1399/02/04 - 12 : 11
کد خبر: 20182
منتخب مردم بناب در مجلس يازدهم:
رئيس مجلس نقش مهمي در تقويت جايگاه خانه ملت دارد
احرار: منتخب مردم بناب در مجلس يازدهم شوراي اسلامي با اشاره به نقش مهم رياست مجلس گفت: رئيس مجلس نقش مهمي در تقويت جايگاه خانه ملت دارد.

حجت الاسلام محمد باقري بنابي امروز عصر در جمع خبرنگاران گفت: در نظام‌هاي پارلماني حزب پيروز در پارلمان کابينه را تشکيل مي‌دهد و در اصل وزيران از ميان نمايندگان انتخاب مي‌شوند. در اين نظام پست رياست مجلس جايگاه چندان مهمي نيست و همه چيز به نوعي در اختيار حزب پيروز است اما در نظام سياسي ما که نيمه پارلماني و نيمه رياستي است، نقش رئيس مجلس در حفظ و ارتقاي شأن و جايگاه مجلس شوراي اسلامي بسيار مهم و تعيين کننده است.

وي با بيان اينکه اگر رئيس جمهور منتخب مستقيم مردم است، رئيس مجلس نيز منتخب مستقيم نمايندگان مردم و منتخب غيرمستقيم مردم است افزود: به همين دليل جايگاه رياست مجلس جايگاه بسيار مهمي است و به نوعي نمايانگر موقعيت نمايندگان مجلس است.

وي تصريح کرد: درست است که به لحاظ قانوني رئيس مجلس هم يک نماينده است و جايگاه رياست مجلس جايگاه سخن گفتن از جانب نمايندگان است اما مي‌دانيم که در عمل امکان ندارد رئيس مجلس صرفاً منتقل کننده نظرات نمايندگان باشد. او بايد در جايي از شأن نمايندگان و در جايي ديگر از شأن مجلس دفاع کرده و تلاش کند آن را به فرموده امام راحل (ره) به رأس امور برساند، طوري که ساير نهادهاي اداره کننده کشور نظرات نمايندگان مجلس را در تصميم گيري ها لحاظ نمايند نه اينکه بخواهند با امتياز دادن نمايندگان را از خود راضي کنند که اي بسا به نارضايتي رأي دهندگان به آن نماينده بيانجامد.

نماينده مردم بناب در مجلس نهم با اشاره به وضعيت فعلي جايگاه مجلس شوراي اسلامي گفت: تأکيد بر حفظ و ارتقاي جايگاه و شأن مجلس توسط رئيس مجلس از آن رو اهميت دارد که امروز همه ما اذعان داريم مجلس در جايگاه مطلوب خود نيست. هم نظام انتخاباتي ما طوري است که نماينده را وادار مي‌کند براي رأي آوري مجدد دغدغه‌هاي منطقه‌اي و بومي را در اولويت قرار دهد و هم عملکرد خود مجلس و نمايندگان در سال‌هاي گذشته به حفظ مجلس در رأس امور منجر نشده است.

حجت الاسلام باقري بنابي با اشاره به وظايف رئيس مجلس و تأکيد بر نقش مؤثر وي به عنوان يک رئيس قوي و کارآمد در تقويت جايگاه مجلس اظهار کرد: رئيس مجلس به نيابت از نمايندگان با مقامات خارجي، سفرا و ديپلمات‌ها ديدار کرده، در جلسات سران سه قوه، مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي عالي امنيت ملي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي شرکت نموده و در تعيين دستور کار مجلس و نحوه بررسي بودجه نقش داشته و به امور داخلي و اداري مجلس رسيدگي مي‌کند.

وي اضافه کرد: رئيس مجلس رئيس هيأت امناي مرکز پژوهش‌هاي مجلس، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي است و قوانيني را که رئيس جمهور امضا نکند، به روزنامه رسمي جهت اجرايي شدن ابلاغ مي‌کند. رئيس مجلس مي‌تواند از اين همه اختيارات قانوني براي تقويت جايگاه مجلس در اداره کلان کشور بهره گرفته و زمينه افزايش رضايت مردم از مجلس را فراهم کند.

منتخب مردم بناب در مجلس يازدهم با تأکيد بر اينکه حداقل در شرايط کنوني ايفاي نقش نظارتي از سوي مجلس خيلي کليدي است يادآور شد: مردم از عدم نظارت بر دخل و خرج بودجه و برخي بي نظمي‌هاي مالي در وزارتخانه‌ها ناراضي بوده و بر اين باور هستند که اگر مجلس وظايف نظارتي خود را فداي مصالح و منافع بعضاً زودگذر نمايندگان نکند، مي‌تواند در جلوگيري از اسراف کاري‌هاي مالي در کشور نقش محوري داشته باشد. اما نماينده‌اي در نظارت موفق تر است که در امور اجرايي سررشته داشته و به قول معروف دستي در کار اجرا داشته باشد تا بداند بار مالي و هزينه عبارات قيد شده در فلان بند يا تبصره بودجه چقدر است و دادن ارز دولتي به برخي‌ها چه ميزان رانت ايجاد مي‌کند.

حجت الاسلام باقري بنابي با اذعان به اينکه معمولاً نمايندگان و رؤساي مجلسي قوي‌تر بوده اند که ضمن آشنايي با مسائل کلان کشور در حوزه اجرا نيز سابقه‌اي داشته و به تعبير عاميانه اهل حساب و کتاب بوده اند خاطرنشان کرد: دليل اين امر واضح است، مجلس مرکز اصلي اختصاص پول به دولت و نهادهاي دولتي در کشور است و دخل و خرج کشور و در واقع جيب دولت را تعيين مي‌کند و اگر از نحوه خرج کردن اين پول مطلع نباشد، نمي‌تواند بر آن نظارت کند يا آن را درست اختصاص دهد.

وي افزود: در همه جاي دنيا ديوان سالاران کهنه کار مي‌توانند خواسته‌هاي خود را در لفافه الفاظ و عبارات تخصصي بگنجانند و از فيلتر نظارت‌هاي قانوني بگريزند. در چنين شرايطي وجود يک فرد آشنا به کار اجرايي مي‌تواند تا حد زيادي مانع اين کار شود مخصوصاً اگر چنين فردي در جايگاه رياست مجلس باشد.

وي با بيان اينکه امروز که ما گرفتار تحريم‌هاي ظالمانه و ناجوانمردانه آمريکا هستيم، دخل و خرج کردن درست پول و نظارت بر آن اهميت دو چنداني دارد افزود: مجلس بايد هم و غم خود را کمک به حل مشکلات مردم کند. زيرا اسراف کردن و حيف و ميل پول در اين شرايط حقيقتاً ظلم مضاعف به مردم و نظام است. ما به عنوان منتخب ملت در مجلس بيشتر از برخي‌ها در جريان شکاف طبقاتي هستيم زيرا در تبليغات انتخاباتي با صحنه‌هايي مواجه مي‌شويم که دل هر انساني را مي‌آزارد. با اين همه کاري که در کمک به نيازمندان انجام شده افزايش تورم و گراني در عمل باعث شده فقر همچنان وجود داشته باشد زيرا گراني فقراي جديدي توليد کرده است.

نماينده دوره نهم مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: اگر جلوي اسراف کاري در خرج کردن‌ها توسط مجلس گرفته نشود در سنوات آتي کل بودجه کشور هم کفاف از بين بردن فقر را نمي‌دهد. ما بايد با راه اندازي کارخانه‌ها و به تعبير مقام معظم رهبري با جهش توليد براي نيازمندان منبع درآمد ايجاد کنيم که راه حل پايدارتري براي مبارزه با فقر است و پول مستقيم را به کساني بدهيم که امکان و توانايي کار کردن ندارند و به معناي واقعي کلمه نيازمند هستند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 3 + 1

  آخرین اخبار
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
  پربازدیدترین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.