1398/05/21 - 19 : 29
کد خبر: 19200
هندزفري قاتل گوش!
احرار: پيشرفت تکنولوژي وسايل ارتباطي، علاوه بر اينکه کمک شاياني به تسهيل در برقراري ارتباط ميان افراد کرده است، ولي مشکلات جسمي و رواني زيادي را هم در پي داشته است.

امروزه استفاده از وسايل ارتباطي و الکترونيکي روز به روز در حال افزايش است که بيشترين طيف استفاده کنندگان آن‌ را هم جوانان و نوجوانان تشکيل مي‌دهند.

پيشرفت تکنولوژي وسايل ارتباطي، علاوه بر اينکه کمک شاياني به تسهيل در برقراري ارتباط ميان افراد کرده است، ولي مشکلات جسمي و رواني زيادي را هم در پي داشته.

در اين ميان يکي از وسايلي که از سوي جوانان بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد، هندزفري‌ها هستند که براي گوش دادن به موسيقي، تماشاي فيلم و يا در گفتگوهاي تلفني وچت کردن‌ها و بازي‌هاي موبايلي و کامپيوتري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مصرف مداوم، بي‌رويه و غيراصولي از هندزفري مي‌تواند مشکلات جدي و غيرقابل برگشتي براي شنوايي افراد ايجاد کند.

علايم مشکلات شنوايي ناشي از هندزفري

ممکن است فرد در گوش خود صداي زنگ يک يا دو طرفه احساس کند و پس از اين مرحله به تدريج احساس کند که دچار کم‌شنوايي‌ شده است.

 

در خصوص اينکه چه علائمي بايد فرد را نگران کند که گوشش از طريق استفاده از هندزفري آسيب ديده است، اولين علامت در فرد ممکن است کم‌شنوايي نبوده و فرد فقط در گوش خود صداي زنگ يک يا دو طرفه احساس کند و پس از اين مرحله فرد به تدريج احساس مي‌کند که شنوايي‌ آن کم شده است.

در صورتي که اين کم‌شنوايي خيلي شديد شود، ممکن است مشکلاتي مانند سرگيجه و سردرد ايجاد شود.

چگونگي آسيب وارده به گوش

توجه به اينکه دسي‌بل يک واحد لگاريتمي است و هر يک دسي‌بل معادل يک انرژي است که به پرده‌ گوش وارد و بعد به گوش منتقل مي‌شود، با افزايش شدت صوت حتي به مقدار ناچيز، سطح انرژي که به گوش مي‌رسد و موجب صدمه به عصب شنوايي و حلزون شنوايي مي‌شود به مراتب بيشتر از چيزي است که فکر مي‌کنيم و هرچه بالاتر برود درصد انرژي شديدتر و درجه‌ تخريب آن روي سيستم عصبي و حسي گوش بيشتر خواهد شد.

صداهايي که ما در معرض آن هستيم مانند صحبت کردن و صداهاي عادي که با آن سر و کار داريم، معمولاً شدتي زير 80 دسي‌بل دارند.

بروز عفونت‌هاي گوش در پي استفاده زياد از هندزفري

وي با اشاره به اينکه استفاده از هندزفري نه تنها سلامت گوش بلکه گاهي زندگي فرد را به خطر مي‌اندازد، بيان کرد: پوست گوش بسيار حساس است و وقتي يک جسم خارجي مانند هندزفري درون گوش قرار بگيرد، با تحريک پوست آن را دچار ورم مي‌کند و جرم طبيعي گوش را که يک لايه محافظتي است دگرگون مي‌کند.

رئيس انجمن گوش حلق و بيني با تاکيد بر اينکه شنوايي عامل اخطار دهنده به ادامه زندگي است، مطرح کرد: وقتي هندزفري را در گوش قرار مي‌گيرد، ممکن است صداي اتومبيلي که به سمت او مي‌آيد را متوجه نشده و آن هشدار به فرد نرسد و همين استفاده از هندزفري عامل حوادثي مي‌شود که ممکن است غير قابل جبران باشد.

خواجوي با اشاره به اينکه افراد به منظور حفظ سلامت شنوايي خود از استفاده طولاني مدت هندزفري و گوش دادن به اصوات بلند بايد اجتناب کنند، گفت: افراد بايد سعي کنند ميزان صدا را طوري تنظيم کنند که شنوايي آنها دچار آسيب نشود.

وي با بيان اينکه هندزفري را نبايد به هيچ عنوان محکم به داخل گوش فشار داد، ياد آور شد: هندزفري را بايد تميز نگه داشت و درست از آن استفاده کرد؛ اگر هندزفري بزرگ‌تر از مجراي گوش باشد و آن را محکم در گوش قرار داد، مجراي شنوايي ورم خواهد کرد و اين ورم زمينه‌اي براي بروز عفونت‌هاي گوش در دراز مدت خواهد بود.

گروه سني در معرض خطر

افراد زير 17 سال حساس‌تر بوده و گوش آنان نسبت به صدا آسيب‌پذيرتر است.

همچنين در افراد بالاي 40 سال نيز که به تدريج پيرگوش مي‌شوند اين آسيب‌ها بيشتر است.

متاسفانه در جوامع امروزي استفاده از هندزفري، تلفن همراه و موزيک‌هاي بلند در مراسم‌ها و خودروي شخصي شايع شده است که شدت‌ اين صداها گاهي فراتر از طاقت گوش يعني بيش از 90 يا حتي 100 دسي‌بل است.

صداهاي عادي مانند صحبت کردن، حدود 60 دسي‌بل و قابل تحمل براي گوش است، بنابراين هندزفري بايد با شدت متعارف کمتر از 80 دسي‌بل و حداکثر مدت زمان استفاده 45 دقيقه باشد و بيشتر از آن مجاز نيست، اگر در طول روز و غيرمداوم استفاده شود، بايد کمتر از هفت ساعت استفاده شود.

انواع آسيب‌هاي شنوايي گوش

گوش براي خود مکانيزم دفاعي دارد که از آن در مقابل صداهاي بلند حفاظت مي‌کند، همچنين يک‌سري مکانيزم‌هاي دفاعي در گوش وجود دارد که با انقباض عضلات کوچکي که در آن است و کاهش ميزان شدت صوتي که به حلزون مي‌رسد، مي‌تواند تا حدودي از بروز آسيب‌ها جلوگيري کند. اما وقتي شدت صوت از حدي بالاتر برود مکانيزم‌هاي دفاعي خيلي کارآمد نخواهند بود و ممکن است به دو شکل موجب آسيب گوش شود. - در صورتي که يک صوت با يک شدت صداي انفجاري به گوش برسد که معمولاً صداهايي بالاتر از حدود 100 دسي‌بل بوده، ممکن است همان لحظه منجر به تخريب عصب شنوايي شود. - اگر فرد به طور مزمن در معرض صداهاي بلند قرار گيرد، مانند کساني که در کارخانه‌هاي ريسندگي و صنعتي کار مي‌کنند يا کساني که به طور مداوم از هندزفري استفاده مي‌کنند که در اين صورت اگر شدت صوت از 80 دسي‌بل بالاتر باشد و فرد به طور مزمن در معرض اين صداها قرار گيرد، دچار آسيب در ناحيه گوش مي‌شود. آسيب نوع مزمن مانند شکل اول حاد نيست، يعني فرد ممکن است در وهله‌ اول متوجه آن نشود، اما به مرور اثرات خودش را مي‌گذارد؛ مثلاً در يک بازه زماني شش ماهه،‌ يک ساله و حتي دو ساله فرد احساس مي‌کند که دچار کم‌شنوايي شده است.

توصيه پاياني به جوانان

جوانان ما بايد به طور جدي به اين موضوع آگاهي و دانش داشته باشند که صداهاي بلند هميشه طوري نيست که به طور ناگهاني اثر خودش را بگذارد و فرد متوجه افت شنوايي شود و متاسفانه بيشتر وقت‌ها به تدريج اثر خودش را خواهند گذاشت؛ به طوري که براي فرد محسوس نيست و وقتي متوجه مي‌شود که به طور مثال دچار حدود 30 دسي‌بل افت شنوايي شده است.

اين افت شنوايي مي‌تواند در زندگي روزمره فرد تأثير سوء بگذارد، در روابط و کار وي نيز نتايج منفي داشته باشد و حتي موجب معلوليت شود؛ بنابراين بيشترين صوتي که به فرد مي‌تواند برسد حداکثر 80 دسي‌بل است و بيشتر از آن سبب آسيب به گوش مي‌شود.

به جوانان توصيه مي‌کنيم که مواظب سلامتي خود باشند، زيرا يکي از مشکلاتي که در جامعه با آن مواجه هستيم، آلودگي صوتي است که نه تنها موجب مشکلات سيستم شنوايي مي‌شود، بلکه مشکلاتي در سيستم عصبي انسان‌ها مانند کج‌خلقي، حساسيت و کم طاقتي را بر جاي مي‌گذارد، از لحاظ روحي و رواني نيز دچار آسيب مي‌شوند و حتي مشکلات گوارشي و عصبي ايجاد مي‌کند، خيلي از مشکلات ديگر مربوط به آلودگي صوتي در محيط‌هاي صنعتي روز به روز بيشتر مي‌شود.

سلامت نيوز

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 6

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.