1397/09/19 - 11 : 30
کد خبر: 18262
بوي پالايشگاه قوزبالاي‌قوز آلودگي هوا/ «کجوار» در انتظار هواي پاک
احرار: بوي نامطبوع پالايشگاه تبريز و وارونگي هوا اين روزها به قوز بالاي قوز آلودگي هوا در منطقه «کجوار» تبريز تبديل شده و مردم اين منطقه در انتظار هواي پاک هستند.

کجوار يکي از روستاهاي تاريخي شهر تبريز و الان حاشيه شهر تبريز در کنار باغ معروف است که در جنوب غرب شهر جنب پالايشگاه و پتروشيمي تبريز واقع شده و مدتي است که جزء محدوده? شهرداري منطقه? 7تبريز محسوب مي‌شود.

طبق قانون تقسيمات کشوري ايران، اين محله قبلاً يکي از روستاهاي دهستان سرد صحرا بخش مرکزي شهرستان تبريز محسوب مي‌شد که در سال 1385، به شهر تبريز پيوست و امروزه يکي از محله‌هاي پيرامون شهر به‌حساب مي‌آيد.

روستاي «کجوار» و همسايه اش باغ معروف حالا تبديل به يکي از مناطق حاشيه اي شهر تبريز شده اند و يکي از مناطق مهاجر پذير تبريز نيز محسوب مي شوند. اين منطقه اين روزها حال خوشي ندارد،آلودگي هواي تبريز که بخشي از مربوط به همين منطقه است که نزديک به نيروگاه حرارتي،پالايشگاه و پتروشيمي است ولي آنچه که مردم اين منطقه را عاصي کرده بوي بد هوايي است که استنشاق مي کنند.

موضوع پخش بوي نامطبوع در کجوار تبريز سال هاست که گريبان گير مردم اين منطقه شده است و اهالي منطقه کجوار به جهت نزديک بودن به پالايشگاه تبريز تحت تاثير فراوان اين بو و مشکلات زيست محيطي هستند.

اين روزها شاهد اعتراض شديد مردم اين منطقه به وضعيت موجود و آلودگي هوا هستيم. اين درحاليست که سال گذشته برخي از مسئولان از رفع کامل بوي نامطبوع متصاعد شده در پالايشگاه تبريز خبر دادند ولي در روزهاي اخير بازهم شاهد گسترش اين بوي نامطبوع در منطقه کجوار تبريز هستيم.

با اينکه مسئولان مي گويند اقدامات زيادي در احصاء اين مشکل انجام دادند ولي بازهم مردم با انتشار مجدد بوي بد مواجه شده اند.

مشکل بوي بد در کجوار تمام نشدني است

يکي از روستاييان کجواردر خصوص اين مشکل اظهار داشت: مشکل بوي بد در کجوار تمام نشدني است، هر سال در اين فصل از سال اين بو در روستاي کجوار گسترش پيدا مي کند.

علي عليزاده ادامه داد: با اينکه مسئولان مي گويند مشکل حل مي شود ولي هرگز مشکل حل نمي شود و شاهد گسترش اين بوي نامطبوع در روزهاي اخير نيز بوديم که مشکلاتي را براي مردم به وجود آورد.

وي با تاکيد بر اينکه ديداري با مديرکل محيط زيست آذربايجان شرقي در خصوص اين بوي نامطبوع داشتيم، گفت: آقاي مديرکل قول دادند تا اين مشکل به زودي حل شود.

عليزاده در خصوص منشا اين بود گفت: گفته مي شود بوي نامطبوع از پتروشيمي و پالايشگاه تبريز است که متاسفانه اين آلودگي با موضوع وارونگي هوا درهم مي پيچد و وضعيت را در اين روستا بحراني مي کند.

وي افزود: اخيرا بعداز گسترش اين بوي بد شاهد به وجود آمدن بيماري و مشکلات جدي براي چند نفر از روستاييان و کودکان بوديم.

عليزاده گفت: آيا اين انصاف است که نصف شب بچه‌هاي ما به خاطر بوي غليظ مواد شيميايي با احساس خفگي از خواب بلند شوند و ديگر تا صبح، از سر درد نتوانند بخوابند؟ اين کودکان تا چند سال مي‌توانند چنين هواي مسمومي را تنفس کنند؟ راستي اميد به زندگي اين کودکان چند سال است؟ فکري هم به حال کودکان بي گناه ما کنيد.

منشاء بوي نامطبوع کجوار از پالايشگاه تبريز است

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي  در اين خصوص گفت: منشاء بوي نامطبوع کجوار از پالايشگاه تبريز است.

حميد قاسمي با بيان اينکه بازديدي از پالايشگاه تبريز انجام داديم، گفت: در اين بازديد مشخص شد که منشاء بوي نامطبوع از واحد بنزين سازي پالايشگاه تبريز بود که فرايندهاي شيميايي علت بروز اين بوي نامطبوع بوده است.

برخي از مردم منطقه کجوار معتقد هستند که اين بوي نامطبوع از پتروشيمي است ولي بررسي هاي ما نشان داد که اين بو از پتروشيمي است.وي با اشاره به اينکه منشاء آلودگي و بوي نامطبوع کجوار از پتروشيمي تبريز نبوده است، ادامه داد: برخي از مردم منطقه کجوار معتقد هستند که اين بوي نامطبوع از پتروشيمي است ولي بررسي هاي ما نشان داد که اين بو از پتروشيمي است.

قاسمي با تاکيد بر اينکه فرآيندهاي شيميايي علت بروز اين بوي نامطبوع است، گفت: شرکت پالايش نفت تبريز اخطاريه زيست محيطي گرفت و مديران آن نيز براي پاسخگويي در اين خصوص به سازمان دعوت شدند.

وي سپس گفت: اين بو هم اکنون رفع شده است و بايد تلاش کنيم ديگر شاهد اين چنين اتفاقاتي نباشيم.

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه سيستم هاي سنجش آلودگي آنلاين حفاظت محيط زيست در پالايشگاه تبريز مستقر هستند، گفت: آلودگي و بوي نامطبوع متصاعد شده از واحد بنزين سازي پالايشگاه تبريز ممکن است به دليل مشکلات فني و با تغييرات مربوط به رطوبت، دما و فشار رخ داده باشد.

 

وي ابراز داشت: در هر حالت بايد شرکت پالايش نفت تبريز اين مشکل را حل کند و در صورت لزوم فرايند واحد بنزين سازي را اصلاح کند.

پرونده پالايشگاه تبريز همچنان در اداره‌کل حفاظت محيط زيست مفتوح است و چنانچه براي جلوگيري از آلايندگي اقدامي صورت نگيرد، با اعمال ماده 688يعني اقدام عليه بهداشت و سلامت عمومي موضوع را به دادستاني ارجاع مي‌دهيم.قاسمي افزود: پرونده پالايشگاه تبريز همچنان در اداره‌کل حفاظت محيط زيست مفتوح است و چنانچه براي جلوگيري از آلايندگي اقدامي صورت نگيرد، با اعمال ماده 688يعني اقدام عليه بهداشت و سلامت عمومي موضوع را به دادستاني ارجاع مي‌دهيم.

وي ضرب الاجلي نيز به مديران پالايشگاه داد و گفت: توليد و اقتصاد مهم هستند ولي مهم تر از آن ها محيط زيست و سلامت مردم است.

قاسمي تاکيد کرد: تا فردا بايد تکليف اين موضوع مشخص شود و برنامه اجراي طرح هاي کاهش اثرات زيست محيطي پتروشيمي و پالايشگاه تبريز ارائه شود.

مردم «کجوار» از مسائل زيست محيطي به شدت ناراحت هستند

اين مسائل در حالي است که موضوع آلودگي هوا و بوي بد در کجوار به جلسه شوراي اداري و معارفه استاندار جديد آذربايجان شرقي کشيده شد و امام جمعه تبريز از اين وضعيت به شدت انتقاد کرد.

حجت الاسلام سيدمحمد علي آل هاشم در اين خصوص گفت: مردم «کجوار» از مسائل زيست محيطي به شدت ناراحت هستند.

البته ناگفته نماند که اين اعتراض هاي مردمي فقط مربوط به يکي دو روز و يکي دو سال نبوده و سال هاي سال است که اهالي روستاها و شهرهاي اطراف دو کارخانه پتروشيمي و پالايشگاه تبريز بوي شبيه به کلم فاسد که بويي آزاد دهنده همراه با احساس تهوع و سردرد شديد دارد، احساس مي شود و بايد فکري براي اين منظور انديشيده شود.

اسد بابايي

خبرگزاري مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.