1400/11/17 - 10 : 39
کد خبر: 23081
کميته کرونا: کل کشور درگير اُميکرون است/ احتمال بازگشت مرگ 3رقمي
احرار: با پيشرفت بيماري، به تدريج کمبود نسبي تست پيدا مي‌کنيم. به عنوان مثال ممکن است بين دو پيک کم‌شماري ما نصف موارد باشد، اما در اوج قله پيک کم‌شماري ما 10 تا 20 برابر باشد.

دبير کميته اپيدميولوژي و پژوهش کميته علمي کشوري مقابله با کوويد19 با تاکيد بر ضرورت واکنش سريع بيمارستاني و ايجاد آمادگي لازم در بيمارستان‌ها در صورت سرريز بيماران با شيوع تصاعدي کروناي اُميکرون، گفت: در حال حاضر زمان دو برابر شدن موارد ابتلا در کشور، کمتر از چهار روز است؛ به طوري که در عرض يک هفته تعداد مبتلايان جديد چهار برابر و در عرض دو هفته 16 برابر مي‌شود.

دکتر مسعود يونسيان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره کانون‌هاي اميکرون در کشور، گفت: فکر نمي‌کنم در حال حاضر بحث کانون‌هاي بيماري مطرح باشد، موضوع شناسايي و کنترل کانون بيماري زماني مطرح مي‌شود که آلودگي از يک جاي خاصي از کشور آغاز شود و به تدريج پيش رود، اما طبق اطلاعات فعلي و بر اساس تحليل‌هاي موجود، اکنون آلودگي در کل کشور و در همه استان‌ها پيش مي‌رود. در مدت بيش از يک ماهي که اعلام شده اُميکرون وارد کشور شده و سرايت‌پذيري بالايي هم دارد، هيچ محدوديتي وجود نداشته؛ نه فاصله‌گذاري و نه رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و نظارت بر رعايت آن‌ها وجود نداشته است.

 

در نتيجه جابجايي‌هاي آزادانه باعث شده که بيماري در کل کشور پيش مي‌رود. بنابراين در شرايط فعلي خيلي مفيد نيست که دنبال اين باشيم که کدام استان کانون اُميکرون است، بلکه در حال حاضر تمام کشور کانون بيماري محسوب مي‌شود.

ضرورت واکنش سريع بيمارستاني در برابر اُميکرون

وي درباره ضرورت وجود تيم‌هاي واکنش سريع براي مقابله با اُميکرون نيز گفت: درست است که ما بحث پيشگيري را مقدم مي‌دانيم، اما تاکيد بر پيشگيري اوليه تا قبل از وقوع واقعه موثر است. زمانيکه واقعه رخ داد و نتوانستيد از آن پيشگيري کنيد، متخصصين بهداشت اعلام مي‌کنند که بايد به فکر فراهم کردن اقدامات درماني براي جلوگيري از عوارض بيشتر بيماري باشيم.

 

يونسيان تاکيد کرد: بر اين اساس در شرايط فعلي توصيه من اين است که بيمارستان‌ها به فکر ترميم کادر درمان خود باشند، ‌ کادر تازه نفس بياورند، اگر نارضايتي در پرسنل وجود دارد يا بيمارستان به تعهداتي که داشتند، عمل نکردند، ‌ بايد دولت هرچه سريع‌تر وارد عمل شده و رضايت کارکنان را جلب کند. در عين حال بحث تامين و در نظر گرفتن دارو، ‌ اکسيژن و... بسيار مهم است. همچنين توزيع تخت‌ها بين موارد اورژانس و غير اورژانس بسيار مهم است؛ چراکه اگر در حال حاضر نيرو، تخت، دارو، اکسيژن و ساير اقلام و تجهيزات مورد نيازمان را تامين نکنيم، وقتي که در بحران قرار مي‌گيريم، فرصتي براي اين کار وجود ندارد. اگر قرار است واکنش سريعي انجام شود، بايد در حوزه ايجاد تسهيلات درماني و بيمارستاني براي موارد شديد باشد.

بعيد است تعداد مبتلايان رسمي روزانه به 100 هزار نفر برسد، زيرا...

وي درباره افزايش تعداد مبتلايان به بيماري نيز گفت: از آنجايي که ظرفيت تست‌مان محدود است و در روز نمي‌توانيم بيش از 100 تا 150 هزار تست انجام دهيم، در نتيجه نمي‌توانيم همه موارد بيماري را شناسايي کنيم. بر اين اساس طبيعي است که از يک زماني به بعد ديگر نه تست داريم که انجام دهيم و نه ضرورتي دارد که حتما در آن شرايط تست انجام دهيم. زيرا بسياري از افراد علامت‌دار توصيه‌ها و اقدامات درماني را دريافت کرده و به منزل مي‌روند.

 

يونسيان با بيان اينکه بعيد است که آمار مبتلايان روزانه ما که با تست مشخص مي‌شود، به 100 هزار نفر برسد، گفت: زيرا اولا براي همه افرادي که مشکوک هستند و علائم دارند، ‌تست نداريم و در عين حال قطعا تست‌مان هم حساسيت 100 درصد ندارد.

 

بنابراين احتمالا تعداد مبتلايان رسمي‌مان در يک سقفي توقف مي‌کند، اما نبايد خشنود شويم که اگر روزانه روي 60 هزار مبتلا توقف کرديم، به اين معناست که واقعا تعدا مبتلايان هم همين ميزان است. زيرا اينطور نيست. البته اين موضوع مختص کشور ما نيست. هر کشوري هرچقدر هم که پيشرفته باشد، بالاخره يک ظرفيتي دارد. وقتي ميزان نياز و تقاضا از ظرفيت گذشت، نمي‌تواند پاسخگو باشد.

چرايي کم‌شماري تعداد مبتلايان

يونسيان با بيان اينکه هرچه بيماري و اپيدمي پيشرفته‌تر مي‌شود، درصد کم‌شماري تعداد بيماران هم کمتر مي‌شود، گفت: زيرا با پيشرفت بيماري، به تدريج کمبود نسبي تست پيدا مي‌کنيم. به عنوان مثال ممکن است بين دو پيک کم‌شماري ما نصف موارد باشد، اما در اوج قله پيک کم‌شماري ما 10 تا 20 برابر باشد.

افزايش 4 برابري مبتلايان به کرونا طي يک هفته

وي درباره ميزان افزايش روزانه و هفتگي بيماران مبتلا به کوويد 19 در کشور، گفت: در حال حاضر زمان دو برابر شدن موارد ابتلاي در کشور کمتر از چهار روز است. به طوري که در عرض سه تا 3.5 روز تعداد موارد ابتلايمان دو برابر مي‌شود. سه تا 3.5  روز ديگر دو برابر ديگر مي‌شود. بر اين اساس در عرض يک هفته تعداد بيماران جديد چهار برابر و در عرض دو هفته ?? برابر مي‌شود.

کِي به قله پيک ششم مي‌رسيم؟

يونسيان افزود: البته اين افزايش تعداد موارد تا يک جايي بالا مي‌رود و بعد به دليل اينکه برخي افراد قبلا مصون شده و واکسن دريافت کرده‌اند، ديگر تعداد افرد حساس که بتوانند مبتلا شوند، کم مي‌شود. در اينجا به نوک قله رسيده و به تدريج ميزان ابتلا کاهش مي‌يابد. هنوز نمي‌توان گفت که اوج قله دقيقا چه زماني خواهد بود. خيلي مهم است که اوج قله ما سه روز ديگر است يا 13 روز ديگر. هرچه عقب بيفتد، به شدت روي تعداد ابتلاي روزانه ما موثر است و نمي‌توان پيش‌بيني کرد.

برخورد با اُميکرون در شرايط عمدتا واکسينه

وي درباره ميزان تاثير افزايش مبتلايان بر روي افزايش بستري و مرگ‌ومير ناشي از بيماري نيز گفت: متاسفانه رسيدن به مرگ‌ومير سه رقمي خيلي محتمل است. البته انتظار نمي‌رود که تعداد بستري و مرگ‌هايمان به ميزان پيک پنجم برسد. زيرا در حال حاضر شرايط‌مان از نظر واکسيناسيون خيلي بهتر است. در زمان پيک پنجم عمده جمعيت‌مان هنوز مصون نشده بودند؛ به طوري که يا مصون نشده بودند يا تازه واکسيناسيون را شروع کرده بودند. سرعت واکسيناسيون در کشور از ابتداي شهريور بالا رفت. در حالي که قله پيک‌ پنجم در انتهاي مرداد ماه بود. بنابراين ما در پيک پنجم در يک شرايط عمدتا غيرواکسينه با دلتا برخورد کرديم، اما درحال حاضر با شرايط عمدتا واکسينه داريم با اُميکرون برخورد مي‌کنيم.

 

يونسيان گفت: در عين حال طبق مطالعه‌اي که در انگلستان انجام شده که سازمان جهاني بهداشت هم آن را در گزارش خود آورده است، ‌شدت اُميکرون تقريبا از نظر بستري يک‌سوم دلتاست؛ به طوري که مثلا اگر در دلتا از 100بيمار 20 نفر بستري مي‌شدند، در اُميکرون از 100 بيمار انتظار مي‌رود که هفت تا هشت نفر بستري شوند. بنابراين اگر تعداد موارد مانند آمريکا، آفريقاي جنوبي و انگلستان و ... چندين برابر موج قبلي شود، ممکن است تعداد بستري‌هايمان به موج قبلي برسد، اما اگر تعداد موارد جديدمان قبل از اينکه بخواهد به ميزان پيک پنجم رسيده و از آن بالاتر رود، متوقف شود، تعداد بستري‌مان کمتر مي‌شود. به نظر مي‌رسد که تعداد مبتلايان جديد ما از موج پنجم رد شود، اما به دليل واکسيناسيوني که انجام شده و شدت کمتر ذاتي اُميکرون، انتظار نداريم که تعداد بستري و به ويژه مرگ به پيک پنجم برسد، اما مرگ سه رقمي بسيار بسيار محتمل است.

جزئيات پيشنهاد تعطيلي دو هفته‌اي

وي درباره مصوبه کميته علمي مبني بر تعطيلي دو هفته‌اي فعاليت‌هاي اجتماعي، گفت: کميته علمي يک نهاد مشورتي است و تصميماتش ضمانت اجرايي ندارد. اين تصميمات براي اجرايي شدن بايد از سوي ستاد ملي کرونا تعيين تکليف شوند. در کميته علمي پيش از اين بحث شد که خيلي زودتر بايد تعطيلي موقت اعمال مي‌شد؛ البته نه تعطيلي موقت کل کشور، بلکه تعطيلي موقت بسياري از فعاليت‌هايي که خيلي اورژانس نبوده و به معيشت مردم وابسته نبودند. در جلسه اخير کميته روي اين موضوع تاکيد شد تا تسريع شود و فعاليت‌هايي مانند جشنواره، فعاليت‌هاي فرهنگي، سينماها، راهپيمايي‌ها و... حداقل به مدت دو هفته محدود و تعطيل شوند. بعد در پايان هفته اول تصميم‌گيري شود که آيا اين تعطيلي و محدوديت‌ها را براي هفته دوم تمديد کنند يا خير.

چرا نبايد کل کشور تعطيل شود؟

يونسيان گفت: البته بايد توجه کرد که اگر اين تعطيلي‌ها زودتر و در نيمه دي ماه انجام مي‌شد، خيلي موثرتر بود تا زمانيکه ديگر بيماري گسترش پيدا کرده است. در حال حاضر نمي‌دانيم که تعطيلي چقدر مي‌تواند موثر باشد. در عين حال متاسفانه فرهنگي در جامعه ما وجود دارد که وقتي افراد را تعطيل مي‌کنيد، در خانه نمي‌نشينند، بلکه گرفتاري اين است که وقتي تعطيلي شامل مشاغل متعدد شود، مدارس، دانشگاه‌ها و... هم تعطيل شوند، مردم مجددا سفر مي‌روند. بنابراين يک هم‌فکري و همکاري دوجانبه نياز است. نکته مهم اين است که نبايد کل مملکت را تعطيل کرد، بلکه بايد به صورت انتخابي فعاليت‌هاي مشخصي محدود شود. اعم از سينماها، ورزشگاه‌ها، فرهنگسراها و ... که بتوانيم حداقل انتقال را در اين مکان‌ها محدود کنيم، اما منجر به تعطيلي شهرها هم نشود.

 

وي گفت: نظر شخصي من اين است که تصميم به تعطيلي خيلي ديرهنگام است و اگر مي‌خواستيم پيشگيري کنيم، بايد قبل از اينکه بذر کوويد در همه استان‌هاي ما کاشته شود، اقدام مي‌کرديم. نمي‌دانم اکنون چقدر موثر است و نمي‌دانم که برخورد ستاد چگونه خواهد بود.

 

هم‌وغم‌مان تامين تجهيزات و پرسنل بيمارستاني باشد

 

يونسيان اظهار کرد: بر همين اساس در حال حاضر به نظر مي‌رسد که در وهله اول بايد هم و غم‌مان را بر روي تامين مناسب تجهيزات درماني، دارو، نيروي انساني و ... بگذاريم تا اگر خدايي نکرده با سرريز شدن بيماران در بيمارستان‌ها مواجه شديم، آمادگي لازم براي مقابله داشته باشيم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.