1400/09/21 - 16 : 51
کد خبر: 22643
مصاحبه اختصاصي احرار
کار آفريني با چاشني زعفران / مسئولان فقط عکس مي‌گيرند و مي‌روند
احرار: من يک دستفروش بودم با دوره گردي و دستفروشي امرار معاش مي کردم سختي و نداري را با پوست و گوشت و استخوان حس کرده ام .. به گذشته که نگاه مي کنم مي بينم چه مسير درازي را طي کردم تا به جايي برسم که اکنون در آن قرار دارم و مي توانم علاوه بر تامين بهتر زندگي خود، زمينه اي فراهم کنم تا ديگران نيز ناني به خانه ببرند .

من يک دستفروش بودم با دوره گردي و دستفروشي امرار معاش مي کردم سختي و نداري را با پوست و گوشت و استخوان حس کرده ام .. به گذشته که نگاه مي کنم مي بينم چه مسير درازي را طي کردم تا به جايي برسم که اکنون در آن قرار دارم  و  مي توانم علاوه بر تامين بهتر زندگي خود،  زمينه اي فراهم کنم تا ديگران نيز ناني به خانه ببرند .
اينها بخشي از سخنان زعفرانکاري  است که مهمان ما بود؛ مردي از ديار قره داغ ! 


سجاد برزگر يک دهه شصتي و متولد شهرستان اهر است وي در حال تحصيل در رشته حقوق بوده و قصد دارد در اين رشته به مدارج بالا دست يابد ؛ وي متاهل و داراي سه فرزند است و اکنون نيز در زمينه کشت زعفران در شهرستان اهر فعاليت دارد .

جرقه هاي کشت زعفران از تربيت حيدريه زده شد 


سجاد برزگر درخصوص اينکه چگونه جرقه کشت زعفران به ذهنش خطور کرده است مي گويد:   جرقه  اين کار از دوره گردي در سال 1393 در تربت حيدريه زده شد،  بعد مدتها کار در زمين هاي اجاره اي تربت حيدريه،  پيازچه هاي زعفران را ازآنجا به زمين هاي خودمان در اهر منتقل کرده و قسمتي از باغات درختان سيب را به کشت زعفران اختصاص دادم. 


مناطق سردسيري مناسب کشت زعفران هستند


او کيفيت زعفرانهايش را بسيار خوب توصيف مي کند و علت اين امر را آب و هواي مساعد و کيفيت بسيار مناسب خاک منطقه بيان مي کند و ادامه مي دهد : با توجه به اينکه رشد پياز زعفران در فصل پاييز و زمستان آغاز مي شود، مناطق سردسير مناسب کشت زعفران هستند و اهر نيز يک منطقه سردسيري است کيفيت زعفران ها در حد اعلاست.

وي درمورد تفاوت کيفيت زعفراني که مي کارند با محصول منطقه خراسان توضيح مي دهد: دليل استفاده بيشتر مردم از زعفران مشهد، برند بودن آن است نه لزوما کيفيت بهتر آن نسبت به زعفران  منطقه ما.


رتبه دوم زعفران اهر در استان 


وي درخصوص وضعيت کشت زعفران در شهرستان اهر توضيح مي دهد: در کل شهرستان 30تا35 هکتار سطح زيرکشت وجود دارد که به صورت ديمي کشت مي شوند چون آب به اندازه کافي نيست؛  البته اين روش کشت از کيفيت محصول نمي کاهد اما در ميزان برداشت محصول تا حدودي تاثيرگذار است.


وي ادامه مي دهد: کاشت زعفران در منطقه ما کاملا به صورت سنتي است البته امروزه استفاده از برخي دستگاهها مثل گاو آهن يا دستگاه هاي گل پاک کن زعفران بر سرعت و راحتي کار افزوده است . اين  محصول درجاهايي که خاک رس و خاک سياه است بهتر جواب مي دهد.


اين زعفران کار در مورد جايگاه زعفران اهر در کل استان ميگويد: فکرمي کنم شهر ما بعد از مرند در رتبه دوم باشد.


اشتغالزايي براي 40 نفر از اهالي منطقه 


برزگر زمينهاي تحت کشت زعفران خود را حدودا 4 هکتار اعلام و اضافه مي کند :  در اين محدوده زمين توانستم به طورمستقيم و غير مستقيم براي40 نفر  از اهالي منطقه اشتغال زايي کنم 
که در فرايند بسته بندي و همچنين  کاشت و پاک کردن و خشک کردن  زعفران اين طلاي سرخ فعاليت دارند. 
سجاد برزگر به نحوه ي بازاريابي محصولات خود اشاره مي کند و مي گويد : بازارياباني داريم که در شهرهاي مختف کشور از جمله اردبيل و تهران زعفران هاي توليدي را به مشتريان عرضه مي کنند .
کارافرين جوان در مورد وضعيت ميزان توليد اين محصول در ايران مي گويد: امسال 75 درصد توليد زعفران در کل ايران نسبت به قبل کاهش داشته است که علت آن ممکن است به دليل تغييرات جوي و خشکسالي ها باشد. 


ارگان مشخص براي قيمت گذاري زعفران وجود ندارد


اين زعفرانکار، نبود ارگان خاص در زمينه قيمت گذاري زعفران  را يکي از مشکلات حال حاضر عرضه اين محصول مي داند و ادامه مي دهد : نرخ زعفران را کشاورز تعيين مي کند و در مراحل بعدي به عهده واسطه هاست و ارگان مشخصي براي قيمت گذاري وجود ندارد  و نظارتي هم از سوي هيچ ارگاني در زمينه قيمت گذاري صورت نمي گيرد .
وي در مورد قيمت اين محصول در سال جاري توضيح مي دهد: امسال به علت کاهش توليد زعفران در کشور قيمت اش تقريبا افزايش سه برابري داشت به صورتي که سال پيش هرگرم آن به مبلغ  7يا 8 هزار تومان ارائه ميشد اما اکنون يک گرم در حدود 41تا 45  هزار تومان به بازار عرضه مي شود. 

 اين زعفرانکار معيار قيمت گذاري ازسوي کشاورز را هم نحوه خشک شدن زعفران اعلام مي کند  و اضافه مي کند :  نحوه خشک کردن  زعفران تاثير مهمي در کيفيت و ارزش نهايي  آن دارد.


موانع بسياري براي صادرات زعفران وجود دارد 


 وي در مورد وضعيت صادرات اين طلاي سرخ با اشاره به اينکه عمده ترين توليد کننده زعفران در کل دنيا ايران است مي گويد: تعجب  آور است که بايد بگويم عمده ترين صادرکننده زعفران در دنيا اسپانياست که از ايران زعفران خريده، بسته بندي کرده و به نام خود به کشورهاي ديگر صادر مي کند.
او به موانع پيش روي  توسعه و صادرات زعفران اشاره مي کند وتصريح مي کند :  به صادرات نيم نگاهي دارم اما در زمينه صادرات زعفران هوامل بازدارنده زيادي وجود دارد که در ساير محصولات به نسبت زعفران کمتر است. 


حمايت از کارآفريني براي رفع مشکل بيکاري


 برزگر به لزوم حمايت مسئولان اشاره مي کند و ادامه مي دهد : اگر از افرادي که مي توانند گامي در جهت ايجاد اشتغال جوانال اين مرزو بوم بردارند حمايت شود  بسياري از مشکلات مربوط به بيکاري رفع خواهد شد چون اين پتانسيل ها در منطقه و در جوانان وجود دارد که مي توان از آن به نفع مردم منطقه بهره برداري کرد .
وي ادامه مي دهد: مسوولان هميشه فقط براي بازديد مي آيند و عکس گرفته و در کارتابل خود قرار مي دهند و  بلافاصله کارآفرين را ازياد ميبرند، کود ميخواهيم ميگويند نداريم دراوايل مقداري کود داده و جشنواره اي برگزار کردند و ديگر به فراموشي سپرده شديم.
اين زعفرانکار در پاسخ به اين سوال که آيا علاقمند است فرزندانش اين حرفه را ادامه دهند مي گويد : بسيار علاقمندم فرزندانم در اين مسير قدم بردارند من به فرزندانم خواهم آموخت که چگونه بتوانند فرد مفيدي براي جامعه خود باشند شهر ما کوچک است فقر در آن بيشتر از شهرهاي برزگ است ما بايد خود بتوانيم با ايجاد کسب و کارهاي جديد ريشه هاي فقر را در جامعه مان از بين ببريم.

 

گفتگو از : سهيلا عباسپور و نگار محمدي رئوف

 

 


 

کلیدواژه ها:
محمد رضا
1400/09/21-18:47:46
1
0

عالی

میثم
1400/09/21-18:50:16
2
0

مصاحبه جالبی بود

ابوالفضل برزگر
1400/09/21-23:15:15
1
0

باعث مباحات و افتخار است داشتن چنین همشهری ک با سختی و تلاش و کوشش خود صنعت کشت چنین زعفران اعلایی را به شهرستان اهر اهدا کرده و 40 خانواده را به اشتغال دعوت کتد امیدوارم مسئولین به جای وعده دروغ رو چنین افرادی سرمایه گذاری کنن یا حق

احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 1

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.