1400/06/24 - 12 : 45
کد خبر: 22246
يادداشت؛ مقبره الشعرا گرفتار در ميان آهن پاره‌ها
مجموعه مقبره الشعراي تبريز که آرامگاه استاد محمد حسين شهريار و 400شاعر، عارف و اديب ديگر ايراني است، اين روزها حال و روز خوشي ندارد و در ميان آهن پاره‌ها و ديوارهاي فلزي گم شده است.

مجموعه فرهنگي مقبره الشعراي تبريز که آرامگاه استاد محمد حسين شهريار و 400شاعر، عارف و اديب ديگر ايراني است، اين روزها حال و روز خوشي ندارد و در ميان آهن پاره‌ها و ديوارهاي فلزي گم شده است. منظره‌اي غم انگيز که سالهاست چشمانمان منتظر است تا اين نماد فرهنگي از حصار ورق‌هاي فلزي، بتون و آرماتور رهايي يابد تا دل حزين مان شاد شود.

مسئولان استاني طي اين سال‌ها کمبود اعتبار را دليل اصلي کند بودن مرمت و بازسازي مقبره الشعرا عنوان کرده‌اند. با اينکه تخصيص قطره چکاني اعتبار، تکميل اين پروژه را طولاني و فرسايشي کرده است اما به نظر مي‌رسد دخيل بودن چند دستگاه اجرايي استان و کم کاري آنان در اين زمينه باعث شده است روند بازسازي مقبره الشعرا کند و بلاتکليف باشد.

افکار عمومي به دنبال پاسخ مسئولان آذربايجان شرقي به اين پرسش است که اين وضعيت بغرنج مقبره الشعرا تا چه زماني ادامه خواهد داشت و نهادهاي ذي ربط همچنان بر طبل بي پولي خواهند کوبيد. مسئولان بايد بدانند اگر مجموعه تاريخي مقبره الشعرا پس از سال‌ها از شروع مرمت همچنان از کمبود اعتبار رنج مي‌برد، از بي تدبيري و سو مديريت است.

عاملي که باعث شده است گردشگران داخلي و خارجي و فرهنگ دوستان از حضور در اين مکان محروم بمانند و کهن شهر تبريز ميزبان انبوهي از علاقه مندان در اين سال‌ها نباشد. جفاي که در حق سرمايه‌هاي انساني و مفاخر اين مرز و بوم وارد مي‌شود به هيچ عنوان پذيرفتني نيست. مردم آذربايجان شرقي و در رأس آن تبريز از دولت سيزدهم مي‌خواهند نسبت به تکميل اين بناي فرهنگي اقدام عاجل کرده و اعتباري مناسب تخصيص دهند تا پس از سال‌ها انتظارها به سر آيد.

براساس توافقي که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و شهرداري تبريز کرده بودند قرار بود با تقسيم کار روند بازسازي مقبره الشعرا طبق جدول زمان بندي شده پيش برود. شهرداري با تأمين اعتبار بنا را آماده کند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان نيز عايق کاري، پله ريزي و کف سازي بنا را انجام دهد.

واقعيت اين است که پروژه ?? هزار متر مکعبي مقبره الشعرا مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده اما شهرداري تبريز بر اساس توافق با اين اداره کل طي دو سال مرمت و محوطه سازي بنا را انجام داده است. هر سال با توجه به افزايش هزينه‌ها و گران شدن مصالح، اعتباري ناکافي براي اين پروژه اختصاص يافته و باعث شده است تکميل آن طولاني شود.

از طرف ديگر گودبرداري‌هاي اشتباه در گذشته هم باعث افزايش مدت اجراي پروزه و بالا رفتن هزينه‌ها شده است و هم با نفوذ آب بنا در اثر رطوبت و عدم عايق کاري آسيب ديده است.

بلايي که طي اين سال‌ها بر سر مجموعه فرهنگي مقبره الشعرا آمده ناشي از پاسکاري اين بنا بين شهرداري تبريز و اداره کل‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و ميراث فرهنگي استان است. متأسفانه اين مجموعه فرهنگي چوب تعلل و کم کاري نهادهاي ذي ربط را مي‌خورد و شهروندان تبريزي از شهردار جديد و اعضاي شوراي شهر انتظار دارند براي تکميل و تأمين اعتبار پروژه اقدام اساسي انجام دهند.

اميد مي‌رود در آستانه روز ملي شعر و ادب و بزرگداشت شهريار ملک سخن، امسال شاهد تکميل و آماده شدن مقبره الشعرا باشيم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 7

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.