1400/06/15 - 17 : 33
کد خبر: 22207
يادداشت؛
ديپلماسي اقتصادي اولويت نخست دولت در آذربايجان شرقي باشد
احرار: استاندار جديد آذربايجان شرقي مي تواند با تشکيل ستاد ويژه ديپلماسي اقتصادي در استان جرقه اين رويکرد را بزند و حتي استان را به الگوي موفق در اتخاذ ديپلماسي اقتصادي مبدل سازد.

طاهر خيري*با تکميل و تشکيل کابينه دولت سيزدهم نوبت به تعيين استانداران استانهاي کشور فرا رسيده است. اکنون مردم آذربايجان شرقي  منتظرند تا پانردهمين استاندار در دولت رئيسي انتصاب شود و او کارش را شروع کند. تاکنون چندين نفر براي اين سمت مطرح شده اند که به نظر مي رسد گمانه زني رسانه ها و فضاي مجازي است و به واقعيت نزديک نيست.

به هر حال آنچه اهميت دارد اين است که والي آذربايجان شرقي بايد در عيار و متناسب با جايگاه اين استان انتخاب شود. استاني با موقعيتي خاص و سرنوشت ساز که نقش بارز مردمان آن در تحولات سياسي، اقتصادي و اجتماعي کشور طي سالهاي اخير قابل کتمان و انکار نيست.

مردم اين استان در درجه اول از رئيس جمهور محترم انتظار دارند فردي بومي، داراي کارنامه روشن و کارامد براي استانداري انتخاب کند. فردي که هم ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل آذربايجان شرقي را بشناسد و هم بر چالش هاي اساسي اين استان اشراف داشته باشد. به واقع مردم استانداري مي خواهند که مرد ميدان و مديري ميداني باشد.

با اينکه آذربايجان شرقي از ديرباز قطب صنعتي و اقتصادي ايران مطرح بوده و هست، با وجود اين جز پنج استان توسعه يافته کشور نيست

با اينکه آذربايجان شرقي از ديرباز قطب صنعتي و اقتصادي ايران مطرح بوده و هست، با وجود اين جز پنج استان توسعه يافته کشور نيست و تعلل و کم کاري هاي برخي استانداران و مديران دولت هاي گذشته باعث شده است نخبگان ، کارآفرينان و بسياري از فعالان اقتصادي و تجاري به پايتخت يا استان هاي همجوار مهاجرت کنند.

سهم ? درصدي صادرات کالاهاي آذربايجان شرقي به کشور هاي همسايه و حضور کمرنگ در بازار اين کشورها مويد اين نکته است که متاسفانه استانداران وقت در زمينه ديپلماسي اقتصادي برنامه و هدفي درخور براي نفوذ به بازارهاي هدف نداشته اند و چه بسا که با غفلت مسئولان استان اين بازارها به رقبايي سرسخت مثل ترکيه واگذار گرديده است.

استاندار جديد آذربايجان شرقي مي تواند با تشکيل ستاد ويژه ديپلماسي اقتصادي در استان جرقه اين رويکرد را بزند و حتي استان را به الگوي موفق در اتخاذ ديپلماسي اقتصادي مبدل سازد. شروع و تداوم اين رويکرد سازو کارهاي خودش را دارد و بايد با اقدامات هوشمندانه و هماهنگي با وزارت خارجه به جلو حرکت کند

تلاش براي ميزباني اجلاس هاي بين المللي در تبريز، ايجاد تحرک در مراودات تجاري و اقتصادي استان با کشورهاي خارجي به خصوص با همسايگان، معرفي توانمندي هاي اقتصادي استان به سرمايه گذاران داخلي و خارجي و از همه مهمتر توجه به امنيت سرمايه گذاري و تشويق سرمايه گذاران به سرمايه گذاري در استان از مهمترين مولفه هاي اتخاذ ديپلماسي اقتصادي در استان توسط استاندار جديد آذربايجان شرقي است.

استاندار آذربايجان شرقي به عنوان نماينده تام الاختيار دولت در استان و در قامت يک ديپلمات مي تواند با تدوين يک نقشه راه و تشکيل تيم اقتصادي کارکشته در استانداري، رويکرد ديپلماسي اقتصادي را با قوت اجرا کند. به يقين او در اين مسير تنها نخواهد بود و فعالان اقتصادي و بنگاه هاي توليدي استان که دغدغه توسعه و آباداني آذربايجان شرقي را دارند به کمکش خواهند شتافت و او را در اجراي هرچه بهتر اين سياست همراهي خواهند کرد.

ديپلماسي اقتصادي تنها گزينه براي حل مشکلات اقتصادي، کاهش بيکاري، خروج واحدهاي توليدي از رکود و در يک کلام تحرک بخشي به اقتصاد استان آذربايجان شرقي است و استاندار جديد اولويت نخستش بايد همين گزينه باشد.

نگارنده:  طاهر خيري

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 7

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.