورزشکار هستم و نگرانم اين واکسن‌ها اثر بدي داشته باشند. يک بار هم کرونا گرفتم. فکر مي‌کنم در باشگاه ورزشي مبتلا شدم. دو هفته قرنطينه بودم و ريه‌ام کمي درگير شد. احساس مي‌کنم مردم بعد از تزريق دو دوز واکسن ديگر علاقه‌اي به تزريق دوزهاي يادآور ندارند. هر کسي هم براي خودش بهانه‌اي دارد. من هم ترجيح مي‌دهم مادرم واکسن بزند و خودم نزنم. مي‌گويند افراد مسن و کساني که بيماري خاص دارند در اولويت تزريق هستند. البته شرايط اين روزها خوب نيست و تعداد مبتلايان هر روز زيادتر مي‌شود.

 

از طرف ديگر من هم مثل خيلي از مردم خسته شده‌ام. دو سال ماسک زديم و مهماني و جشن نرفتيم. فقط در همين چند ماه گذشته که اوضاع بهتر شد و فوتي‌ها به صفر رسيد خيالمان کمي راحت شد. الان هم هر کسي علائم کرونا دارد مي‌گويد سرما خورده‌ام يا زير باد کولر خوابيده‌ام. انگار کسي نمي‌خواهد باور کند کرونا گرفته است. با اين شرايط اگر فقط تعداد کمي از مردم واکسن يادآور تزريق کنند فايده‌اي ندارد. علت صفرشدن تعداد فوتي‌ها اين بود که همه دوز اول و دوم را تزريق کردند.»

 

ديگر در پياده‌رو خيابان‌هاي اصلي خبري از دستفروش‌هايي که ماسک و مواد ضدعفوني‌کننده مي‌فروختند، نيست. در ايستگاه متروي ميدان وليعصر(عج) مأموران مترو مانع از تردد افراد بدون ماسک نمي‌شوند. يکي از آنها در حالي که مسافران را براي سوارشدن به قطار مترو راهنمايي مي‌کند، مي‌گويد: «ما بيشتر از بقيه در خطر هستيم. فضاي اينجا بسته است و هر روز هزاران نفر تردد مي‌کنند. پيک چهارم و پنجم کرونا به ما دستور دادند اجازه ندهيم کسي بدون ماسک وارد قطار شود. روزهاي خيلي سختي بود. هر روز با مسافران زيادي درگير مي‌شديم. تعدادي ضد واکسن بودند و قبول نمي‌کردند ماسک بزنند. مي‌گفتند کرونا دروغ است و بايد با آنها بحث مي‌کرديم و با خواهش و التماس مي‌خواستيم تا ماسک بزنند. حتي حاضر نمي‌شدند ماسک بخرند و ماگاه حتي از جيب خودمان برايشان ماسک مي‌خريديم. خود من تا امروز سه بار مبتلا شده‌ام و فکر مي‌کنم به دليل واکسن‌هايي که زده‌ام زنده مانده‌ام. البته آن روزها خيلي از مردم رعايت مي‌کردند و ماسک مي‌زدند ولي مخالفان ماسک و واکسن هم کم نبودند. من دوز چهارم را هفته پيش تزريق کردم ولي خيلي از مردم تزريق نمي‌کنند. تعداد کساني که ماسک مي‌زدند کمتر شده و ما هم ديگر تذکر نمي‌دهيم. به هر حال هر کس بايد نگران خودش باشد. صلاح مملکت خويش خسروان دانند.

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 1

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.