1399/03/17 - 16 : 29
کد خبر: 20394
پنير ليقوان و اَنگي که نمي‌چسبد
احرار: تخريب اعتبار چند صدساله پنير ليقوان به بهانه تبليغ محصول لبني ديگري در يک برنامه تلويزيوني، موجي از واکنش منفي افکار عمومي را به دنبال داشت.

داستان از آنجا شروع شد که در يک برنامه تلويزيوني براي تبليغ برندي از يک پنير، به غلط اعلام شد که پنير ليقوان به صورت غيربهداشتي تهيه مي شود؛ بازنشر اين اظهارات مجري برنامه تلويزيوني در فضاي مجازي کافي بود تا کاربران، پويشي در حمايت از پنير ليقوان به عنوان شناخته شده ترين نام پنير سنتي ايران راه بياندازند. 

هر چند دست اندرکاران برنامه تلويزيوني از وقوع اين حادثه ابراز تاسف و عذرخواهي کردند، اما اين اتفاق موجي از اعتراض توليدکنندگان پنير ليقوان و جمعي از نمايندگان آذربايجان شرقي در مجلس را به دنبال داشت.

اما دامنه واکنش به تخطئه توليدکنندگان پنير سنتي در ارتفاعات سرسبز «سهند» در 20کيلومتري جنوب شرق تبريز، احساسات عمومي را برانگيخته و مغازه داران تبريزي اعلام کردند که در حمايت از پنير ليقوان، محصول لبني ديگر را که در برنامه تلويزيوني تبليغ شده است، نمي فروشند. 

پنير ليقوان، نامي شناخته شده در جهان محصولات لبني 

پنير ليقوان، مشهورترين پنير سنتي آذربايجان است که در سراسر جهان به عنوان پنير سفيد آذربايجاني شناخته مي‌شود؛ اين پنير شبه‌نرم بين سه تا دوازده ماه در آب‌نمک نگه داشته مي‌شود تا برسد.

اين پنير در روستاي «ليقوان» واقع در دامنه شمالي سهند از توابع شهر تبريز ايران تهيه مي‌شود؛ تخمين زده مي‌شود بيش از 200توليد کننده? پنير و 65 هزار راس گوسفند که اغلب از نوع «قيزيل» هستند، در اين روستا و روستاهاي مجاور وجود داشته باشند.

هواي پاک و گونه‌هاي گياهي بي همتاي منطقه همراه با نحوه بهداشتي شيردوشي استفاده شده در اين روستا و تحويل شير تازه به توليدکنندگان پنير، منجر به توليد شير و پنير باکيفيتي موسوم به «پنير ليقوان» مي‌شود؛ اين نوع پنير طعمي ترد و شور دارد و داراي سوراخ‌هاي بخصوصي است و از شير تازه گوسفند تهيه مي‌شود.

ليقوان سال‌هاست به نام تجاري مشهور در توليد پنير تبديل شده تا جايي که به صورت چمداني به کشورهاي آمريکا، کانادا، مالزي، ژاپن، آلمان و روسيه صادر مي‌شود، کارگاه‌داران ليقواني مي گويند وجود گل‌ و گياه‌هاي منحصربفرد در اين منطقه و آب و هواي کوهستاني و البته خنکي هوا تأثير مطلوبي بر شيردهي و کيفيت شير گوسفندان دارد و به همين خاطر پنير ليقوان نسبت به پنير مناطق ديگر از کيفيت بالاتري برخوردار است.

«پنير ليقوان»، حاصل شير توليدي از مراتع خوش آب و هواي دامنه‌هاي سهند از گونه‌هاي گياهي غني و انحصاري است، گرچه در برخي از مناطق جهان پنيرهاي مختلفي به شهرت رسيده و موجب رونق اقتصادي منطقه خود شده‌اند، اما شايد بتوان پنير ليقوان را يکي از بهترين پنيرهاي ايران و جهان دانست که از شير گوسفند نژاد قيزيل به دست آمده و به يک نام تجاري معتبر تبديل شده است.

دره ليقوان در داممنه هاي شمالي ارتفاعات سهند که محل توليد پنير ليقوان است

تخريب پنير ليقوان به بهانه تبليغ رقيب بداخلاقي است

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي در واکنش به تخريب برند پنير ليقوان در يک برنامه تلويزيوني به بهانه تبليغ پنيري ديگر گفت: به نظر مي‌رسد که رقيب براي اين‌که بتواند پنير ليقوان را که نه‌تنها در تبريز و ايران، بلکه در دنيا نيز مطرح است، کنار بزند، به اين کارهاي غيراخلاقي دست مي‌زند.

اکبر فتحي در خصوص ادعاي مطرح شده در برنامه زنده تلويزيوني مبني بر غير بهداشتي بودن پنير ليقوان اظهار کرد: من نيز با ديدن اين خبر متعجب شدم و از شما مي‌خواهم موضوع را از طريق معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي نيز پيگير باشيد چون آنها بطور کامل بر روند توليد اين محصول نظارت مي‌کنند.

وي با بيان اينکه واحدهايي که پنير ليقوان توليد مي کنند همگي داراي مجوز هستند، افزود: توليدکنندگان پنير يک اتحاديه تشکيل داده‌اند و سردخانه نيز دارند و علاوه بر اين‌که کارشناسان ما بر روند توليد اين محصول نظارت مي کنند، نظارت‌هاي بهداشتي نيز برعهده وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي خاطر نشان کرد: از اين واحدها در مرحله اخذ مجوز و در مرحله تمديد مجوز که هر 2 سال يک‌بار صورت مي‌گيرد، از طريق وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو استعلام گرفته مي شود و حتي ناظرين معاونت غذا و دارو در آن واحدها مستقر هستند و بر تمامي مراحل توليد و مرحله تحويل به سردخانه نيز نظارت مي‌کنند.

وي با تاکيد بر اينکه بر تمامي مراحل توليد و عرضه اين محصول توسط مراجع ذي‌ربط نظارت مي‌شود و هيچ تخلفي صورت نمي‌گيرد، اظهار کرد: به نظر مي‌رسد که رقيب براي اين‌که بتواند پنير ليقوان را که نه‌ تنها در تبريز و ليقوان بلکه در دنيا نيز مطرح است، کنار بزند به اين کارهاي بداخلاقي دست مي‌زند.

فتحي ادامه داد: موضوع بعدي اين است که توليدکنندگان پنير ليقوان به صورت زيرزميني فعاليت نمي‌کنند و کاملاً روشن و آشکار کار مي کنند و همه مي‌توانند از تمامي مراحل توليد اين محصول بازديد به عمل بياورند و اخيراً نيز با حضور اتحاديه و کارشناسان ميراث فرهنگي و جهاد کشاورزي جلسه‌اي برگزار کرديم تا بتوانيم اين برند را بعنوان برند آذربايجان ثبت کنيم.

وي با تاکيد بر اينکه اينگونه برخوردها با محصولي که توانسته جايگاه خود را در کشور و دنيا پيدا کند اصلا خداپسندانه نيست، اظهارداشت: واقعاً نمي‌دانم که به چه علت اين کار را انجام مي‌دهند اما محصول خود را هر چقدر مي‌خواهند تبليغ کنند ولي براي اين‌که از رقيب پيش بيفتند نبايد رقيب را تخريب کنند و اين کار اصلاً خداپسندانه نيست.

کارگاه توليد پنير ليقوان 

  کيفيت پنير ليقوان محصول قرن‌ها تجربه است

عضو هيات رئيسه مجلس نيز در توئيتي در خصوص تلاش ها براي حذف پنير ليقوان نوشت: با اقتصاد بومي منطقه بازي تجاري نکنيد.

روح الله متفکر آزاد نماينده مردم تبريز ، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي در توئيتي نوشت: طعم پنير ليقوان محصول قرن‌ها تجربه زيست طبيعي مردمان سالم آذربايجان است.

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در ادامه آورده است: با توصيه يک مجري آشپزي نه تنها پنير ليقوان حذف نمي‌شود، بلکه ممکن است محصولات شرکت مورد نظر مجري ديگر سر سفره ها نيايد، 

متفکرآزاد تاکيد کرد: با اقتصاد بومي منطقه بازي تجاري نکنيد.

نماينده ديگر مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: تخريب پنير ليقوان به طور قطع تاثيري در ميزان فروش ا?ن نخواهد داشت، اما به يقين در ميزان بينندگان برخي برنامه هاي تلويزيون و خريداران محصولات برند مذکور موثر خواهد بود.

احمد عليرضا بيگي تاکيد کرد: از صدا و سيما انتظار مي رود با احساس مسووليت بيشتر بر محتواي برنامه ها نظارت کند.

 ليقوان پايتخت پنيرسازي کشور است

ديگر نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: پنير ليقوان در ميان پنج هزار نوع پنيري که در دنيا توليد  مي شود، جايگاه  يگانه اي دارد.

علي رضا منادي اظهار کرد: بنده با توجه به اينکه سال ها درس اصول تبديل و نگهداري مواد غذايي و ميکروبيولوژي مواد غذايي را تدريس کرده ام، «پنيرليقوان » را بعنوان بهترين پنير معرفي و از صداوسيما ميخواهم در دعوت از کارشناسان، کساني را که با گرفتن پول فرهنگ غذايي ديريرنه ملت ها را به سخره مي گيرند و سواد درست و اطلاعات کامل ‌و کافي ندارند خودداري کند.

نماينده مردم شهرستان ميانه در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: موضوع نسنجيده و غير اخلاقي مجري شبکه يک توسط مراجع ذيصلاح سريعاً مورد رسيدگي قرار گيرد.

مهدي اسماعيلي افزود: اين گفتار نسنجيده و غيراخلاقي و احتمالا هدفدار که متاسفانه شائبه تخريب يک برند معتبر و باکيفيت را دربر دارد، حاکي از غرض ورزي و عدم اطلاع دقيق وي از نحوه تهيه و توليد پنير ليقوان مي باشد.

نماينده مردم شهرستان ميانه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه اين موضوع بايد توسط مراجع ذيصلاح مورد رسيدگي قرار گيرد، ادامه داد: بايد نيت مجري و عوامل اين برنامه مشخص و از عواقب بعدي جلوگيري به عمل آيد.

 

فعاليت 45 کارخانه پنيرسازيي در روستاي تاريخي ليقوان

مدير صنايع تبديلي جهادکشاورزي آذربايجان شرقي نيز در خصوص وقايع اخير پنير ليقوان، اظهار کرد: صدا و سيما از اعتبار ملي خود نبايد عليه منافع ملي هزينه کند و در سال جهش توليد به اين نحو از توليد داخلي حمايت کند چون نام تجاري پنير ليقوان تبريز سرمايه کشور است.

اياز برنو گفت: پنير ليقوان، پرچم صنعت پنيرسازي ايران است و در واقع پنير ايران را در جهان با پنير تبريز مي شناسند و نبايد به اين نحو در رسانه ملي تبليغ منفي شود.

وي ادامه داد: ?? کارخانه پنيرسازي در ليقوان تبريز به بهترين امکانات مجهز هستند و از بهترين شير دام هاي دامنه هاي سهند زير نظر جهاد کشاورزي و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي توليد و محصولات خود را عرضه مي کنند.

برنو گفت: کارشناسان زبده فني و توليد با انجام آزمايشات مکرر کنترل کيفي توليدات پنير ليقوان را انجام مي دهند و يک گرم پنير بدون کنترل توليد نمي شود.

مدير صنايع تبديلي جهادکشاورزي آذربايجان شرقي افزود: تجربه نشان داده معاونت غذا و دارو آذربايجان شرقي سخت گيرترين معاونت کشور است و نظارت دقيق بر توليد پنير ليقوان دارد.

برنو يادآور شد: سالانه چهار هزار تن در ?? کارخانه پنيرسازي ليقوان تبريز توليد مي شود و در سراسر کشور نيز توزيع داريم اما به علت محدوديت توليد و سنتي بودن پنير ليقوان صادرات آن محدود است.

وي اضافه کرد: بهترين تکنولوژي بسته بندي پنير روز دنيا را وارد کرديم و هر سال آن را با تکنولوژي به روز جهاني به پيش مي بريم.

برنو گفت: امسال در سال جهش توليد و با توجه به بارندگي هاي مناسب در منطقه ميزان علوفه افزايش يافته و با تعذيه مناسب دام انتظار توليد شير بيشتري داريم و از طرف ديگر افزايش 30 درصدي توليد پنير ليقوان را در برنامه داريم.

وي تاکيد کرد: اصالت پنير ليقوان با هنر نياکان منطقه درآميخته و با تکنوژي روز عجين شده تا محصولي بنام پنير ليقوان تبريز در منطقه اي روستايي که در واقع امرار معاش منطقه را به دوش مي کشد، با عرق جبين کارگران جوان و روستايي توليد شود.

 

توليد پنير ليقوان کاملا بهداشتي است  

يک توليد کننده پنير در روستاي «متنه» تبريز نيز به خبرنگار ايرنا گفت: توليد پنير از اولين مرحله فرآوري آن تا توليد نهايي با شيوه هاي بهداشتي و پاستوريزاسيون زير نظر مسوولان فني و نظارت در دسترس مردم قرار مي گيرد.

بهرام ريحاني اظهار کرد: براي توليدات خود سيب سلامت دريافت کرده ايم و آزمايش هاي بهداشتي مثل ساير کارخانجات لبنيات سازي به صورت مستمر انجام مي شود.

وي ادامه داد: سه واحد توليدي پنير ليقوان در اين روستا فعاليت دارند و براي هر واحد توليدي نزديک 20 نفر اشتغال مستقيم و نزديک يکهزار نفر اشتغال غيرمستقيم  به دنبال دارد که تمام فعاليت هاي توليد پنير زير نظر معاونت غذا و دارو قرار دارد.

ريحاني گفت: کارگران به صورت فصلي و 6 ماه از سال را کار مي کنند که البته ? تا سه برابر کارگران عادي دستمزد دريافت مي کنند.

وي تاکيد کرد: تمام دستگاه هاي مربوط به توليد پنير استيل بوده اما با سبک سنتي و شيرپاستوريزه است،  در قوطي هاي حلبي ?? کيلويي بسته بندي مي شود اما مثل ساير واحدهاي توليدي به دنبال بسته بندي هاي کوچکتر با تکنولوژي روز هستيم.

 

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 4

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.