1400/03/05 - 11 : 16
کد خبر: 21751
نماينده ورزقان در مجلس:
ابهاماتي در واگذاري معدن طلاي اندريان وجود دارد
احرار: نماينده مردم ورزقان و عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از وضعيت کنوني معدن طلاي اندريان در شهرستان ورزقان، گفت: به طور قطع در نحوه واگذاري 20ساله اين معدن به يک شرکت خارجي ابهاماتي وجود دارد.

اللهوردي دهقاني روز چهارشنبه در يک گفت و گوي خبري با بيان اينکه گفته مي شود سرمايه گذار خارجي معدن اصالت روسي دارد، ولي تبعه گرجستاني است، افزود: احتمال دارد اين سرمايه گذار در روسيه يک ورشکسته باشد.

وي با اشاره به اينکه اصل واگذاري معدن طلاي اندريان در اوايل دهه 1390 زير سوال است، گفت: وقتي مردم عادي مي توانند با ابتدايي ترين تکنولوژي ها، از خاک معدن اين منطقه طلا استحصال کنند، پس عمليات استخراج نياز سرمايه گذار خارجي ندارد، در حالي که در زمان حاضر سرمايه گذار خارجي سهام دار غالب است.

دهقان ريشه مشکلات ناشي از حفاري هاي غير مجاز در معدن طلاي اندريان را مديريت ناصحيح معدن دانست و اضافه کرد: در وضعيت فعلي اهالي روستاي اندريان، تمايلي به کار در معدن ندارند، چون قاچاق برايشان به صرفه تر است و پول کلاني از اين راه به دست مي آورند.

عضو کميسيون صنايع و معادن ادامه داد: حفاران غير مجاز بعد از مدت کوتاهي کار در معدن و آشنايي با رگه ها، به قاچاق روي مي آورند.

نماينده مردم ورزقان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تخلفات محرز روي داده در معدن طلاي اندريان گفت: اين معدن تاکنون دو بار به علت تخلفات زيست محيطي تعطيل شده ولي براي رفع مشکلات آن کار اساسي نشده است. 

دهقاني ادامه داد: روش استخراج در اين معدن نيز نادرست بوده و اصول مهندسي استخراج در ان رعايت نشده است و براي اين ادعا مي توان به شيب هاي تند و لبه هاي خطرناک ايجاد شده بر پيکر معدن اشاره کرد.

وي گفت: تخلف محرز ديگر اين است که در روند برداشت، رگه هاي پر عيار را بدون رعايت اصول معدني و نظارت نظام مهندسي، شناسايي و برداشت مي کنند و به تبع اين رفتار نامعقول و خطرناک، بعد از ترک معدن، با پله هاي خطرناک ايجاد شده، جان افراد تهديد و حيوانات تلف خواهد شد.

معدن طلاي مناقشه برانگيز «اندريان» در محدوده 120 هکتاري منطقه کوهستاني و صعب العبور، مشرف به روستاهاي «اندريان»، «آستارگان»، «ميوه رود»، «قينر»، «گونه گوره»، «حاجيلار»، «طرزم» و «گل آخور» در محدوده جنگل هاي ارسباران ديزمار در فاصله 80 کيلومتري از مرکز ورزقان، و 35 کيلومتري از بخش خاروانا واقع شده است.

فعاليت‌هاي اکتشافي در محدوده معدن طلاي اندريان از سال 1372توسط شرکت منطقه‌اي معادن آذربايجان آغاز شد و اکنون نيز شرکت معدني «زرين داغ آسترگان» با همکاري و سرمايه گذاري «شرکت پروژه زمين شناسي معدني» از کشور گرجستان با هدف استخراج ساليانه 1400  هزار تن کانسنگ طلا و توليد طلا به روش «هيپ ليچ» در اين معدن فعاليت مي‌کنند.

? معدن با محدوده ?? کيلومتري با عنوان «زرين داغ آسترگان»، در مالکيت شرکت سرمايه گذاري مشترک ايراني - خارجي است که با تائيد مقررات ايران، تاسيس شده و امتياز ها هم 74 به 26 به نفع طرف گرجي تقسيم بندي شده است.

معدن طلاي «اندريان» در اواخر دولت دهم واگذار شده و هويت دقيق سرمايه گذاري خارجي آن همواره محل در رسانه ها و نزد افکار عمومي محل مناقشه است. 

کلیدواژه ها:
حمید
1402/05/11-23:50:34
0
0

قسم بخدا ** میدهم به مسئولان برسانید ندهید معادن واختیار آنها وهرچیزی رادرکشور به روس!وچین وخارجیها نکنید اینهامال مردم ایران هست نکنید اینکارو ازخدابترسید وجدان داشته باشید نکنید نکنید

احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 3

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.