1397/08/27 - 14 : 6
کد خبر: 18188
نماينده مردم تبريز در مجلس:
قدرت خريد مردم 70درصد کاهش پيدا کرده است/پاسخي براي حقوق‌بگيران ثابت نداريم!
احرار: نماينده مردم تبريز در مجلس از کاهش 70درصدي قدرت خريد خبر داد و گفت: دولت ستاد پدافند غيرعامل اقتصادي را راه‌اندازي کند.

،به گزارش احرار به نقل از فارس،  محمدحسين فرهنگي در نطق ميان دستور خود با گراميداشت هفته پيش‌روي وحدت و بسيج به دولت  با بيان اينکه رکود تورمي آثار بلند مدت دارد و جز با اصلاحات پياپي اقتصادي نمي‌توان آن را مديريت کرد، اظهار داشت: چرا دولت نمي‌خواهد اين تحولات شکل گيرد، اين در حالي است که حتي در امورات جاري، ساده و عادي نيز شاهد اشتباهات غيرقابل توجيه هستيم.

وي افزود: مسئولاني که تصميم گرفتند به زائران اربعين ارز دهند و تعدادي از مسئولان بانکي نيز ميان آن‌ها بودند يا معناي 2ميليون زائر را نمي‌دانستند يا درکي از ظرفيت و کارکرد هر باجه بانکي نداشتند، يا از يک ضرب و تقسيم عادي بي‌اطلاع بودند که مي‌خواستند با باجه‌ها و زمان محدود آن هم در مناطق مرزي اين کار را انجام دهند.

مسئولان چرا از انعکاس ضعف غيرقابل توجيه در ارائه خدمات ارزي در صدا و سيما برآشفتند؟

فرهنگي افزود: آيا مسئولان نمي‌توانستند در تمام شعب ارزي يا در هنگام تحويل ويزا يا همکاري بانک‌هاي کشور عراق اين خدمات را ارائه کنند؟ و چرا از انعکاس اين ضعف غيرقابل توجيه در صدا و سيما برآشفتند؟

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه آقاي رئيس‌جمهور در جلسه سوال از وي در مجلس اظهار داشتند: اگر اراده کنيم قيمت ارز را به گذشته باز مي‌گردانيم، افزود: اما چند روز بعد اتفاقي افتاد که نشان از عدم علاقه دولت به کاهش قيمت ارز بود چراکه قيمت به سرعت پايين آمد و به 8هزار تومان رسيد، اما دولت اعلام کرد؛ بانک‌ها ارز را 10هزار تومان خريداري کنند که همين اقدام قيمت‌ها را مجددا بالا برد درحالي که دولت بايد هموار قيمت شناور خريد خود را پايين‌تر از قيمت بازار نگه دارد.

وجود 5صندوق شناور ارزي احتمال فساد اداري و پولشويي را افزايش مي‌دهد

وي با اشاره به اينکه وجود 5 صندوق شناور ارزي احتمال فساد اداري و پولشويي را افزايش مي‌دهد، اضافه کرد: بسته‌هاي ارزي 4هزار و 200هزار توماني، قيمت سايت نيما، ارز دانشجوي، ارز سلامت و قيمت بازار آزاد شرايط خوبي را نشان نمي‌دهد، نوسانات ارزي بعد از کالا به خدمات تاثير مي‌گذارد لذا دولت بايد بر تعرفه‌هاي خدمات نظارت داشته باشد و حتي آن‌ها را اعلام کند تا گمانه‌زني و سودجويي اثرات داخلي گسترده نداشته باشد.

ستاد پدافند غيرعامل اقتصادي را راه‌اندازي کنيد

اين نماينده مجلس تاکيد کرد: برخي که هميشه مردم را از جنگ‌هاي موهوم مي‌ترسانند اين روزها نيز از جنگ اقتصادي صحبت مي‌کنند لذا توصيه مي‌کنم ستاد پدافند غيرعامل اقتصادي را راه‌اندازي کنيد چراکه يکي از مکانيزم‌هاي کارساز نظارت بر بازار خواهد بود قصور دولت در اين زمينه‌ها سنتي است لذا بايد با راهکار گفته شده، بدون تحريک بازار موارد تاثيرگذار بحران اقتصادي شناسايي شوند.

کاهش 70درصدي قدرت خريد!

وي موضوع بحران‌ساز ديگري که در حال شکل‌گيري است، بحران  نشر عنوان کرد و گفت: افزايش قيمت کاغذ و بحران در حوزه نشر کتب، علم و فرهنگ را به رکود مي‌برد، رکود فرهنگي جامعه در کنار کاهش 70درصدي قدرت خريد و سبک‌سازي سبد مصرفي فرآيند نامطلوبي را به تصوير مي‌کشد لذا توجه مسئولان را به اين مهم معطوف مي‌دارم.

پاسخي براي حقوق‌بگيران ثابت نداريم!

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه در ساير زمينه‌ها نيز پاسخي براي حقوق‌بگيران ثابت نداريم، ادامه داد: فقدان عدالت در پرداخت، کاهش ارزش پول ملي، تضعيف اقتصاد فرهنگي، در کنار به حداقل رساندن سبد مصرفي خانوار به‌ويژه در حوزه نيازهاي اساسي همچون مواد غذايي، پوشاک، مسکن و بي‌توجهي مسئولان منجر به افزايش بحران‌هاي فرهنگي مي‌شود.

افزايش طلاق، جرم و کاهش امنيت اجتماعي به دليل کاهش قدرت خريد

عضو فراکسيون فرهنگيان مجلس بيان کرد: عوارضي همچون افزايش طلاق و جرم و کاهش امنيت اجتماعي ايجاب مي‌کند افزايش قدرت خريد حقوق‌بگيران، معلمان و کارگران و... در دستور کار جدي مسئولان اجراي کشور باشد، ازسوي ديگر هزينه‌هاي جاري دولت نيز افزايش ميابد با اين حال بايد در رفع، مقابله و نظارت آثار غيرمستقيم کاهش ارزش دينار و افزايش قيمت کالا و خدمات تدابير لازم اتخاذ شود، همچنين در اين شرايط تامين يارانه کالاهاي عمومي و در مواردي تامين جهيزيه با قيمت پايين ضرورت پيدا مي‌کند.

وي همچنين درخصوص رفتارهاي تروريسم اقتصادي آمريکا، بيان کرد: آمريکا با رهبري ترامپ و تحريم‌هايش دست به اقداماتي زده است که قابل‌تامل است و پيام‌هايي فراوان به دنبال دارد، يکي از نظريه‌پردازان معروف داخلي آمريکا حدود دو سال گذشته در تحليل چهره و رفتار رئيس‌جمهور آمريکا گفت؛ اين انزوا دولتي نيست بلکه انزواي اجتماعي است و تاکنون آمريکا انزواي اجتماعي را در اين ابعاد گسترده تجربه نکرده بود.

فرهنگي اظهار کرد: سابقه نداشت در مجمع عمومي سازمان ملل هنگام سخن گفتن يک رئيس‌جمهور در نخستين جمله حضار به سخنران بخندند اما اين امر در سخنراني ترامپ رخ داد!

شکل‌گيري جناح‌بندي اقتصادي به جاي جناح‌بندي‌هاي سياسي

عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس با تاکيد بر اينکه در داخل کشور نيز شاهد شکل‌گيري جناح‌بندي اقتصادي به جاي جناح‌بندي‌هاي سياسي هستيم، توضيح داد: اين امر پديده جديدي است که در جريان استيضاح وزير امور اقتصادي گذشته در داخل مجلس و حتي  دولت قابل بررسي است، استعفاي اخير دستيار ويژه اقتصادي رئيس‌جمهور و دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت نيز در اين راستا است.

به گفته وي اين پديده براي نخستين بار در فروپاشي شوروي رخ داد اما مسئولان روسيه آن را مديريت کردند، اما اينک کشور دوم ما هستيم که اگر مديريت مناسبي شکل نگيرد منجر به فروش و استفاده از قدرت شده و قدرت‌گرايي جايگزين اقتدارگرايي مي‌شود.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس همچنين با اشاره به حوزه انتخابيه خود با تقدير از معاونت راه روستايي وزارت راه به دليل اقدامات مناسب اخيرش، گفت: بر احداث راه‌آهن ميانه- تبريز، ايجاد آزادراه تبريز- سهند نيز تاکيد مي‌شود، دولت و شهرداري توجه بيشتري به پروژه‌هاي قطار شهري داشته باشند، همچنين آب‌گيري سد شهيد مدني و پيش‌بيني آب شرب مورد نياز منطقه حوزه انتخابيه از موضوعاتي است که بايد سريعا براي آن‌ها فکري کرد.

توجه به ايجاد قطب خودروسازي و توليد برند مشخصي از خودروها در استان آذربايجان

فرهنگي با بيان اينکه فردي در حد انتظارات مردم آذربايجان براي استانداري مردم اين استان انتخاب شود، اظهارکرد: ايجاد قطب خودروسازي و توليد برند مشخصي از خودروها در استان، ايجاد دفتر منطقه‌اي مطالعات معادن، تسريع در پروژه‌هاي صنايع پايين‌دستي، از خواسته‌هايي است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

انتهاي پيام/

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 2

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.