1397/08/25 - 17 : 59
کد خبر: 18183
ليست غذاهاي مفيدي که بايد در زمستان بخوريد
صبحانه مناسب فصل‌هاي سرد چه ويژگي‌هايي دارد؟
احرار: مصرف برخي از غذاها به دليل وجود ترکيبات و ارزش غذايي بالا در فصل سرد سال مناسب است زيرا افراد را در برابر بيماري‌ها مقاوم مي‌کند

محمدباقر مينايي متخصص طب سنتي در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان، درباره غذاهاي مناسب فصل پاييز و زمستان اظهار کرد: بسياري از ترکيبات غذايي کيفيت خوبي ندارند به همين دليل مردم بايد بر سفره از غذاهاي با کيفيت استفاده کنند يعني غذاهايي که از ترکيبات اورگانيک تهيه شده باشند؛ يکي از ترکيباتي که باعث گرم شدن بدن مي‌شود "جوي دو سر" است، بلغور جوي دو سر را مي‌توان در سوپ استفاده کرد. اين سوپ حاوي سبزيجات به خصوص "جعفري" و استخوان يا پاي مرغ است که براي بدن بسيار مفيد است؛ خانواده‌هايي که جوان يا نوجوان دارند مي‌توانند به جاي آب از شير استفاده کنند.

 

وي درباره دومين غذايي که باعث گرم شدن بدن مي‌شود، گفت: دومين غذاي مفيد در فصل پاييز و زمستان "جغول بغول" است، اين غذا از جگر سفيد همراه با قلوه و دل تهيه مي‌شود؛ طرز تهيه "جغول بغول" به اين صورت است که ابتدا روغن را در يک ماهي‌تابه بريزيد، پياز(پياز ريز استفاده شود) را خرد و تفت دهيد، مقداري زردچوبه به آن اضافه کرده و جگر سفيد، دل و قلوه را که ريز کنيد و داخل آن بريزيد و تفت دهيد. وقتي تفت داده شد مقداري آب داخل آن بريزيد و بگذاريد بپزد.10 دقيقه مانده به اينکه براي خوردن آماده شود، رب انار را به آن اضافه کنيد. بعد از اضافه کردن رب انار و بعد از 10 دقيقه ميل کنيد. رب انار به کبد، پانکراس و مخاطات ديوارهاي معده و روده براي جذب بهتر، کمک مي‌کند.

 

مينايي افزود: جغول بغول داراي ريزمغزي‌هاي بسيار مفيد مورد نياز بدن به خصوص در فصل پاييز و زمستان است، اين غذا به علت داشتن آهن، ويتامين B1، B2، B6 و B12 به عنوان يک ماده آنتي آلرژي هم مي‌تواند محسوب شود.

 

متخصص طب سنتي درباره سومين غذا اظهار کرد: آبگوشت از غذاهاي در دسترس است. آبگوشت را به دو نوع شامل نخود و لوبيا همراه با گوشت کتف، گردن، راسته يا آبگوشت با قلوه‌گاه و دنده‌گاه گوسفند مي‌توانيد تهيه کنيد و اين آبگوشت چون داراي حبوبات است پر از ريزمغزي‌هاي مورد استفاده بدن است.

 

مينايي بيان کرد: چهارمين غذاي بسيار مفيد، شله زرد است، زعفران موجود در اين غذا مي‌تواند به عنوان يک مرقق محسوب شود. از برنج بومي شهر دزفول يا شيراز به نام "عنبربو" استفاده کنيد. اين غذا به عنوان يک عامل محافظت کننده بدن، در برابر عوامل آزار رساننده محيطي محسوب مي‌شود.

 

وي درباره پنجمين غذا که باعث گرم شدن بدن مي‌شود، گفت: حلوا و کاچي از غذاهاي مناسب افراد ميان سال و پير است، اين غذا مقوي و براي کبد بسيار مفيد است اين غذا را بيشتر شب‌هنگام استفاده کنيد.

 

متخصص طب سنتي با بيان اينکه فرني و شير برنج از غذاهاي ارزان و در دسترس است، تصريح کرد: فرني و شيربرنج از غذاهاي بسيار مفيد هستند به شرطي که در فرني از آرد برنج عنبر بو و در شير برنج از برنج عنبر بو استفاده شود؛ کودکان، نوجوانان و جوانان مي‌توانند از عسل کنار يا شيره انگور براي شيرين کردن اين غذا استفاده کنند البته ميانسالان و افراد پير کمتر استفاده کنند.

 

وي همچنين درباره صبحانه مناسب بيان کرد: صبحانه مناسب براي افراد پير و ميانسال حلوا ارده با نان، کره دوغي، عسل و نان و نان، پنير و سبزي و مقداري سياه دانه است و نوجوانان و کودکان نان، پنير ليقوان و چاي شيرين ميل کنند

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 5

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.