1401/01/06 - 19 : 59
کد خبر: 25464
قديمي‌ترين کليساي جهان ميزبان گردشگران/سفر به اثر جهاني 3500ساله
احرار: قره کليسا قديمي ترين کليساي جهان است که بر مقبره طادي مقدس و 3500نفر از پيروان اين دين در زمان اشکانيان در چالدران بنا شده و از همين رو نهمين اثر کشور در رديف آثار جهاني است.

به گزارش احرار به نقل از مهر، در سال 43ميلادي دو شخص به نام‌هاي تاتائوس و بارتقيموس براي ترويج آئين مسيحيت وارد شمال غربي ايران مي‌شوند، در آن زمان اشکانيان در ايران حکومت مي‌کردند و بسياري از مردم زرتشتي بودند و بسياري نيز به آئين مهر روي آورده بودند.

پس از دعوت شاگردان مسيح به اين آئين در ايران سه هزار و 500نفر مسيحيت را مي‌پذيرند که از جمله آنان سانتروک يا سنادوک پادشاه ارمنيان به همراه دخترش ساندوخت بودند، پس از مدتي کوتاه، پادشاه از ايمان به مسيح روي گردان مي‌شود و دستور مي‌دهد که تمام افرادي که به اين دين روي آورده‌اند را بکشند و حتي ساندوک دخترش را نيز در اين راستا از دم تيغ مي‌گذراند.

بيش از دو قرن بعد در سال 301ميلادي و در زمان حکمراني تيرداد پادشاه اشکاني تبار ارمنستان آئين مسيحيت دين رسمي اين کشور اعلام شده و به سبب مقدس بودن کلمه شهيد نزد مسيحيان در سده‌هاي سه تا شش ميلادي قره کليسا با استفاده از سنگ‌هاي سفيد و سياه بنا شد.

در طول دوران مختلف به علت جنگ‌هاي فراواني که در منطقه روي مي‌دهد کليسا دچار آسيب‌هاي فراواني شده و از جمله پس از حمله چنگيز مغول در سال 1230ميلادي به اين مناطق، بيشتر قسمت‌هاي کليسا تخريب مي‌شود ولي بعدها در زمان فرمانروايي هلاکو خان، کليسا توسط خواجه نصيرالدين طوسي دوباره بنا مي‌شود.

در سال 43ميلادي دو شخص به نامهاي تاتائوس و بارتقيموس براي ترويج آئين مسيحيت وارد شمال غربي ايران مي‌شوند، در آن زمان اشکانيان در ايران حکومت مي‌کردند و بسياري از مردم زرتشتي بودند و بسياري نيز به آئين مهر روي آورده بودند.

نخستين کليساي جهان ميزبان گردشگران/سفر به اثر جهاني ???? ساله

معرفي قره کليسا در آذربايجان غربي

بنابر روايتي که موسي خورني تاريخي شناس مشهور ارمنيان کرده است، تاريخ ساخت قره کليسا در آذربايجان غربي به اوايل دوره مسيحيت برمي گردد. از همين رو اين کليسا بر روي آرامگاه طاطائوس مقدس که مبشرين دين مسيحيت به شمار مي رفته نيز محسوب مي شده است. از سال 1243نام «کليساي طاطائوس مقدس» متناوباً در آثار و کتب مختلف، به ويژه مجامع مذهبي ارمنيان به چشم مي‌خورد.

در طول تاريخ قره کليسا بارها مورد هجوم قدرت‌ها و حکومت‌ها قرار گرفت و همچنين بلاياي طبيعي آسيب‌هاي زيادي را به آن وارد ساختند توسط افراد خير يا دولت‌ها مجدداً بازسازي شد. اين کليسا از دو بخش قديمي سياهرنگ و بخش جديد سفيد رنگ نيز تشکيل شده است که هر کدام براي خود تاريخچه‌اي دارد.

زماني که براي اولين چنگيزخان مغول بخش وسيعي از قره کليسا را در حمله خود مورد تخريب قرار دارد در آن زمان حکومت هولاکوخان اين کليسا را با تلاش خوجه نصيرالدين طوسي مورد مرمت و بازسازي قرار دادند و همچنين بر مبناي کتيبه‌اي که در کنار محراب بخش قديمي کليسا موجود است، که نشان مي‌دهد در قرن 14ميلادي يعني سال 1391 زلزله شديدي در اين منطقه به وقوع پيوست که موجب تخريب گسترده‌اي در اين کليسا شد اما مجدداً توسط فردي به نام «اسقف زاکاريا» دو تن از برادران او به نام‌هاي پطروس و «سرکيس» در دوره زماني ?? ساله تعمير و بازسازي شده و در سال 1401ميلادي بار ديگر درهاي کليسا به روي زائرين گشوده مي‌شود.

همچنين کليسا در سال 1691 ميلادي با سنگ‌هاي سياه و در سال 1810 ميلادي به دستور «سيمون بزنوني» اسقف ماکو با سنگ‌هاي سفيد بازسازي شد.

نخستين کليساي جهان ميزبان گردشگران/سفر به اثر جهاني ???? ساله

قره کليسا چشم انتظار مسافران نوروزي است

مديرکل ميراث اداره کل ميراث فرهنگي آذربايجان غربي در خصوص اثر تاريخي قره کليسا گفت: اين بنا منحصرترين آثار تاريخي کشور است که به ثبت جهاني رسيده است داراي نقش و نگارهاي زيبا است که هر کدام از آنان بيانگر مطلب خاصي هستند.

جليل جباري اضافه کرد: قره کليسا داراي 2 بخش است بخش قديمي با سنگ‌هاي سياه و تراشيده و بخش جديد هم با سنگ‌هاي سفيد، اين کليسا داراي 2  گنبد زيبا است و قسمت‌هاي خارجي آن نيز داراي معماري جالبي مي‌باشد که از جمله مي‌توان به تصاوير گل و بوته و اشکال انسان و حيوانات اشاره کرد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي خاطرنشان کرد: اين بناي تاريخي و مذهبي به داشتن اهميت زياد علاوه بر گردشگران داخلي ميزبان گردشگران خارجي نيز هست.

جباري خاطرنشان کرد: اين بناي تاريخي و مذهبي به عنوان نهمين اثر ثبت شده کشور در فهرست جهاني است که در ايام نوروز پذيراي بسياري از گردشگران شده است.

نخستين کليساي جهان ميزبان گردشگران/سفر به اثر جهاني ???? ساله

قره کليسا بيشتر اثر مورد استقبال گردشگران نوروزي است

مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي اظهار داشت: در نوروز امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بازديد از موزه‌هاي استان 100 درصد افزايش داشته است به طوري که از آغاز تعطيلات نوروزي تاکنون پنج هزار نفر از موزه‌هاي تحت مالکيت اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان بازديد کرده‌اند.

جباري افزود: بيشترين بازديد از موزه‌ها در استان به تخت سليمان تکاب با ??? نفر تعلق دارد و پس از آن قره‌کليسا چالدران، موزه مردم‌شناسي، باستان‌شناسي و سه‌گنبد اروميه و تپه حسنلو نقده در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي ادامه داد: هم اکنون موزه سنگ سه‌گنبد، موزه مردم‌شناسي و باستان‌شناسي اروميه، موزه مردم‌شناسي مهاباد، کاخ سردار ماکو، موزه باستان‌شناسي و دارالصفا خوي، موزه نقده، موزه حسنلو، موزه تخت سليمان تکاب و مجموعه جهاني قره‌کليسا ميزبان بازديدکنندگان نوروزي بوده و آماده ارائه خدمات به هموطنان و هم استاني‌ها هستند.

1700 اثر تاريخي، بنا و محوطه تپه تاريخي آذربايجان غربي در استان ثبت ملي شده که پنج درصد آثار ثبت شده کشور را شامل مي‌شود.

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 1 + 9

  آخرین اخبار
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
  پربازدیدترین اخبار
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.