1396/11/28 - 16 : 42
کد خبر: 17733
جاي خالي فرهنگسازي احساس مي شود
جاي خالي آبزيان درسبد غذايي مردم/ مصرف سرانه تنها ? کيلوگرم
احرارخبر:- با وجود پروتئين بالا در آبزيان و ارزش غذايي آن متاسفانه جاي خالي ماهي و آبزيان در سبد غذايي مردم به خصوص آذربايجان غربي احساس مي شود.

سکينه اسمي- در حال حاضر يکي از شاخصهاي مهم و نوين در مباحث تغذيه و منابع غذايي، شاخص مصرف سرانه ماهي است که اين موضوع در استان جاي کار زيادي دارد، با وجود اينکه آذربايجان غربي در بين استانهاي غيرساحلي رتبه برتر را داراست اما مردم اين منطقه ميل چنداني به استفاده از آبزيان در سبد کالايي خود ندارند.

ايران و به تبع آن آذربايجان غربي با وجود دارا بودن منابع غني آبزيان، در مصرف اين نعمت الهي رغبتي نداشته، بطوريکه با وجود نياز مردم براي حفظ سلامتي خود به مصرف اين نوع فرآورده ها، سالانه شاهد صادرات انواع ماهي و آبزيان کشور و استان به خارج از کشور هستيم.

هم اکنون آوازه ماهيان و شاه ميگوي دراز آب شيرين درياچه سد ارس آذربايجان غربي در ايران و کشورهاي اروپايي پيچيده و آلمان و فرانسه صيادان اصلي شاه ميگوي دراز آب شيرين ارس هستند.

بر اساس آمارهاي رسمي ملي و جهاني در ايران مصرف سرانه‌ ماهي و آبزيان دريايي 11کيلوگرم است، اين درحالي است که ميانگين سرانه‌ مصرف آبزيان در جهان 18کيلوگرم و در کشورهاي اروپايي 22کيلوگرم است ولي متاسفانه با وجود اينکه آذربايجان غربي، يکي از قطبهاي توليد آبزيان در بين استانهاي غير ساحلي کشور است، اين ميزان تنها ? کيلوگرم است.

بر اساس برنامه توسعه گذشته يعني برنامه پنجم توسعه مقرر بود که ميزان سرانه مصرف ماهي به 13کيلوگرم برسد در حالي که با پايان اين برنامه توسعه و گذشت بخشي از برنامه ششم توسعه اين هدف محقق نشده و آمارهاي واقعي موجود تفاوت فاحشي با اين هدفگذاري دارد.

 

استفاده از ماهي و آبزيان بايد در خانواده ها فرهنگ سازي شود

آرزو حاجي محمدي يکي از بانوان خانه دار اروميه در پاسخ به اين  که سهم ماهي در طول هفته يا ماه در سبد غذايي شما چقدر است؟ گفت: متاسفانه در جمع چهار نفره خانواده ما ماهي سهمي ندارد چرا که فرزندانم ميل و رغبتي به خورندن آبزيان ندارند.

وي با بيان اينکه يکي از دلايل عدم استفاده از ماهي نبود فرهنگ استفاده از اين ماده غذايي در بين خانواده ها است افزود: بايد از دوران کودکي فرزندان را با طعم و بوي آبزيان آشنا کرد و نيز آموزش هاي لازم در اين خصوص به خانواده ها ارائه شود.

حاجي محمدي در ادامه بالا بودن قيمت ماهي و آبزيان را از دلايل ديگر عدم استفاده از اين ماده غذايي عنوان کرد و اظهارداشت: در سطح شهر مراکز عرضه آبزيان به فور وجود ندارد و چند مرکزي هم که هست قيمت ها بالاست.

وي با بيان اينکه ماهي و ميگوي يخ زده عرضه شده در فروشگاههاي زنجيره اي نيز با قيمتهاي بسيار بالا عرضه مي شود، ادامه داد: مردم قدرت لازم براي خريد اين ماده غذايي هر چند با ارزش براي سلامتي را ندارند و اين در حالي است که فست فودها با قيمتهاي بسيار کمتر عرضه مي شوند.

 

مردم در خصوص ارزشهاي غذايي آبزيان اطلاعات ندارند

صمدي يکي از مغازه داران عرضه ماهي در اروميه در خصوص دلايل عدم استقبال مردم از ماهي و آبزيان گفت: متاسفانه اطلاع رساني و فرهنگ سازي خوبي در خصوص ارزش غذايي آبزيان در سطح استان صورت نگرفته است.

وي ادامه داد: در کنار اين کمبود اطلاعات قيمت و سيستم توزيع مناسبي در خصوص آبزيان در استان شاهد نيستيم. اکثر مردم ماهي و آبزيان را در چند گونه از جمله قرل آلا و ... مي دانند در حالي که ما گونه هاي با ارزش غذايي بالايي نيز داريم.

صمدي خاطرنشان کرد: کمبود مراکز عرضه و نبود رقابت منجر به انحصاري شدن بحث فروش ماهي و آبزيان شده که اين امر نيز منجر به عدم تمايل مردم براي خريد اين مواد غذايي غني و با ارزش است.

وي با اشاره به اينکه غذاهاي دريايي در همه رستوران ها نيز در صدر قيمتها و جز غذاهاي لوکس محسوب مي شود، ادامه داد: اين در حالي است که قيمت انواع کباب گوشت و مرغ بسيار کمتر بوده و مردم به مصرف اين غذاها روي آورده اند.

 

سرانه مصرف ماهي در آذربايجان غربي کمتر از ميانگين کشوري است

مدير کل امور شيلات و آبزيان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت سرانه مصرف ماهي و آبزيان در آذربايجان غربي گفت: در حال حاضر سرانه مصرف ماهي در استان 6کيلوگرم است که اين ميزان از سرانه کشوري که 11کيلوگرم بوده پايين به شمار مي رود.

معصوم فصيح با بيان اينکه آذربايجان غربي با توليد سالانه 17هزارتن انواع محصولات شيلاتي رتبه اول را در بين استانهاي غيرساحلي داراست افزود: ميزان توليد ماهي و انواع آبزيان در آذربايجان غربي بيشتر از ميزان مصرف خانوارهاي استاني است.

وي با تاکيد بر اينکه ماهي و انواع آبزيان يکي از مواد غذايي سالم است که بايد ميزان مصرف آن در بين خانواده هاي ايراني افزايش يابد عنوان کرد: پيشگيري از فشارخون،کاهش بيماري قلبي،عروقي،رشد مغز و سلامت سيستم عصبي جنين و پيشگيري از بيماري هاي التهابي مفصلي بخشي از فوايد مصرف آبزيان در تامين سلامت انسان است.

فصيح با بيان اينکه در حال حاضر 11تعاوني صيد و صيادي در استان با بيش از 10گروه صيادي در منابع آبي استان فعال است عنوان کرد: با توجه به اشتغال دو هزار و 350نفر در اين بخش ، طرح ها و پروژه هايي در زمينه تاسيسات زيربنايي و احداث مجتمع هاي تکثير و پرورش آبزيان در راستاي توسعه صنعت آبزيان در حال اجراست.

مديرکل شيلات و آبزيان آذربايجان غربي افزايش سرانه مصرف آبزيان را جزو برنامه‌هاي اصلي شيلات استان عنوان کرد و افزود: براي تحقق اين مهم بايد خانواده‌ها را با آبزيان و نقش آنها در سلامت افراد آشنا کرد.

فصيح برگزاري جشنواره هاي طبخ آبزيان را يکي از اقدامات اين اداره در جهت افزايش سرانه مصرف ماهي اعلام کرد و گفت: هدف اصلي از برگزاري اين جشنواره ها ايجاد نشاط بين مردم وترويج فرهنگ مصرف ماهي و آبزيان به عنوان يک ماده غذايي و دارويي است که در اين راستا اداره کل شيلات استان برگزاري چند جشنواره را در دستور کار خود قرار داده است.

وي با اشاره به اين‌که قيمت ماهي 60تا 70درصد پايين تر از قيمت گوشت قرمز است؛ عنوان کرد: خواص ماهي چندين برابر گوشت قرمز است. بايد سعي کنيم تا با افزايش فروشگاه‌هاي عرضه کننده ماهي به اضافه شدن اين محصول غذايي سالم به سبد غذايي خانوارها کمک کنيم.

 

مصرف ماهي براي تضمين سلامت ضروري است

يک کارشناس تغذيه و رژيم درماني، نيز در خصوص فوايد مصرف آبزيان گفت:مصرف ماهي و ساير فرآورده هاي دريايي به علت کاهش ميزان چربي هاي اشباع و کلسترول نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به فشارخون، چربي خون، ديابت و ... دارند.

معصومه رحيمي ماهي را سرشار از اسيدهاي چرب مفيد دانست و افزود: ماهي و فرآورده‌هاي آبزي حاوي مقادير زيادي اسيدهاي چرب غيراشباع با نام امگا 3هستند، اين اسيدهاي چرب در واقع پيش ساز مواد مفيدي هستند که از التهابات داخل عروق که منشاء بيماريهاي قلبي هستند، جلوگيري مي کنند.

وي با بيان اينکه بر اساس آمارهاي جهاني بيماريهاي قلبي يکي از مهمترين عوامل مرگ و مير در دنيا هستد، گفت: در کشور ما نيز ميزان مرگ در اثر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي رقم بالايي است و به نظر مي‌رسد با افزايش مصرف آبزيان مي‌توان تا حد زيادي از ابتلا به اين بيماري‌ها جلوگيري کرد.

اين کارشناس تغذيه و رژيم درماني با اشاره به پايين بودن سرانه مصرف آبزيان در کشور نسبت به ميانگين جهاني گفت: بايد با برنامه ريزي مناسب فرهنگ مصرف ماهي و ساير فرآورده هاي دريايي در جامعه نهادينه شود.??????

رحيمي اظهارداشت: گوشت ماهي علاوه بر اينکه داراي پروتيئن مرغوب با قابليت هضم آسان است در پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي و عروقي نقش مهمي دارد زيرا درصد زيادي از چربي هاي گوشت ماهي از انواع اشباع نشده بوده و ميزان کلسترول گوشت ماهي بسيار پايين است.

برگزاري جشنواره هاي طبخ، اطلاع رساني و فرهنگ سازي به همراه آشنايي کودکان از همان ابتدا با طعم و مزه ماهي مي تواند در سالهاي آتي سلامت جامعه را بيش از پيش تامين کند.

مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 3

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.