1399/04/21 - 12 : 31
کد خبر: 20662
ويتامين D و چند راز پنهان
احرار: دو مطالعه در فرانسه و آمريکا نشان دادند که ويتامين D نقش مهمي در پيشگيري از افت قدرت مغز با افزايش سن ايفا مي کند.

شما براي معاينه سالانه خود به مطب پزشک مراجعه مي کنيد و به وي مي گوييد آقاي دکتر قرصي مي خواهم که مرا قوي‌تر، باهوش‌تر، سالم‌تر، مقاوم در برابر بيماري، مقاوم در برابر پيري، لاغرتر و با پوستي نرم و درخشان و استخوان هاي قوي سازد. آيا چيزي شبيه اين وجود دارد؟

شايد از پاسخ مثبت پزشک شگفت زده شويد اما ويتامين Dمي تواند به تحقق اين موارد کمک کند.   

افراد بسياري، به ويژه بزرگسالان مسن در سراسر جهان با کمبود ويتامين D مواجه هستند و برخي رژيم هاي غذايي مانند رژيم غذايي غربي حاوي ويتامين D طبيعي کمي هستند. جدا از رژيم غذايي و روغن جگر ماهي، منبع طبيعي ديگر براي ويتامين D نور خورشيد است. در ادامه با برخي حقايق ديگر درباره اين ويتامين که شايد کمتر آنها را شنيده باشيد، آشنا مي شويم.

ويتامين D قند خون را کنترل و به حفظ سطوح مطلوب انسولين کمک مي کند

در تلاش براي کنترل  قند خون در کودکاني با اضافه وزن زياد و در معرض خطر ديابت، پژوهشگران دريافتند که ويتامين D3 مي تواند فوايد جالب توجه اي در اين زمينه ارائه کند و تقريبا به اندازه استفاده از يک داروي تجويزي موثر باشد.

طي مطالعه اي که در دانشگاه ميسوري انجام شد، تنها با افزايش مصرف ويتامين D، پژوهشگران شاهد واکنشي قوي و تقريبا به اندازه آنچه در نتيجه مصرف يک داروي تجويزي ديده مي شود، بودند. پژوهشگران کاهش سطوح انسولين را شاهد بودند که به معناي کنترل بهتر گلوکز است، بدون اين که تغييري در وزن بدن، غذاي مصرفي يا فعاليت بدني سوژه ها ايجاد شده باشد.

افزودن مکمل ويتامين D به رژيم هاي غذايي ممکن است گزينه اي موثر براي درمان چاقي و مقاومت به انسولين مرتبط با آن باشد. توجه داشته باشيد که احتمال کمبود ويتامين D در افراد چاق بيشتر است.

ويتامين D به تسکين کمردرد کمک مي کند

اگر با  کمردرد مواجه هستيد، در جهان تنها نيستيد. کمردرد يک مشکل فراگير جهاني است. سطوح پايين ويتامين D مي تواند يکي از دلايل احساس درد در ناحيه کمر باشد.

به گفته مرکز پژوهشي تغذيه و سلامت سان‌لايت، کمبود ويتامين D مي تواند در بسياري از موارد کمردرد نقش داشته باشد.

افزون بر اين، پژوهشي که در دانشگاه مينه‌سوتا انجام شد، نشان داد افراد بسياري که از کمردرد رنج مي برند داراي سطوح بسيار پايين ويتامين D در جريان خون خود هستند.

ويتامين D از دندان ها در برابر پوسيدگي محافظت مي کند

مصرف خوراکي هاي شيرين چسبناک مي تواند به پوسيدگي دندان منجر شود. زماني که تکه هاي خوراکي هاي شيرين به دندان ها مي چسبند، باکتري ها از آنها تغذيه کرده و موادي آزاد مي کنند که مي تواند به  پوسيدگي دندان منجر شود. اما يک بررسي که درباره سلامت دهان انجام شد، نشان داد که ويتامين D مي تواند به ميزان قابل توجهي احتمال پوسيدگي دندان ها را کاهش دهد.

پژوهشي که در دانشگاه واشنگتن انجام شد، نشان داد ويتامين D با تقريبا 50 درصد کاهش در بروز پوسيدگي دندان مرتبط بوده است. اين يافته ها بار ديگر بر اهميت ويتامين D براي سلامت دندان ها تاکيد دارند. کودکاني که با کمبود ويتامين D مواجه هستند به طور معمول داراي دندان هايي ضعيف هستند که با تاخير رشد مي کنند و مستعد پوسيدگي هستند.

ويتاميني که به بيماران بستري در بخش مراقبت هاي ويژه داده مي شود

پژوهشگران در کره جنوبي دريافتند که يک ويتامين خاص براي پيشگيري از ابتلا به عفونت ها در بيماران بستري در بخش مراقبت هاي ويژه پس از جراحي مغز و اعصاب اهميت دارد. بيماراني که با کمبود ويتامين D مواجه بودند، بيشتر به عفونت ها مبتلا مي شدند.

قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشيد مي تواند به توليد ويتامين D در بدن کمک کند اما برخي افراد از اين امکان برخوردار نيستند و قطعا زماني که در بيمارستان بستري هستيد چنين امکاني وجود ندارد.

پژوهشگران کره اي به اين نکته اشاره داشتند که کمبود ويتامين D در بيماران بستري در بخش مراقبت هاي ويژه مساله مهمي است. آنها دريافتند کمبود اين ويتامين با وضعيت ايمني افراد مرتبط است. اگر به ميزان کافي ويتامين D دريافت نکنيد، وضعيت ايمني بدن شما نيز تحت تاثير اين شرايط قرار خواهد گرفت و احتمال ابتلا به بيماري بيشتر مي شود.

ويتامين D به توليد انرژي بيشتري کمک مي کند

بيماري کرون، يک بيماري التهابي در دستگاه گوارش، مي تواند موجب ضعف عضلاني و خستگي شود، در شرايطي که به طور کلي مي تواند انجام فعاليت هاي روزانه را با اختلال مواجه کند. اما پژوهشگران در کالج تيرينيتي در دوبلين، ايرلند دريافتند که ويتامين D مي تواند به بازيابي انرژي و بازگشت زندگي افراد به روال عادي کمک کند.

اين مطالعه نشان داد که سه ماه دريافت 2,000 واحد بين المللي ويتامين D در روز مي تواند به بازيابي بافت عضلاني و تسکين بسياري از ناراحتي هاي ناشي از بيماري کرون کمک کند.

همچنين، افرادي که در اين پژوهش ويتامين D دريافت کرده بودند، انرژي ذهني بيشتر و کيفيت زندگي بالاتر را گزارش کردند.

ويتامين D خطر فيبروئيد را کاهش مي دهد

فيبروئيدها که به نام ليوميوما رحم نيز شناخته مي شوند، تومورهاي غيرسرطاني رحم هستند. آنها اغلب موجب درد و خونريزي در زنان يائسه شده و دليل اصلي هيسترکتومي (برداشتن رحم) در آمريکا محسوب مي شوند. اما پژوهشگران دانشگاه جورج واشنگتن دريافتند که زنان مي توانند خطر اين مشکل دردناک را با مصرف ويتامين D به ميزان 32 درصد کاهش دهند.

بدون ويتامين D، مغز شما سريع‌تر پير مي شود

دو مطالعه در فرانسه و آمريکا نشان دادند که ويتامين D نقش مهمي در پيشگيري از افت قدرت مغز با افزايش سن ايفا مي کند. خطر بيماري آلزايمر بدون اين ماده مغذي افزايش مي يابد و توانايي هاي تفکر شما احتمال بيشتري دارد که افت کنند. پژوهشگران دريافتند که سطوح پايين ويتامين D بين افراد مسن با احتمال بيشتر مواجهه با اختلال شناختي و خطر بيشتر زوال شناختي مرتبط است.

ويتامين D خطر سرطان را کاهش مي دهد

زماني که پژوهشگران در اسکاتلند سطوح ويتامين خون افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ را اندازه گيري کردند، دريافتند که يک ويتامين به طور خاص مي تواند خطر مرگ ناشي از اين بيماري را تا 50 درصد کاهش دهد.

در اين مطالعه، خطر مرگ ناشي از سرطان روده بزرگ براي افرادي که داراي سطوح بالاي ويتامين D در بدن خود بودند، نسبت به افراد ديگر 50 درصد کمتر بود.

افرادي که در مرحله دوم سرطان قرار داشتند از بيشترين فوايد ويتامين D بهره‌مند شدند. اين مطالعه نشان داد 75 درصد افرادي که داراي بيشترين ميزان ويتامين D در بدن خود بودند، پس از گذشت پنج سال همچنان زنده هستند. در مقابل، تنها 30 درصد افراد با سطوح پايين اين ويتامين در بدن خود اين مدت زنده باقي مانده بودند.

نتايج نشان مي دهند که ويتامين D با احتمال بيشتر بقا پس از ابتلا به سرطان مرتبط است، اگرچه ماهيت اين ارتباط در اين مطالعه به طور دقيق روشن نشد.

 

عصر ايران

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 6

  آخرین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.