1398/04/27 - 23 : 10
کد خبر: 19096
چالدران ميزبان ارامنه جهان مي شود/قره کليسا نماد همزيستي اديان
احرار: همه ساله مردادماه آيين عشاي رباني مسيحيان جهان در قره کليساي چالدران با حضور هزاران نفر از ارامنه ايران و ديگر کشورهاي جهان برگزار مي شود که نمادي احترام به اديان در ايران است.

ا: همه ساله در فصل تابستان گروه‌هاي کثيري از ارامنه ايران و جهان براي زيارت مرقد طاطائوس مقدس و انجام آئين‌هاي کليسايي از اقصي نقاط عالم به چالدران سفر مي‌کنند و ضمن انجام آئين‌هاي مذهبي از قبيل عشاي رباني، غسل تعميد و ذبح قرباني بين سه تا پنج روز در اين مکان اقامت مي‌کنند.

اهميت و قداست خاص اين کليسا موجب شده که در اين فصل سال بسياري از ارامنه از دورترين نقاط عالم به شهرستان چالدران سفرکرده و در اين آئين مذهبي که يکي از مهمترين آئين‌هاي جهان مسيحيت است شرکت کنند.

کليساي طاطائوس يا به زبان محلي قره کليسا نهمين اثر کشور در رديف آثار جهاني اولين کليساي جهان بود که توسط حواريون عيسي مسيح (ع) بر مقبره طادي مقدس و سه هزار و 500نفر از پيروان اين دين در زمان اشکانيان در چالدران بنا شد.

بنابر باور مسيحيان ارمني نژاد؛ کليساي تاتائوس نخستين کليسايي است که توسط مبشرين مسيح در دنيا ساخته شده و آنها هر سال در هفته آخر تير و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت تاتائوس است، مراسم خاصي در اين کليسا برپا مي‌دارند.

آئين مذهبي عشاي رباني در قره کليساي چالدران به طور سالانه با حضور ارامنه از کشورهاي ارمنستان، سوريه، لبنان، هلند، فرانسه، اتريش، آلمان، کانادا و ديگر کشورهاي جهان برگزار مي‌شود و يکي از هفت آئين مقدس در تمام فرقه‌هاي مسيحيت است.

ريشه اين آئين بين المللي به آخرين شامي برمي‌گردد که مسيح (ع) در شب دستگيري خود توسط سربازان رومي با حواريون خورده و از آنجا که يکي از آنان با نام تاتاووس مقدس در قره کليسا دفن شده، اين کليساي باستاني از اهميت ويژه اي براي ارامنه برخوردار است.

ارامنه ايران و جهان در اين آئين اعمالي چون راز و نياز به درگاه خداوند، قرباني کردن و غسل تعميد فرزندانشان را به جا مي‌آورند و تعداد شرکت کنندگان و مليت‌هاي آنان نيز متغير است.

ارامنه بر اين عقيده هستند که تعميد فرزندانشان در نخستين کليساي مسيح و محل شهادت حواري آن حضرت همراه با خير و برکت همراه است و گروه ديگري نيز فرزندان 15تا 20ساله خود را با نذر و نيت در آنجا غسل مي‌دهند.

روزهاي توقف خانواده‌ها در قره کليسا براي برگزاري آئين باداراک متفاوت است؛ آنان طبق رسم بايد سه روز در آنجا بمانند ولي کساني که از راه دور به آنجا رفته اند، گاهي بيش از سه روز مي‌مانند و خانواده‌هايي هم که راهشان نزديک است، شايد در روز دوم به اين کليساي باستاني بروند.

تمهيدات لازم براي برگزاري آئين عشاي رباني ارامنه در چالدران فراهم است

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌غربي در خصوص آخرين آمادگي استان براي برگزاري آئين عشاي رباني ارامنه دنيا در چالدران با اشاره به آمادگي اين نهاد و ادارات متولي در راستاي ميزباني آئين مذهبي باداراک در چالدران گفت: تمهيدات ويژه براي برگزاري آئين باداراک در چالدران انديشيده شده است.

جليل جباري در گفتگو با خبرنگاران مهر اظهارداشت: در مراسم امسال که با شصت و پنجمين سالگرد اين مراسم مذهبي مصادف است، نمايشگاه عکسي از آثار جواد پورصمد، عکاس مطرح استاني در گالري مجموعه برپا مي‌شود.

وي اضافه کرد: در تصاوير آماده شده در اين نمايشگاه جاذبه‌هاي گردشگري و طبيعت بي نظير آذربايجان‌غربي به حاضران مراسم معرفي خواهد شد.

وي با اشاره به رونمايي از درب اصلي صحن کليسا و لوسترهاي داخلي کليسا بيان کرد: درب چوبي جديدي بر اساس مستندات و عکس‌هاي قديمي با همان جنس ساخته شده است که در اين مراسم پس از برگزاري آئين نبرک توسط اسقف رونمايي خواهد شد.

جباري اضافه کرد: برگزاري آئين مذهبي ارامنه جهان همه ساله در ايران ضمن اينکه نشان دهنده زندگي مسالمت آميز اقوام و اديان مختلف در ايران و آذربايجان غربي است، صلح و دوستي ايرانيان را به تصوير مي‌کشد.

وي با بيان اينکه امسال در اين مراسم ارامنه ديگر کشورهاي جهان از جمله ارمنستان، سوريه، لبنان، هلند، فرانسه، اتريش، آلمان، کانادا و ديگر کشورها نيز شرکت مي‌کنند گفت: ارامنه ايران و جهان در اين مراسم با اعمالي همچون راز و نياز به درگاه خداوند، قرباني کردن و غسل تعميد دادن به نوزادان خود در قالب مراسم باداراک يا عشاي رباني اين روز را گرامي مي‌دارند.

 

برگزاري باشکوه آئين «باداراک» حيرت جهانيان را به دنبال دارد

رئيس شوراي خليفه‌گري کل ارامنه آذربايجان‌غربي نيز در اين خصوص با بيان اينکه برگزاري باشکوه آئين مذهبي باداراک در ايران موجب حيرت جهانيان مي‌شود گفت: برگزاري آئين مذهبي ارامنه جهان همه ساله در ايران ضمن اينکه نشان‌دهنده زندگي مسالمت‌آميز اقوام و اديان مختلف در ايران و آذربايجان‌غربي است، صلح و دوستي ايرانيان را به تصوير مي‌کشد.

روبيک جانانه اظهار داشت: توجه ايران اسلامي به ابنيه‌هاي مذهبي ساير اديان الهي و تلاش براي مرمت و نگهداري آنها و همچنين کمک و ايجاد تمهيدات لازم براي برگزاري مراسم‌هاي مذهبي پيروان اديان الهي به بهترين نحو ممکن، گواه روشني بر احترام جمهوري اسلامي به پيروان ساير اديان الهي محسوب مي‌شود و اين احترام و اقدامات صورت گرفته قابل تحسين است.

وي ادامه داد: «قره‌کليسا» در خارج از شهر چالدران قرار دارد ولي با اين وجود امکانات لازم براي اجراي آئين «باداراک» از سوي نهادهاي مختلف در سال جاري تدارک ديده شده است تا زائران مراسم خود را در آرامش و امنيت برگزار کنند چنانکه عوامل انتظامي، ادارات برق، گاز، آب و ساير دستگاه‌هاي مربوطه هم در ايجاد امکانات و برقراري امنيت نهايت تلاش خود را بکار گرفته‌اند.

جانانه در خصوص تبليغات منفي دشمنان ايران اسلامي مبني بر نقض حقوق اقليت‌هاي ديني گفت: وقتي سفيران، محققان و زائران و مهمانان مختلف از جهان در اين مراسم حضور مي‌يابند و برگزاري باشکوه و در عين حال آرام مراسم را از نزديک مي‌بينند، اظهار مي‌دارند آنچه نسبت به ايران و مردمانش شنيده بودند با آنچه اينجا مي‌بينند بسيار تفاوت دارد و برخلاف تبليغات صورت گرفته نه تنها ايران کشوري امن است بلکه مردماني مهربان و مهمان‌نواز دارد.

رئيس شوراي خليفه‌گري کل ارامنه آذربايجان افزود: اعتراف مهمانان و زائران خارجي به آزادي پيروان اديان الهي و امنيت موجود در ايران و نقض تبليغات منفي دشمنان، بزرگترين امتياز براي ايران است.

وي اضافه کرد: حضور محققان و پژوهشگران در آئين مذهبي باداراک و مشاهده اماکن تاريخي مرمت شده پيروان اديان الهي باعث مي‌شود هرکدام از اين پژوهشگران سفيراني باشند در سراسر جهان و امنيت و آرامش و احترام به اديان الهي در ايران را به ديگران انتقال دهند.

قره کليسا قديمي‌ترين کليساي عالم مسيحيت به شمار مي‌رود و قدمت آن به قرن هفتم ميلادي مي‌رسد؛ قره کليسا در بين ارامنه به «تاده مقدس» معروف است و در 20کيلومتري شمال شرق چالدران و بر روي مزار تاتائوس، حواري حضرت مسيح (ع) احداث شده است.

امسال شصت و پنجمين مراسم مذهبي باداراک در روزهاي سوم، چهارم و پنجم مردادماه جاري برگزار مي‌شود.

مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 2

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.