1399/01/10 - 12 : 48
کد خبر: 20010
پيک‌نيک با طعم کرونا
احرار: سور و سات پيک‌نيک فراهم است، منقل، جوجه کباب خوابيده در زعفران و پياز، صندوق عقب ماشين پر از وسايل تفريح و مقصد جايي خارج از شهر آنجايي که ويروس کرونا نباشد.

پايين دره در گرماي مليح بهاري چند خانواده‌اي در کنار رود کوچک و پرآبي اتراق کرده‌اند،  دود و بوي چربي آتش گرفته در منقل محيط و عطر و بوي دلنوازي ايجاد کرده ، چند متري دورتر از ديگران چادر برپا مي‌شود و پس از چند روزي خانه ماندن طبيعت با زيبايي‌هايش آرامشي به اهل خانه مي‌دهد.

کودک خانواده لحظه‌اي از غفلت مادر فراري شده و در ميان کودکاني که مشغول بازي فوتبال هستند گم مي‌شود و دقايقي بعد با داد و فرياد مادر، کودک به داخل چادر خزيده و از ترس دعواي مادر به آغوش مادر بزرگ پناه مي‌برد.

عصر همه خوشحال به خانه برگشته‌اند، فردا علايم سرماخوردگي در کودک پديدار مي‌شود ، مادر بزرگ نيز عصر سرفه‌هايي سينه‌اش را اذيت مي‌کند؛ يک لحظه غفلت در پيک‌نيک،  سرايت ويروس به کودک از همبازي‌ها و انتقال آن از نوه به پيرزن.

چند روز بعد مادر بزرگ و نوه از بيمارستان مرخص مي‌شوند،  اما مقصد آن 2 جدا از همديگر است، کودک در آغوش پر از اشک مادر به خانه برگشته و مادر بزرگ در غربت تمام و همراه با اشک‌هاي پسر ، غريبانه در مترها زير خاک به خواب ابدي مي‌رود.

اين روزها برخي‌ها که از خانه‌نشيني خسته شده و از سوي ديگر بيم کرونا  دارند  چاره را در گشت و گذار در طبيعت، پارک‌ها  ديده و کم نيستند خانواده‌هايي که بساط پيک نيک را در فضاي سبز اطراف شهرها و حتي پارک‌ها پهن مي‌کنند.

تعداد اين افراد در استان اردبيل کم نيستند و با گرم شدن هوا هر روز بر تعداد آنها افزوده مي‌شود، هر صبح تعداد قابل توجهي از شهروندان را مي‌توان ديد که با لباس ورزشي در حال پياده‌روي و يا دوچرخه‌سواري در اطراف درياچه شورابيل اردبيل و يا فضاهاي سبز در ديگر شهرها هستند.

عصرها نيز جمعيت حاضر در بوستان‌ها زياد بوده و خانواده‌هاي قابل‌توجهي را مي‌توان ديد که بر روي چمن اتراق کرده و يا در حال گشت و گذار در فضاي آزاد هستند.

اين عده که به خيال خود از خطر سرايت ويروس کرونا در اينگونه فضاها به دورند، غافل از اين هستند که تنها راه مقابله با اين ويروس خالي شدن معابر از جمعيت و قطع زنجيره ارتباطي مي‌باشد.

به گفته کارشناسان، زياد نمي‌توان به سلامت پارک و بوستان‌هاي شهري و حتي گردشگاه‌ها و فضاي سبز بيرون از شهرها اطمينان داشت، از کجا معلوم که پيش از تو  بر زميني که بر آن نشسته‌اي و سنگ ،درخت و نيمکتي که بر آن دست مي‌زني کس ديگري که ناقل ويروس باشد دست نزده است.

جابجايي کيسه‌هاي نايلوني، قطعات کاغذ دستمال‌ها و زباله‌هاي رها شده در طبيعت محيطي آلوده در بسياري از نقاط شهري و بيرون از شهرها ايجاد کرده و نمي‌توان به پاکيزگي محيط اطمينان داشت.

دکتر افشين فتحي ،قائم مقام دانشگاه علوم پزشکي استان اردبيل با اشاره به اينکه تنها راه مقابله با روند صعودي کرونا در استان، ماندن در خانه است، گفت:  اين روزها حضور و ازدحام در بازار و معابر با تدابير اتخاذ شده تقريبا از بين رفته اما هنوز بسياري هستند که با خودروهاي خود باعث ايجاد ترافيک در خيابان‌ها شده  و احتمال سرايت ويروس کرونا را زياد مي‌کنند.

وي همچنين از حضور افراد در پارک‌ها و فضاهاي شهري ابراز نگراني کرده و بيان کرد: راه چاره مقابله با کرونا خالي شدن تمام فضاها از جمعيت و خانه‌نشيني شهروندان است. 

وي از مسوولان خواست تا در زمينه تردد شهروندان در پارک و بوستان‌هاي شهري و نيز فضاهاي سبز بيرون از شهرها سخت‌گيري بيشتري داشته باشند.

مسوولان استان اردبيل از چند روز گذشته بسياري از گردشگاه‌ها و مناطق سياحتي استان را تعطيل  و راه‌هاي دسترسي به آنها را مسدود کرده‌اند.

با توجه به نزديکي 13  فروردين و نگراني از ازدحام احتمالي مردم در بيرون شهرها و فضاهاي سبز داخل شهري ، حضور مردم در اين روز در پارک‌ها ممنوع اعلام شده و مسيرهاي خروجي به بيرون از شهرها نيز مسدود خواهد شد.

استاندار اردبيل با اشاره به اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي گفت: تمامي مراکز گردشگري و تفرجگاه‌ها در روز سيزده بدر تعطيل بوده و نيروهاي انتظامي با افرادي که در اين مناطق توقف کنند، برخورد خواهند کرد.

اکبر بهنامجو افزود: ورودي‌ها و خروجي‌هاي شهرهاي استان کنترل مي‌شود و  مردم  بايد  از خانه خارج نشده و در باغ‌ها، بوستان‌ها و مراکز گردشگري حضور نيابند.

وي افزود: اين محدوديت به خاطر کثرت جمعيتي است که در پارک‌ها و مناطق گردشگري حضور يافته و احتمال انتقال ويروس را  بيشتر مي‌کند.

شهردار اردبيل نيز گفت: با هدف پيشگيري از شيوع ويروس کرونا و جهت اعمال محدوديت تردد و تجمع، تمامي پارک‌ها و بوستان‌هاي شهر اردبيل و مجتمع توريستي گردشگري شورابيل در روز طبيعت تعطيل خواهد شد.

حميد لطف‌اللهيان افزود: بنا به تصميم ستاد پيشگيري و مقابله با کرونا در شهرداري اردبيل، اين تصميم با هدف حفظ سلامتي شهروندان و جلوگيري از هرگونه تجمع گرفته شده و اين محدوديت با همکاري نيروي انتظامي و نيروهاي تخلفات شهري اعمال خواهد شد.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان اردبيل هم گفت: تا اطلاع ثانوي امکان بازديد از سايت‌هاي تکثير و احيا آهو و مرال در جنگل فندقلو و قشلاق علملو پارس‌آباد مغان وجود ندارد.

 سعيد شهند افزود: اين طرح با هدف جلوگيري از شيوع ويروس کرونا اجرا مي‌شود.

عاطف ناصري ،فرماندار نمين نيز گفت: مسيرهاي دسترسي به جنگل فندقلو مسدود شده و اين تفرجگاه و ديگر مناطق گردشگري شهرستان تا اطلاع ثانوي پذيراي شهروندان استان و مسافران نخواهد بود.

در اين حال کارشناسان تاکيد مي‌کنند که تاکنون تدابير براي جلوگيري از حضور مردم در بوستان‌ها و فضاهاي سبز کافي نبوده و بسنده کردن اين موضوع به روز 13 فروردين چاره کار نخواهد بود.

به گفته آنها، براي مقابله با  کرونا مي‌بايست تمامي گردشگاه‌ها و بوستان‌هاي شهري تعطيل شده و از حضور مردم به هر بهانه‌اي در آنها جلوگيري شود.

تاکنون 61 نفر در استان اردبيل بر اثر کرونا جان باخته‌اند، تعداد مبتلايان قطعي بيماري کرونا در اين استان نيز 390 نفر مي‌باشد.

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 3 + 6

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.