1400/06/20 - 15 : 39
کد خبر: 22227
روزانه 70 هزار نفر در آذربايجان‌شرقي واکسينه مي شوند
احرار: رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز اعلام کرد: روزانه 70 هزار نفر از مردم آذربايجان شرقي در برابر کرونا واکسينه مي شوند که از اين تعداد براي 50 هزار نفر دُز اول و براي 20 هزار نفر نيز دُز دوم تزريق و با تداوم روند فعلي، تا پايان شهريورماه بيش از 65درصد جمعيت استان واکسينه مي‌شوند.

دکتر محمدحسين صومي روز شنبه در يک گفت و گوي خبري با اشاره به واکسيناسيون 42.5  درصدي جمعيت بالاي 18 درصدي آذربايجان شرقي با اشاره به اعلام رنگ‌بندي جديد وضعيت کرونايي شهرهاي آذربايجان شرقي، اظهار کرد: تا روز گذشته فقط خداآفرين در وضعيت زرد و چاراويماق نيز در وضعيت نارنجي بود و ساير شهرها نيز وضعيت قرمز کرونايي را داشتند، اما در رنگ بندي جديد اعلام شده، وضعيت کروناي اسکو، آذرشهر، جلفا، کليبر و هريس به رنگ نارنجي تغيير کرده است.

وي با بيان اين‌که آذربايجان شرقي، بيست و نهمين استان کشور در خصوص وضعيت شيوع بيماري کرونا است، افزود: به دنبال بروز موج پنجم کرونا در کشور، تمامي استان‌ها به طرف قله‌ي اين موج حرکت کرده و اکنون به آرامي در حال نزول و بهبود وضعيت هستند، اما خوشبختانه آذربايجان شرقي در اواسط اين موج بيماري، سير نزولي را آغاز کرده و طي چهار روز گذشته نيز روند کاهشي داشته است.

وي ادامه داد: بر اساس الگوي کشوري، اگر استان ما نيز همانند ساير مناطق کشور اين پيک از بيماري را تجربه مي‌کرد، تعداد موارد بستري به سه هزار بيمار مي‌رسيد اما اکنون حدود يک هزار و 900 بيمار در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند، يعني ما اوج‌گيري کرونا را با کمترين عارضه پشت سر مي‌گذاريم.

صومي با تاکيد بر اين‌که واکسيناسيون سريع و همراهي مردم در اين وضعيت تاثيرگذار بوده است، گفت: آذربايجان شرقي در بدترين وضعيت خود، حداکثر 100 نفر به ازاي يک ميليون نفر جمعيت بستري روزانه کرونايي داشته است، در حالي که در برخي استان‌ها اين عدد حتي به 200  نفر به ازاي هر يک ميليون نفر جمعيت به ثبت رسيده است.

وي در خصوص وضعيت واکسيناسيون کرونايي استان نيز تشريح کرد: آذربايجان شرقي جزو استان‌هاي پيشتاز در واکسيناسيون است اما در شايعات اخير، آمارهاي غلطي در خصوص پوشش پايين واکسيناسيون کرونايي استان بيان شده بود که حقيقت ندارد. 

رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز در خصوص عوارض تزريق واکسن کرونا نيز گفت: تاکنون هيچ عارضه خاص ناشي از تزريق واکسن کرونا در استان گزارش نشده است و با قطعيت مي‌توان گفت که واکسن از ابتلا و مرگ و مير بيماران کرونايي جلوگيري مي‌کند و ما نيز اين موضوع را کاملا با وجود خود لمس مي‌کنيم، زيرا از ميان کادر درمان استان که تا چهار ماه گذشته واکسن کرونا دريافت کرده‌اند، هيچ مورد فوتي گزارش نشده است و فقط مدتي قبل يکي از بانوان کادر درمان مبتلا به کرونا فوت کرد که دليل اين امر نيز عدم دريافت واکسن از سوي اين بانوي باردار بود.

وي در خصوص بازه سني تزريق واکسن کرونا در استان نيز اظهار کرد: قرار بود تا در روز جمعه افرادي که به مراکز واکسيناسيون مراجعه مي‌کنند را بدون واکسن برنگردانيم، که در اين راستا شايعه‌اي مبني بر تزريق واکسن کرونا براي تمامي افراد بالاي 18 سال در تمامي نقاط استان پخش شد، لذا افراد بالاي 18 سال به مراکز واکسيناسيون هجوم آوردند و ما نيز نمي‌خواستيم که اين افراد را بدون واکسن بازگردانيم، در نتيجه به تمامي افراد مراجعه کننده واکسن تزريق شد.

وي افزود: روز جمعه شايد نزديک به 100 هزار نفر در استان و به خصوص شهر تبريز واکسن کرونا دريافت کردند، اما با توجه به برنامه واکسيناسيون کرونايي استان و تعهد ما به تزريق واکسن براي گروه‌هاي حساس اجتماعي چون کارگران کارخانه‌هاي توليدي، دانشجويان و ... قرار شده تا از روز شنبه در روستاهاي استان تمامي افراد بالاي 18 سال و در شهرهاي استان به خصوص تبريز نيز براي افراد ?? سال و به بالا ( متولد 1365 و به پايين) واکسن تزريق شود.

وي با تاکيد بر اين‌که واکسن به اندازه کافي در استان وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اين‌که روند واکسيناسيون بايد به شکل برنامه ريزي شده انجام بگيرد و توان و ظرفيت تزريق روزانه واکسن در مراکز مشخص است، خواهشمنديم فقط گروه‌هاي سني اعلام شده به مراکز مراجعه کنند. 

صومي با بيان اين‌که تا پايان شهريورماه و يا حداکثر تا 15 مهرماه، تمامي افراد بالاي 18 سال مجاز به دريافت واکسن خواهند شد، گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، قرار است تا پايان هفته يک ميليون دز واکسن به استان تحويل داده ‌شود. با احتساب تزريق روزانه 100 هزار دز واکسن، مي‌توان گفت که واکسن موردنياز استان تامين خواهد شد.

وي با بيان اين‌که سه ميليون نفر از جمعيت استان بالاي 18 سال هستند، ادامه داد: اکنون تعداد يک ميليون و 300 هزار نفر از جمعيت استان دز اول واکسن را دريافت کرده‌اند. 

وي گفت: واکسن سينوفارم و برکت براي تزريق دز اول و واکسن سينوفارم، برکت و استروزنکا (براي دريافت کنندگان دز اول استروزنکا و اسپوتينک) براي تزريق دز دوم در مراکز واکسيناسيون استان وجود دارد.

وي يادآوري کرد: ما در مقابل مردم استان متعهد هستيم که در کمترين زمان ممکن و طبق برنامه، واکسيناسيون را انجام دهيم و عي داريم تا گروه‌هاي سني جديد را بر اساس ارزيابي‌هاي انجام گرفته، در کمترين زمان ممکن اعلام کنيم.

وي با بيان اين‌که هم استاني‌هاي عزيز براي دريافت واکسن نيازي به ثبت نام در سامانه واکسيناسيون ندارند، افزود: برنامه واکسيناسيون در استان اندکي جلوتر از برنامه کشوري بوده و معمولا پيش از باز شدن سهميه ثبتنام استان در اين سامانه، واکسيناسيون گروه‌هاي مشخص شده در استان آغاز مي‌شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 6

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.