احرار خبر: در مسير تحقق حمايت از کالاي ايراني/ 6محققان مرکز آموزش علمي کاربردي کمپرسورسازي تبريز در راستاي تحقق حمايت از کالاي ايراني موفق به طراحي و ساخت کوادکوپتر چهارموتوره (پهپاد) با قابليت نصب و حمل انواع دوربين تصويربرداري، فيلمبرداري و ارسال همزمان شدند.
به گزارش احرار خبر ب، بهنام موسيپور يکي از اعضاي گروه سازنده اين کوادکوپتر چهارموتوره در اين ارتباط ا اظهار داشت: هدف از اجراي اين طرح بهکارگيري آموختهها و دانش فني ايجاد شده توسط اعضاي گروه در رشته تحصيلي مهندسي فناوري کنترل ابزار دقيق و تشويق ساير دانشجويان به کار عملي و مهارتي بوده است.
اين پژوهشگر در ادامه با تاکيد بر اينکه مجري طراحي و ساخت کوادکوپتر چهار موتوره مرکز آموزش علمي کاربردي کمپرسورسازي تبريز بوده است، تصريح کرد: اين کوادکوپتر اين قابليت را دارد که با نصب و حمل انواع دوربينها با پرواز بر روي اهداف مورد نظر از آنها فيلمبرداري کرده و همزمان ارسال کند.
اين محقق مرکز آموزش علمي کاربردي کمپرسورسازي تبريز با بيان اينکه طرح اوليه اين کوادکوپتر چهار موتوره طراحي و ساخته شده و در مرحله آزمايش قرار دارد، خاطرنشان کرد: افزايش برد پروازي، نصب انواع دوربين بر روي آن و انتقال همزمان تصاوير به سرور از ديگر قابليتهاي کوادکوپتر چهار موتوره ساخته شده است.
وحيد نقيزاده ديگر اعضاي گروه سازنده اين کوادکوپتر چهار موتوره مرکز آموزش علمي کاربرديکمپرسورسازي تبريز نيز در اين زمينه در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبريز يادآور شد: کوادکوپتر يک ربات پرنده بدون سرنشين چهار موتوره است که توانايي پروازهاي خاص و قدرت مانور فوقالعادهاي را داراست.
اين محقق در ادامه با تاکيد بر اينکه طراحي و ساخت اين پرنده بر خلاف ظاهر ساده خود بسيار پيچيده است، بيان داشت: اين پرندهها قادر به انجام عملياتي از قبيل گشتهاي هوايي، عکسبرداري، رديابي اهداف زميني، جنگ الکترونيک، عمليات انتحاري، مسابقات ورزشي و … استفاده کرد.
وي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به کليات اين طرح گفت: کوادکوپترها يک ربات پرنده بدون سرنشين است که با بهرهگيري از چهار موتور و پره مجزا و چرخش دو به دو معکوس اين موتورها نيروي گشتاورهاي ايجاد شده را خنثي ميکنند همچنين اختلاف فشار لازم براي ايجاد نيرو را تأمين ميکنند.
اين پژوهشگر مرکز آموزش علمي کاربردي کمپرسورسازي تبريز با تاکيد بر اينکه در ساخت اين نوع کوادکوپترها تلاش بسياري براي کاهش وزن و کنترلپذيري بيشتر آن انجام ميشود، خاطرنشان کرد: بايد حداقل دو برابر وزن کوادکوپتر، توسط موتورها ايجاد شود و اين حداقل ضريب اطمينان است.
به گفته وي اين نوع پرندهها را ميتوان به صورت راه دور توسط يک اپراتور کنترل کرد و يا ميتوان به صورت کنترل خودکار از طريق مسيرهاي پيش برنامهريزي شده به پرواز در آورد.