1399/04/14 - 22 : 33
کد خبر: 20617
کرونا پاياني تلخ دارد، اگر مراقبت نکنيم
احرار: تعدادي از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي استان زنجان شامگاه پنجشنبه با هدف حساس سازي جامعه نسبت به اهميت پيشگيري و مسؤوليت همگاني در مقابله با ويروس کرونا، با لباس‌هاي مخصوص حفاظت فردي مدافعان سلامت و با در دست داشتن پلاکاردهاي حاوي پيام‌هاي کرونايي در هسته مرکزي شهر تردد کردند.

ويروس منحوس کرونا همچنان در سراسر گيتي قرباني مي‌گيرد، هر لحظه که مي گذرد بر شمار مبتلايان نيز افزوده مي شود و اين وضعيت ناخوشايند بسياري از کسب و کارها و حتي اقتصاد جهاني را تحت تاثير خود قرار داده است.

اين در حالي است که کشورمان نيز از اين ميهمان ناخوانده در امان نمانده و با گذشت چهار ماه از ورود آن تعدادي از استان ها هم اکنون در وضعيت قرمز و يا هشدار  قرار گرفته اند بطوريکه بنا بر آمارهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تا ظهر روز دوازدهم تير جاري 232 هزار و 863 نفر در کشور به طور قطعي به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 148 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 11 هزار و 106 نفر رسيد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان نيز شمار مبتلايان و بيماران بستري در بيمارستان هاي اين استان طي هفته هاي گذشته روند افزايشي يافته، بطوريکه ظرفيت بخش آي سي يو اين مراکز درماني بطور کامل تکميل شده است.

بر اين اساس و براي آگاهسازي و حساس سازي شهروندان زنجاني نسبت به اهميت پيشگيري و مسؤوليت همگاني در مقابله با ويروس کرونا، تبيين اقدامات پيشگيرانه و خود مراقبتي فردي و سازماني در اهميت فاصله گذاري، رعايت توصيه ها و دستورالعمل هاي بهداشتني و اجتناب از عادي انگاري خطر ويروس تعداد ? نفر از دانشجويان علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني زنجان به نمايندگي از دانشجويان، با لباس هاي مخصوص حفاظت فردي مدافعان سلامت از مرکز خدمات جامع سلامت سوسن عليمردايان واقع در " چهارراه سعدي" تا پياده راه سبزه ميدان " درمانگاه ديابت" حرکت کردند.

اين دانشجويان با در دست داشتن پلاکاردهايي حاوي پيام هايي از قبيل ديگر تخت در بيمارستان هاي شهر نداريم"، والدين عريز زنگ خطر کرونا  براي کودکان هم بصدا در آمده است" " من پرستارم تحمل اين لباس برايم سخت شده است"" کرونا از آنچه فکر مي کنيد، به شما نزديک تر است"، " کرونا واکسن و درمان قطعي ندارد"،  تنها راه مصون ماندن، مراقبت"، نسبت به توجه و يادآوري از عواقب ابتلاي به اين بيماري مبادرت  کردند.

معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان در اين  خصوص افزود: طي هفته هاي گذشته و به دليل رعايت نکردن فاصله گذاري اجتماعي و عدم استفاده عموم از وسايل پيشگيري از کرونا اين بيماري شدت يافته است.

 دکتر حسين عمارلو افزود: طي ماه‌هاي گذشته عموم مردم آموزش هاي لازم براي حفاظت فردي خود در برابر اين بيماري را نداشتند که با اطلاع رساني اين مهم در سطح وسيعي انجام گرفت تا نهادينه شود.

وي اضافه کرد: اما با وضعيت کنوني و آموزش ها در بين عموم، حساسيت ها نسبت به مقابله با اين بيماري کاهش يافته بطوري که اغلب تصور مي کنند اين بيماري به پايان رسيده است.

عمارلو ادامه داد: شرايط فعلي در استان بيانگر قرار گرفتن تدريجي شهرستانها در وضعيت قرمز بوده و همين روند در شهر زنجان نيز حاکم شده است.

اين فوق تخصص سرطان ادامه داد: طي چند روز گذشته به دليل کثرت شمار مبتلايان و بستري بيماران کرونايي، تخت به اندازه کافي وجود نداشت و بر اين مبنا ويزيت بيماران سرطاني به زمان هاي ديگر موکول شده تا ظرفيت براي درمان بيماران کرونايي فراهم باشد.

وي اظهار داشت: همين وضعيت ناخوشايند موجب شد تعدادي از دانشجويان و با همفکري هم، مراسمي نمادين با لباس حفاظتي بيمارستاني را با هدف حساس سازي عموم مردم برنامه ريزي  کنند،تا بگويند: بيماري در کمين است، از تردد در مکان هاي تجمعي اجتناب و در صورت انجام کارهاي ضروري در سطح شهر علاوه بر رعايت فاصله گذاري اجتماعي از ماسک استفاده کنند.

عمارلو افزود: متاسفانه اين ويروس رفتار متغيري دارد، بطوريکه پيش از اين بيماران زمينه اي  و افراد بزرگسال را گرفتار مي کرد، اکنون در کودکان نيز مشاهده مي شود و  همين مساله توجه روز افزون عموم را ضروري تر کرده است.

وي اضافه کرد: اکنون وقت شوخي با کرونا نيست، چرا که همگان در معرض ابتلاي به اين بيماري قرار دارند و در واقع مي توان گفت بيماري شعله ورتر شده که اين کار و اقدامات ديگر با هدف ايجاد موج توجه و حساسيت بيشتر انجام مي گيرد.

معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان ادامه داد: تعدادي از دانشجويان در اين مراسم به لحاظ شرايط فعلي و براي جلوگيري از هر گونه ترافيک در سطح شهر با در دست داشتن پلاکاردهايي با پيامهاي بهداشتي در پياده راه تردد کردند تا نسبت به آگاه سازي هرچه بيشتر مردم اقدام کنند.

وي اظهار داشت: در زمان حاضر وضعيت شهر زنجان در ارتباط با بيماري کرونا بالاتر از قرمز" هشدار" قرار دارد و طي روز و هفته هاي گذشته و با اطلاع رساني از طريق رسانه هاي اين استان نسبت به گذشته شمار استفاده کنندگان از وسايل پيشگيرانه کرونا به ويژه ماسک افزايش يافته اما، رضايت بخش نيست.

عمارلو خاطرنشان کرد: اين معاونت در حوزه  فرهنگي برنامه هاي ديگر از جمله "ماسک خند" ويژه کودکان با بهره گيري از مضامين مختلف را در حال اجرا دارد و علاوه بر آن آموزش در فضاي مجازي و تقويت روز افزون هسته هاي آموزشي را بيش از گذشته پيگيري مي کند.

 

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 7

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.