1399/05/12 - 14 : 42
کد خبر: 20794
کرونا در آذربايجان‌شرقي همچنان روي نوار قرمز است
احرار: تداوم وضعيت قرمز در آذربايجان‌شرقي از نظر ابتلا به کرونا، زنگ خطر را براي مردم و مسوولان به صدا درآورده و لزوم رعايت بيشتر پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي با دقت مضاعف را يادآوري مي‌کند.

هر چند گشتي در کلان شهر تبريز نشان مي دهد که مردم استفاده از ماسک و تلاش براي رعايت فاصله گذاري اجتماعي را به يک عادت رفتاري در تعاملات روزمره خود تبديل کرده اند، با اين وجود کرونا در آذربايجان شرقي همچنان در وضعيت قرمز است و مسوولان استاني و کشوري از مردم براي هم افزايي و همکاري جهت برون رفت از اين وضعيت دعوت مي کنند. 

آذربايجان شرقي تا اوايل ارديبهشت امسال از نظر شيوع کرونا وضعيت بسيار مناسبي داشت، اما از اواخر ارديبهشت ورق برگشت و اين خطه از نظر ميدان داري ميزباني از ويروس مرگبار به يکي از استان هاي پرتعداد تبديل شد؛ در چرايي بروز اين وضعيت بايد گفت که هر چند ستاد استاني مبارزه با کرونا در آذربايجان شرقي مانند سابق فعال است و براي کاستن از شمار مبتلايان و فوتي هاي کرونا در قالب هشدارهاي دايمي و انجام اقدامات بازدارنده و پيشگيرانه مي کوشد، اما عادي انگاري کرونا توسط شهروندان همه اين بافته ها را پنبه مي کند.

کارشناسان با اشاره به افزايش آمار استفاده از ماسک در آذربايجان شرقي به ويژه کلان شهر تبريز مي گويند عادي گرفتن ويروس کرونا و همزيستي با آن، دليل اصلي قرار گرفتن اين خطه در وضعيت قرمز کرونايي است؛ ادعايي که مصداق آن را مي توان در جاده هاي پرترافيک منتهي به تبريز در روزهاي آخر هفته مشاهده کرد؛ ورودي هاي سه گانه تبريز از سمت مرند، اهر و آذرشهر عصر جمعه ها شاهد ترافيک هاي چند کيلومتري است که نشان از جدي نگرفتن ويروس کرونا توسط جمعي از شهروندان دارد.

ادامه اين روند علاوه بر افزايش خطر جاني براي شهروندان، بار سنگيني را نيز بر سيستم سلامت آذربايجان شرقي تحميل مي کند، به گونه اي که ضريب اشغال تخت هاي بيمارستاني در بخش هاي ويژه کرونا در استان از 20 درصد به حدود 80 درصد رسيده و بيش از يک هزار و 500  نفر از مدافعان سلامت اين خطه به دليل تماس با بيماران تاکنون به کرونا مبتلا شده اند که از اين تعداد شماري نيز آسماني شده اند. 

تأمل در اين داده ها، ضرورت بازنگري در مسووليت اجتماعي يکايک شهروندان را در مواجهه با ويروس مرگبار کرونا دوچندان مي کند و هر کس بايد براي کمک به برون رفت از اين وضعيت، کلاه خود را قاضي کند و با پرهيز از بي توجهي به پروتکل هاي بهداشتي و تعهد به رعايت فاصله گذاري اجتماعي، در مسير تضمين سلامت خود و ديگران گام بردارد. 

بدون شک در اين ميان يکي از دلايل اصلي شيوع کرونا در آذربايجان شرقي، تداوم برگزاري مراسم هاي عزا و عروسي و دورهمي هاي خانوادگي در منازل، بوستان ها و خانه باغات است؛ گفته مي شود پس از برگزاري هر مراسم عروسي يا عزا به طور متوسط ?? نفر به کرونا مبتلا مي شوند؛ اتفاقي که از خيلي وقت پيش زنگ خطر را براي افکار عمومي به صدا درآورده است، اما همچنان جدي گرفته نمي شود. 

در حالي که مردم آذربايجان شرقي از کرونا غافل اند، آمار ورودي مبتلايان به کرونا به مراکز درماني و بيمارستاني استان نشان مي دهد که اين ويروس مرگبار با دقت و وسواس تمام در جان ما لانه مي کند تا ديروز يا زود نفس هايمان را به شماره اندازد؛ به اين موضوع، تهاجمي تر شدن ويروس در هفته هاي اخير را نيز اضافه کنيد که در مواردي، بازه زماني ابتلا به کرونا تا مرگ را به سه روز کاهش داده است.

بديهي است که هر گونه اهمال و سهل انگاري در شيوه زندگي در روزهاي کرونايي باعث مي شود آمار بيش از ?? هزار نفري مبتلايان به کرونا و مرگ و مير بيش از يکهزار نفري ناشي از آن در آذربايجان شرقي، در هفته ها و ماه هاي آتي نيز همچنان سير صعودي داشته باشد و شمار بيشتري از شهروندان به خاطر رعايت نکردن اصول ساده بهداشتي جان خود را از دست دهند و هزينه هاي جاني و مالي هنگفتي به جامعه تحميل شود.

مردم همه شهرها را از نظر شيوع کرونا قرمز بدانند

رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز در تشريح آخرين وضعيت شيوع کرونا در شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي با بيان اينکه متوسط فوتي‌هاي روزانه طي هفته گذشته در استان 14 نفر بود، افزود: با توجه به همکاري و همراهي مردم در طول هفته‌هاي گذشته انتظار داريم تا وضعيت بهتري در هفته‌هاي آينده داشته باشيم.

محمدحسين صومي با اشاره به بيشترين تعداد مبتلايان به ازاي هر 10 هزار نفر جمعيت، گفت: شهرستان‌هاي بناب، اهر، چاراويماق، هريس، ورزقان و تبريز به ترتيب بيشترين تعداد مبتلايان را دارند و شهرستان‌هاي خداآفرين، آذرشهر، جلفا، کليبر، عجبشير و اسکو کمترين تعداد مبتلايان را دارند، انتظار مي رود به دليل نبود آنتي‌بادي در بدن ساکنان، اين مناطق در طول هفته‌هاي آينده مستعد ابتلا به موارد بيشتري از بيماري باشند.

صومي اظهار کرد: بيشترين ميزان گرفتاري با ويروس کرونا در طول دو هفته گذشته در شهرستان‌هاي مراغه، چاراويماق، سراب، اهر، هشترود و تبريز مشاهده شده است.

وي تاکيد کرد: از کل جمعيت استان خواهش مي‌کنيم همه جا را قرمز تلقي کنند، ضدعفوني دست‌ها و رعايت فاصله فيزيکي مي‌تواند جلوي انتقال ويروس را بگيرد.

ويروس کرونا تهاجمي تر شده است

فوق تخصص بيماري هاي ريه بيمارستان امام رضا تبريز نيز با بيان اينکه ويروس کرونا وقتي وارد بدن مي شود همه جاي بدن به خصوص ريه ها را درگير مي کند، افزود: اين امر در بيشتر موارد منجر به مرگ بيمار هم مي شود.

دکتر صادقي ادامه داد: اين ويروس هم اکنون وارد مرحله جديد و هجومي شده است و سن و سال هم برايش مهم نيست و هم اکنون بيمار 20 تا 30 ساله بدون زمينه بستري شده داريم.

وي با بيان اينکه اگر هنوز بيماري را شوخي گرفته ايم پيام کادر درمان و پرستاران را جدي بگيريم، افزود: مردم اگر رعايت نکنند سرنوشت شان با دستگاه ونتيلاتور و اکسيژن است.

يک چهارم کرونايي‌هاي آذربايجان‌شرقي در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به افزايش بيماران بدحال کرونايي گفت: حدود يک چهارم کرونايي‌هاي آذربايجان‌شرقي در بخش مراقبت هاي ويژه بستري هستند.

روزبه رجايي اظهار کرد: تا روز گذشته حدود 850 نفر مبتلا به کرونا در بيمارستان‌هاي استان بستري بوده و از اين تعداد حدود 200 نفر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند که ادامه اين وضعيت هم به مردم و هم به کادر بهداشت و درمان آسيب مي‌زند.

وي افزود: بيش از پنج ماه است که با اين ويروس در حوزه سلامت دست به گريبان هستيم و متاسفانه 1500 نفر از افرادي که به هر نحوي چه در حوزه بهداشت و چه در حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکي تبريز فعاليت مي‌کنند، به کرونا مبتلا شده‌اند.

رجايي اظهار کرد: در صورت تداوم شرايط کنوني، کادر بهداشت و درمان دچار خستگي و فرسودگي خواهند شد و ظرفيت بيمارستان‌ها نيز با توجه به محدوديت شان، ممکن است پر شود.

ابتلاي يکهزار و 500 مدافع سلامت آذربايجان‌شرقي به کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز اعلام کرد: تاکنون حدود يکهزار و 500 نفر از اعضاي کادر بهداشت و درمان استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

عباسعلي درستي اظهار کرد: 10 درصد از اين تعداد شامل پزشکان، 70 درصد شامل پرستاران و کادر بهداشت و مابقي شامل نيروهاي پشتيباني واحد بهداشت و درمان هستند.

وي افزود: از بين کل مبتلايان کادر بهداشت و درمان تا به اين لحظه، پنج نفر فوت کرده‌اند که سه نفر از آن‌ها پزشک و دو نفر جزو کادر درماني غير پزشک هستند که 50 ساله و حتي 50 سال به پايين نيز بودند و هيچ گونه بيماري زمينه‌اي نداشتند.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه وضعيت استان، قرمز است، رعايت پروتکل‎هاي بهداشتي و استفاده از ماسک و رعايت فاصله اجتماعي، وظيفه ملي هر فردي است، بايد از برگزاري هر گونه مراسم ختم و عروسي و سرورو به جد خودداري شود.

درستي خاطرنشان کرد: تا زماني که بيش از ?? درصد مردم پروتکل‎هاي بهداشتي را رعايت نکنند، امکان بازگشت و شکستن زنجيره کرونا وجود ندارد، هر چند همکاري مردم استان در استفاده از ماسک نسبت‎ به هفته ‎هاي گذشته بيشتر شده است، اما اين روند بايد ادامه داشته باشد.

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 1 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.