1399/09/29 - 16 : 40
کد خبر: 21167
بررسي مشکلات تئاتري‌ها در تبريز؛
کرونا ريه‌هاي تئاتر را از کار انداخت/ تعطيلي اجراها در تبريز
احرار: مهر نوشت: شيوع ويروس کرونا، تئاتر و سينما را در ماه‌هاي گذشته کم فروغ کرده است و در شهر تبريز نيز نبود سالن مناسب و شيوع ويروس کرونا مشکل را دوچندان کرده است.

آناهيتا رحيمي: حال و روز تئاتر بر وفق مراد نيست و حالا شهر اولين‌ها به يک شهر بدون تئاتر تبديل شده است و سالهاست مشکلات گوناگون، درخانه تئاتر را به روي هنرمندان بسته است.

با شيوع ويروس کرونا  نيز مشکلات ديگري سد راه تئاتر شده و با کم رونق شدن و بي توجهي به اين هنر، برخي از هنرمندان که تنها از اين راه، روزگار خود را مي‌گذرانند حالا براي تأمين معيشت خود، به ناچار به شغل‌هاي ديگري روي آورده‌اند.

متضرر شدن بازيگران و گروههاي + تئاتر با شيوع ويروس کرونا

بازيگر سينما و تئاتر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: محل اجرا، عدم حمايت دولت از اجراهاي ناتمام و نمايش‌هاي در حال تمرين هنرمندان، در زمره مشکلات موجود در حوزه تئاتر مي‌باشد که در سال‌هاي قبل، مبلغي از سوي اداره ارشاد و هنرهاي نمايشي براي هر نمايش پرداخت مي‌شد اما در حال حاضر طي چند سال گذشته اين هزينه‌ها نيز لغو شده است.

رامين رياضي ادامه داد: خانه تئاتر شهر تبريز حدود يک و نيم سال است که هم‌چنان مسکوت مانده و محلي براي اجراي نمايش هنرمندان وجود ندارد؛ مجتمع فرهنگي 29 بهمن که متعلق به بخش خصوصي است و پرداخت درصدهاي ارائه شده در توان هنرمندان نيست.

او اضافه کرد: از سال 1377، در عرصه تئاتر فعاليت خود را آغاز کرده‌ام اما متأسفانه به فضاهاي جنگ شادي بيشتر جولان داده شده و مسئولان نيز بيشتر از آن حمايت مي‌کنند؛ به گونه‌اي که احتمال مي‌رود تمايل دارند که هنر انديشه و تئاتري در اين شهر وجود نداشته باشد.

اين مدرس دانشگاه در رشته تئاتر ادامه داد: تاکنون با وعده و وعيدهاي واهي روبرو بوده‌ايم و مسئولان، تنها ادعاي حمايت از هنرمندان را دارند و اين در حالي است که هيچ اتفاقي صورت نپذيرفته و اين روند هم‌چنان ادامه دارد.

وي  گفت: جشنواره تئاتر استاني بايد در آبان ماه سال جاري برگزار مي‌شد اما طبق نظر انجمن هنرهاي نمايشي، برگزاري اين جشنواره در حدود 150 تا 200 ميليون هزينه بر بود که برگزار نشد اما اين سوال مطرح مي‌شود که بودجه اين جشنواره کجا رفت؟ آيا نمي‌توانست به يک اتفاق هنري اختصاص يابد؟

رياضي بيان کرد: هنرمندان در عرصه تئاتر به افراد طفيلي جامعه تبديل شده و جزو آسيب پذيرترين افراد جامعه نيز به شمار مي‌روند؛ همراه با شيوع ويروس کرونا، بنابر درخواست وزارت‌خانه در رابطه با متضرر شدن آموزشگاه‌ها و اعلام آن، متأسفانه تاکنون هيچ اقدامي براي جبران اين خسارت، صورت نپذيرفته است.

وي معتقد است که همزمان با شيوع ويروس کرونا ، تئاتر و سينما نيز خاموش شد و چيزي به نام هنر و تئاتر باقي نمانده است و احتمال مي‌رود که در جامعه ما کارهاي مبتذل بيشتر از کارهاي فاخر و صاحب فکر است و مردم نيز به اين سمت کشيده مي‌شوند.

عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز نيز در اين رابطه به خبرنگار گفت: تعدادي از محل‌ها براي اجراي تئاتر وجود دارد اما متأسفانه هم‌چنان بلاتکليف باقي مانده است.

محمدزاده ادامه داد: خانه تئاتر و کاريکاتور که در گذشته به انجمن تئاتر شهر معروف بودند به دليل وجود مشکلات مالکيت، موقتاً بسته شد اما در حال حاضر، تعميراتي روي آن انجام مي‌شود که شنيده‌ها حاکي از آن است که بار ديگر به انجمن نمايش بازگردانده خواهد شد.

تعدادي از محل‌ها براي اجراي تئاتر وجود دارد اما متأسفانه هم‌چنان بلاتکليف باقي مانده است

وي افزود: در کلانشهر تبريز سالن‌هاي مختلف فرهنگي و ورزشي شهرداري وجود دارد اما معلوم نيست که چرا بسته شده است و با پيگيري‌هاي صورت گرفته اجراي گروه‌هاي نمايشي با مشکل خاصي روبرو نيست.

عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز ادامه داد: سالن‌هاي همايش‌هاي بين المللي تبريز با پاره‌اي از محدوديت‌ها همراه است اما در سطح تبريز، چندين فرهنگ سرا و سالن وجود دارد که مناسب تئاتر است.

وي معتقد است که تبريز، مهد تئاتر است و شهرداري و شهرداري‌هاي مناطق، مخالف اجراي نمايش گروه‌هاي تئاتر و خالي نگه داشتن سالن‌ها نيستند و شهرداري مي‌تواند در قبال هزينه ناچيز در مقايسه با ساير سالن‌هاي خصوصي اين مشکل را رفع کند.

جاي خالي نمايش‌هاي آموزنده

کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: دو مشکل عمده در حوزه هنرهاي نمايشي در استان آذربايجان شرقي و به خصوص در تبريز وجود دارد.

امير حجازي در ادامه افزود: متأسفانه مکاني به نام سالن تئاتر در تبريز وجود ندارد و خانه تئاتر نيز حدود چند سالي مي‌شود که به حال خود رها شده است.


وي بر نبود حمايت‌هاي مالي در حوزه تئاتر اشاره کرده و به خبرنگار مهر گفت: ارزشي براي هنر واقعي و فاخر وجود ندارد و گمان مي‌کنند که همه چيز، جنگ‌هاي شادي است و بدين گونه جاي خالي نمايش‌هاي آموزنده و اجراهاي فخيم همواره خالي است.

حجازي بيان کرد: شيوع ويروس کرونا نيز مشکلي ديگر در کنار ساير مشکلات در حوزه تئاتر به وجود آورده و هيچ اجرايي اتفاق نيفتاده است؛ با اين وجود، فعالان در حوزه تئاتر، از کجا معيشت خود را تأمين کنند و شايد مجبور باشند به شغل‌هاي ديگر روي آورند.

از فقر فرهنگي رنج مي‌بريم

کارگردان تئاتر تبريزي ادامه داد: فعالان حوزه تئاتر، نيروهاي جوان، تحصيل کرده و با تجربه‌اي هستند اما مکاني براي اجراي تئاتر وجود ندارد و گذشته از اين حمايتي نيز ديده نمي‌شود حتي اگر اسپانسري هم وجود داشته باشد مکاني براي اجراي تئاتر نيست و متأسفانه تاکنون اقدامي در اين باره صورت نپذيرفته چرا که اعتقادي وجود ندارد.

تله تئاتر تلويزيوني مي‌تواند در تأمين معيشت هنرمندان کم کند

به گفته کارگردان تئاتر تبريزي، از فقر فرهنگي رنج مي‌بريم و اغلب مردم از اينکه تئاتر، يک اصل و فرهنگ است غافل شده‌اند و حتي مي‌توان گفت که افزايش بزهکاري نيز از نبود فرهنگ نشأت مي‌گيرد.

اين کارگردان تئاتر تبريزي، حدود ?? سال در حوزه تئاتر فعاليت داشته است و به اين معتقد است که در اين دوران کرونائي صدا و سيما مي‌تواند به تله تئاتر پرداخت کند و با اين کار ارزشمند بخشي از مشکلات معيشتي هنرمندان در اين بخش را کم کند.

اگر تبريز را مهد تئاتر در نظر بگيريم بايد شاهد حمايت‌هاي بيشتر از اين هنر فاخر باشيم تا هنرمندان در سايه پاره‌اي از مشکلات گوناگون مانند کرونا  و نداشتن محل اجراي مناسب، از اين هنر نااميد نشوند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 6 + 3

  آخرین اخبار
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
  پربازدیدترین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.