1398/02/26 - 13 : 43
کد خبر: 18790
گزارش اختصاصي احرار از برپايي نمايشگاه مردم شناسي تبريز/
مردم شناسي جامعه تبريز از دل يک بناي تاريخي
احرار: اين روزها نمايشگاهي در گالري هنرمندان سازمان فرهنگي ، هنري و ورزشي شهرداري تبريز در حال برگزاري است که خالق آثار آن توجه به يک مکان تاريخي و معرفي اين محل را با هدف شناخت زندگي اجتماعي و فرهنگي جامعه تبريز مورد توجه قرار داده است.

به نمايشگاه که وارد مي شوم اولين نکته اي که جلب توجه مي کند، موضوع نمايشگاه است مردم شناسي« حمام تاريخي نظافت حکم ابادتبريز» .سوژه اي که مي توان آن را هم مربوط به حوزه اجتماعي دانست، هم تاريخي.

در قسمت ورودي سمت راست اين نمايشگاه؛  به نوشته اي بر مي خورم که به تاريخچه اين حمام و هدف از برگزاري اين نمايشگاه  اشاره کرده است.

شروع مي کنم به  تماشاي تابلو عکس هايي که هر کدام از آنها گوشه اي از فرهنگ اين ملت را روايت مي کند . 27 تابلو عکس در اين مکان به نمايش در امده است، از مردمي که با وجود زندگي ماشيني و مدرن اين مکان را براي استحمام برگزيده اند.اين تصاوير نوع معاشرت و رفتارهاي بين انسان‌ها را  در يک حمام سنتي نشان مي دهد.

موسيقي ملايمي در حال پخش است زن ميان سالي با دختر جواني در حال تماشاي تابلو عکس هاست دختر جواني در حاليکه دست به نشانه با تعجب  به سمت  دهان برده است مي گويد: مشت و مال! هنوز اين کارها  در حمام انجام مي شود؟ سر صحبت را با انها باز مي مي کنم، دختر جوان مي گويد معمولا نمايشگاه ها را دنبال مي کنم اما اين بار به جلسه ادبي خط سوم که در همين مجتمع برگزار مي شود آمده بودم، در جريان برگزاري نمايشگاه قرار گرفتم . دختر جوان ادامه ميدهد: موضوع نمايشگاه خيلي برايم جالب است و به شخصه نمي دانستم که چنين حمام تاريخي در تبريز وجود دارد. زن ميان سال در ادامه صحبتهاي دختر جوان مي گويد اين نمايشگاه خيلي خوب است براي نسل جوان . ما قبلا ديده ايم اما شما جوان تر ها نديده ايد.

.رضا عبدل پور عکاس جوان اين اثار را مي بينم که در کنار دوستش نشسته است؛  سر صحبت را با او باز مي کنم با رويي گشاده به سوالاتم جواب مي دهد.

عبدل پور در خصوص انگيزه ورودش به حرفه عکاسي مي گويد: مادرم هميشه با دوربين عکاسي انالوگ از لحظات شيرين کودکيم عکاسي مي کرد،  همين موضوع  سبب شد از همان کودکي به عکاسي علاقمند شوم حدودا پنج ساله بودم که براي اولين بار دوربين عکاسي در دست گرفتم.

بعدها در دوران دبيرستان با خبرگزارش پانا اشنا شدم و به دنياي عکاسي خبري قدم نهادم. از اواخر سال 91 با روزنامه ها و پايگاه هاي خبري محلي همکاري کردم و از سال  نيز93 با ورود به خبرگزاري تسنيم و روزنامه جام جم نيز به صورت حرفه اي عکاسي  را ادامه دادم.

برگزيده جشنواره  عکس فيروزه در خصوص هدف اولين نمايشگاه انفراديش مي گويد: هنگامي که روي فرهنگ ها و آئين هاي قديمي کار مي کردم اين مکان را ديدم.  متاسفانه امروزه فرهنگ اصيل و سنت‌هاي ما به خصوص براي نسل جوان کم رنگ شده است،  هدف انتقال همان سنت ها و فرهنگ است.  اکثرجوانان  از وجود اين مکان بي خبرند و مي پرسند ايا حمام هاي سنتي هنوز هم وجود دارند؛ در حاليکه از گذشته  تا کنون مراسم حنابندان و جشن نيز در اين مکان  برگزار مي شود.

اين  عکاس 22 ساله تبريزي درخصوص تاريخچه ي اين حمام اظهار مي کند: اين حمام قدمتي 400 ساله دارد و به  دوران سلطنت قاجار بر مي گردد که به برادران  انتظار ارث رسيده است ؛ خودشان با هزينه شخصي آن را  مرمت کرده اند و مديريت آن را نيز بر عهده دارندو سازمان ميراث فرهنگي نيز به اين مکان تاريخي رسيدگي نمي کند.

رتبه دوم جشنواره مطبوعات ، خبرگزاري ها و پايگاه خبري  استان به استقبال و حمايت مسوولان  در خلال برگزاري نمايشگاه اشاره مي کند و ادامه مي دهد :  همان روز اول،برخي از اعضاي شوراي شهر و محمد محمد پور مدير کل فرهنگ و ارشاداسلامي از نمايشگاه بازديد کردند و اين حرکت را بسيار خوب ارزيابي کردند که به فرهنگ ها و آئين هاي قديمي اشاره کرده ام و همچنين حضور اساتيد گرانقدرم ، علي حامد حقدوست و متقي نيز بسيار دلگرم کننده بود.

از او مي پرسم انگيزه اي براي برگزاري نمايشگاه هاي بعدي دارد او جواب ميدهد : اگر حامي داشته باشم  چرا که نه! دراين  نمايشگاه رضا خليلي سرپرست سازمان گردشگري شهرداري تبريز پيشنهاد داد که بعد از ماه مبارک رمضان همين نمايشگاه را در نگار خانه ميدان ساعت نيز برگزار کنم .

 همچنين سوژه هاي نابي نيز در دست دارم که نظير آن قبلا کار نشده و در زمان مناسب بهتر است  در خصوص انها صحبت کنم.

عکاسي که در زمينه اجتماعي و خبري فعاليت دارد ؛درمورد سختي هاي کارش مي گويد:. مشکلي که همه عکاسان مخصوصا عکاسان خبري با ان مواجه هستند،  اين است که حامي ندارند .حق الزحمه اي که دريافت مي کنند بسيار ناچيز است و به هيچ وجه آنها را از لحاظ مالي تامين نمي کند ؛ حق بيمه هم يا پرداخت نمي کنند يا دير پرداخت مي کنند.

مشکل ديگر عدم شناخت مردم ما از عکاسي است، براي مثال  در همين اتش سوزي بازار تبريز که براي عکاسي رفته بوديم،  اصلا نمي دانستند عکاس خبري براي چه در آن محل حضور دارد،  در حاليکه وظيفه عکاس خبري ثبت تاريخ است؛  اينکه درآن لحظه در مکان حادثه باشد. در همه جاي دنيا درموارد  مشابه  عکاسان حتي زودتر از آتش نشانان حضور دارند. در کل  مردم ما ديد خوبي نسبت به حرفه عکاسي ندارند و با گفتن اين حرف که برو دنبال کار شرافتمندانه از من ميخواهند تا کار عکاسي را رهاکنم، اما من به حرفه ام علاقه دارم و دوست دارم ان را ادامه دهم. 

 

اين نمايشگاه از 21تا 27ارديبهشت ماه سال جاري در مجتمع جواهر، گالري هنرمندان سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري تبريز از ساعت 10الي13 وهچنين  16الي 19 در حال برگزاري است.

گزارش از سهيلا عباسپور شاهمرسي

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 1 + 5

  آخرین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
اطلاعيه سپاه درباره حمله به اسرائيل
هشدار جاري شدن رواناب و آبگرفتگي معابر در آذربايجان شرقي
سپاه، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
تحقق 110 درصدي برنامه و بودجه شهرداري تبريز در سال 1402
  پربازدیدترین اخبار
اطلاعيه سپاه درباره حمله به اسرائيل
هشدار جاري شدن رواناب و آبگرفتگي معابر در آذربايجان شرقي
سپاه، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
تحقق 110 درصدي برنامه و بودجه شهرداري تبريز در سال 1402
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.