1399/11/02 - 19 : 24
کد خبر: 21258
قيمت طلا کاهش مي يابد؟
احرار: با کنترل داخلي نرخ ارز و کاهش قيمت اونس جهاني، تغيير و تحولاتي در بازار طلاي ايران رخ داده است که اگر وضعيت به همين صورت ادامه داشته باشد، شاهد افت بيشتري از قيمت طلا خواهيم بود.

با کنترل داخلي نرخ ارز و کاهش قيمت اونس جهاني، تغيير و تحولاتي در بازار طلاي ايران رخ داده است که اگر وضعيت به همين صورت ادامه داشته باشد، شاهد افت بيشتري از قيمت طلا خواهيم بود.

به گزارش کارگر آنلاين، با کنترل داخلي نرخ ارز و کاهش قيمت اونس جهاني، تغيير و تحولاتي در بازار طلاي ايران رخ داده است که اگر وضعيت به همين صورت ادامه داشته باشد، شاهد افت بيشتري از قيمت طلا خواهيم بود. البته مورد ديگر که باعث کاهش قيمت طلا در بازار ايران شده است، افت تقاضايي است که بر اين بازار حاکم شده زيرا مردم با توجه به کاهش نرخ‌ها، در انتظار افت بيشتر، فعلاً دست از خريد کشيده‌اند؛ واضح آنکه متقاضيان طلا، بيش از ثبات نرخ طلا، به دنبال ثبات نرخ ارز هستند تا با خاطر آسوده، خريد کنند.

دليل ديگر که از ديدگاه عده‌اي بر ريزش نرخ‌ها مؤثر بوده است بيانات اخير رئيس‌جمهور، درباره کاهش نرخ دلار تا ?? هزار تومان است که به باور عده‌اي همين صحبت از روز چهارشنبه بر قيمت‌گذاري طلا در بازار کشور مؤثر بوده است؛ ضمن آنکه نزديک شدن به مراسم تحليف رئيس جمهور آمريکا خود دليلي مهم براي بهبود شرايط نرخ طلا عنوان مي‌شود.

کسادي بازار طلا

فعالان معتقدند که بازار طلا تا زماني راکد است که قيمت آن در نوسان باشد؛ حتي ريزش مداوم آن‌هم باعث کسادي مي‌شود زيرا خريدار و فروشنده هر دو در بلاتکليفي به سر مي‌برند؛ از سويي خريدار توقع ارزان‌تر شدن کالا را دارد و از سويي هم فروشنده براي عرضه طلا با قيمت روز مردد است؛ بر اين اساس ثبات نرخ نه تنها در طلا بلکه در هر کالايي منجر به رونق معاملات خواهد شد.

يکي از فعالان بازار طلاي اصفهان در اين باره به خبرنگار ايمنا مي‌گويد: مسئله قابل توجهي که در بازارهاي ايران وجود دارد آن است که هر زمان کالايي به خصوص طلا و سکه با کاهش قيمت مواجه شود همان بازار کساد مي‌شود؛ چون مشتري گمان مي‌کند با گذشت مدت زماني، مي‌تواند جنس مورد نظرش را با قيمت مناسب‌تر خريداري کند، به خصوص در زمان‌هايي که ريزش‌ها مانند اين دو هفته اخير ادامه‌دار شود مردم در انتظار کاهش بيشتر نرخ، از خريد دست مي‌کشند.

وي ادامه مي‌دهد: اما اگر همين بازار با رشد اندکي مواجه شود تقاضا نيز بيشتر مي‌شود؛ چون همان افرادي که در انتظار کاهش بيشتر نرخ‌ها بودند، افزايش قيمت، را هشدار براي گراني بيشتر تلقي کرده و اقدام به خريد مي‌کنند زيرا نمي‌خواهند با نرخ بالاتري روبرو شوند و همين تقاضاي يکباره در بازار، باعث گراني بيشتر هم مي‌شود.

اين فعال خاطرنشان مي‌کند: در صورتي که در تقاضاها تعادل به وجود آيد قطعاً هيچ بازاري به شرايط گراني‌هاي غير معقولانه نمي‌رسد ولي متأسفانه عادت ديرينه مردم کشور ما چنين است و با رفتارهاي خود باعث نابساماني و گراني‌هاي غيرمنطقي مي‌شوند.

انس و دلار تعيين‌کننده نرخ طلا

حال مسئولان صنف طلاي اصفهان در رابطه با شرايط فعلي بازار طلا، دليل ريزش و چشم انداز بازار چه مي‌گويند؟

اصغر شيشه‌بران، رئيس اتحاديه توليد و فروش مصنوعات طلا، جواهر و نقره اصفهان در اين رابطه در گفت‌وگو با ايمنا اظهار مي‌کند: نرخ طلا وابستگي کاملي به قيمت انس جهاني دارد؛ زماني که انس کاهش مي‌يابد قيمت آن در داخل هر کشور با نرخ ارز رسمي همان کشور، سنجيده مي‌شود و قيمت نهايي به دست مي‌آيد؛ بنابراين افت انس جهاني به علاوه ريزش نرخ دلار هر دو عواملي براي سقوط قيمت طلا و سکه در بازار ايران محسوب مي‌شوند.

وي يادآور مي‌شود: انس جهاني ممکن است در طول يک روز بيش از 10 مرتبه نوسان قيمتي داشته باشد و هر بار نيز بر قيمت طلا ي داخلي، مؤثر واقع مي‌شود اما اينکه بتوان در مورد آينده قيمتي آن پيش بيني خاصي داشت ناممکن است؛ تنها نکته‌اي که با قاطعيت مي‌توان گفت آنکه با ادامه کاهش نرخ ارز و انس، قيمت طلا هم کاهشي‌تر خواهد شد و اگر اتفاقات احتمالي چون ايجاد روابط بهتر با ديگر کشورها اتفاق افتد شرايط بازار طلا بسيار بهتر از اکنون خواهد شد.

رئيس اتحاديه توليد و فروش مصنوعات طلا، جواهر و نقره اصفهان در رابطه با شرايط بازار طلا در اين روزهاي ريزشي مي‌گويد: فعلاً فروش طلا در بازار استان به صفر رسيده چون هنوز نرخ طلا نسبت به قدرت مالي مردم بسيار بيشتر است و البته اين رکود در چند سال اخير وجود داشته اما اکنون بيشتر شده است. تا جايي که ميزان معاملات طلا در بازار اصفهان نسبت به دو سال گذشته کمتر از ?? درصد شده است.

مي‌توان به کاهش بيشتر نرخ‌ها اميدوار بود

در اين باره علي موزراني، نايب رئيس اتحاديه طلاي اصفهان ن\ مي‌گويد: قيمت طلا به انس جهاني وابسته است و نرخ انس هم به عوامل جهاني مرتبط است؛ نرخ انس جهاني و دلار، نيز بر روي نرخ طلا و هم بر روي سکه، تأثير گذار هستند؛ همانگونه که در زمان رشد قيمتي اين 2 فاکتور تعيين کننده، شاهد گراني طلا بوديم؛ اما لازم به ذکر است که انس نسبت به دلار، بسيار ملايم‌تر، افزايشي مي‌شود و تأثير نسبتاً کمتري هم دارد.

وي توضيح مي‌دهد: در صورتي که گراني يا ارزاني دلار، تأثير بسيار زيادي بر قيمت طلاي داخل مي‌گذارد چون محاسبه انس با نرخ روز دلار انجام مي‌گيرد به نحوي که از زمان ريزش دلار، به مرور شاهد کاهش نرخ طلا نيز هستيم.

نايب رئيس اتحاديه طلاي اصفهان تصريح مي‌کند: حتي با ثبات قيمت اونس جهاني هم چون نرخ ارز ريزشي بوده قيمت سکه و طلا پايين آمده است؛ اما در اين ميان بحث تعيين قيمت سکه تا حدودي با طلا متفاوت است، زيرا سکه تحت تأثير عامل سومي به نام عرضه و تقاضا نيز نوسان مي‌يابد؛ اين چنين که علاوه بر تأثير 2 عامل نام برده انس و دلار، با تقاضاي بيشتر نرخ سکه بالاتر مي‌رود و در زمان‌هايي که تقاضا کمتر است نرخ پايين‌تر مي‌آيد تا جايي که حباب آن تخليه شده و گاهاً قيمتش با طلاي آب شده همسان مي‌شود.

موزراني در رابطه با چشم انداز بازار طلا معتقد است: با ادامه کاهش نرخ انس و ارز و افزوده شدن بر ارزش ريال مي‌توان به کاهش بيشتر نرخ‌ها اميدوار بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.