1396/11/04 - 7 : 18
کد خبر: 17716
نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌شرقي:
براي نجات درياچه اروميه فريادمي‌زنيم ولي کسي پاسخگو نيست
نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌شرقي گفت: براي نجات درياچه اروميه هميشه فريادمي‌زنيم ولي کسي پاسخگو نيست .

به گزارش احرار به نقل از خبرگزاري فارس حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدعلي آل‌هاشم در نشست تخصصي مديران رسانه‌هاي گروهي استان در خصوص مديريت آلودگي هوا اظهار داشت: اين جلسه بسيار مبارکي است زيرا دقت بر مسائل زيست محيطي وظيفه مهم تمام سازمان‌هاست.

وي افزود: در تبريز کارخانجات، شرکت‌هاي مهم از جمله پتروشيمي و پالايشگاه طراحي‌هاي آينده‌شان را بر مبناي زيست محيطي گذاشته‌اند.

نماينده ولي فقيه در استان با اشاره به بازديد و افتتاح از مخزن ?? هزار تني پتروشيمي تبريز گفت: در کنار اين مخزن يک مخزن ديگر ?? هزار مترمکعبي کلنگ‌زني شد و اين مخزن بر مبناي زيست محيطي طراحي شده است.

وي خاطرنشان کرد: در روستاي کجاآباد مردم گله از آلاينده‌هاي زيست محيطي داشتند و بنده پرسيدم اين پالايشگاه‌هاي اطراف اين منطقه فيلتر دارند که گفتند در تلاش هستيم حل کنيم.

امام جمعه تبريز افزود: پالايشگاه‌ها و شرکت‌هاي تبريز براساس استانداردهاي بين‌المللي زيست محيطي طراحي شده و تجهيزات براساس مستقر شده است.

 وي افزود: اين مراکز داراي تصفيه‌خانه و زباله‌سوز با دماي ??? درجه سانتي‌گراد هستند،حتي اولين شرکت در صنايع نفت و گاز است که به مسائل محيط زيستي دقت دارد.

آل‌هاشم تاکيد کرد: اهميت محيط زيست به قدري است که در مورد مسائل زيست محيطي در خطبه نماز جمعه در خصوص آن صحبت خواهم کرد.

وي اذعان داشت: اهميت محيط زيست خيلي مهم است به طوريکه از مسووليت انسان در قبال طبيعت مي‌توان آن را دريافت، همه بايد احساس مسووليت کنند.

امام جمعه تبرير با اشاره به اينکه تعاليم ديني بر تعادل انسان و محيط زيست تاکيد کرده است، گفت: عوامل ناشي از اين عدم تعادل خودخواهي‌هاي بشري است و اگر اينها رعايت نشود بحران محيط زيست پيش مي‌آيد و اين بحران به ضرر همگان است. 

نماينده ولي فقيه در استان با بيان اينکه اين بحران که ما داريم تنها مربوط به ايران نيست البته اگه بحران هم نباشد مي‌توان چالش بزرگ ناميد، گفت: چالش زيست محيطي شامل همه دنياست و ناشي از همان احساس مسيوليت است و مربوط به همه مي‌شود.

وي ادامه داد: موضوع گازهاي گلخانه‌اي چيزي نيست که فقط به يک عده صدمه بزند و شامل همه بشريت است.

امام جمعه تبريز با تاکيد به اينکه آلودگي هوا معضل محيط زيست است که گريبانگير شهرهاي بزرگ کشور شده است و مي‌شود پيشگيري کرد،اظهار داشت: اين موضوع علاج و درمان دارد به طوريکه که اگر ما حقيقتا با هم همدل، همزبان و هم‌نيت باشيم، تمام همت خودي را پاي کهر بياوريم،مي‌توان کاري کرد زيرا اين کار را در جاهاي ديگر انجام داده‌اند در جاهايي که حتي دو برابر جمعيت کشور ما را داشتند و مشکل آلودگي را حل کرده‌اند.

آل‌هاشم ابراز کرد: پديده غبار و ريزگردها معضل ديگر محيط زيست است و در خوزستان و کرمان اين غبارها زنوگي مردم را مختل کرده است که بايد علاج شود زيرا اين مشکل فقط مربوط به تنفس مردم نيست بلکه به خاطر اين پديده مناطق در حال نابودي قرار گرفته‌اند.

وي افزود:مشکل غبار ضررهاي مراتب بيشتر دارد و بايد با جديت دنبال کنيم و دليل و علت را بيابيم و با شناخت علت‌ها به طور جدي با آن مقابله و آن را علاج کرد.

نماينده ولي فقيه در استان بيان کرد: سومين مشکل محيط زيستي مشکل آب است والبته مسئله آب و مصرف آب خيلي مهم است به طوريکه  که مقام معظم رهبري در يکي از فرمايشات فرموده‌اند ?? درصد آب کشور صرف کشاورزي مي‌شود و ساير مصارف ديگر شرب و صنعت و غيره فقط ?? درصد است.

وي ادامه داد: اگر بتوانيم تدابيري براي آن ?? درصد داشته باشيم و فقط ?? درصد آن ?? درصد را صرف کنيم به همان اندازه آب ذخيره مي‌کنيم و اين موضوع کمي نيست و بايد همه دنبال اين موضوع بروند.

امام جمعه تبريز با اشاره به اينکه با آبياري قطره‌اي، شبکه‌سازي درست مي‌شود و صرفه‌جويي در آب خواهد بود، گفت: فرسايش خاک يکي ديگر از موضوعات است زيرا موضوع خاک در بلندمدت خطر بزرگتري از کمبود آب دارد.

وي متذکر شد: چند سال پيش موضوعات آبخيزداري مطرح مي‌شد که بايد دوباره مطرح شود زيرا قطع آن زيان بي‌شماري خواهد داشت. 

آل‌هاشم در ادامه غارت جنگل‌ها و مراتع را يکي ديگر از مشکلات محيط زيستي دانست و گفت: مسوولان نبايد اجازه به دست‌درازي دهند، از اين رو بخش‌هاي مختلف کشور که مسوليت در زمينه جنگل‌ها دارند بايد آگاه باشند و حتي به بهانه جذب گردشگر، هتل‌داري، ساخت شهربازي و مدارس علوم ديني و مدارس معمولي مراتع را از بين ببرند زيرا جنگل بايد حفظ شود.

هر اداره‌اي که مي‌خواهد تشکيلات درست کند نبايد به فکر نابودي جنگل‌ها باشد 

وي ادامه داد: هر اداره‌اي که مي‌خواهد تشکيلات درست کند نبايد به فکر نابودي جنگل‌ها باشد،نبايد اجازه چنين کاري را داد زيرا جنگل بايد جنگل بماند.

وي اذعان داشت: مشکل ديگر زمين‌خواري است، اين يک مسئله خطرناکي است و البته پديده زمين‌خواري پديده جديدي نيست و قديمي است و از اين رو توقع مي‌رود در نظام جمهوري اسلامي ايران اين پديده متوقف شود و اجازه ندهيم با دست‌اندازي به زمين‌ها،ثروت عمومي را به ثروت شخصي تبديل کنند.

نماينده ولي فقيه در استان تصريح کرد: نبايد اجازه دهيم افرادي بيايند با زرنگي و دستکاري کردن قانون و خريد يک نفر در سازمان و اداره‌اي، ثروت عمومي را تبديل به ثروت شخصي کنند.

وي افزود: راهکارهايي هم براي جلوگيري از تخريب مسائل زيست محيطي وجود دارد.

امام جمعه تبريز در خصوص راهکارهاي نجات محيط زيست بيان کرد: تهيه سند ملي و پيوست محيط زيستي يکي از واجبات است و هر سازماني که مشغول ساخت در شهر،حاشيه و غيره است حتما بايد يک دستورالعمل محيط زيستي همراه داشته باشد چرا که بخشنامه کرده‌ايم براي مسائل فرهنگي نيز بايد پيوست فرهنگي باشد. 

نماينده ولي فقيه در استان فرهنگ‌سازي در زمينه محيط زيست را پراهميت دانست و افزود: سازمان محيط زيست و همه دستگاه‌ها بايد اين کار را انجام دهند و مردم بدانند اهميت حفظ محيط زيست چقدر است و بايد آموزش و پرورش وارد عمل شود زيرا فرزندانمان بايد اهميت مرتع، هوا،جنگل، آب،خاک، زمين و دريا  را به خوبي بدانند و اين امر از زمان کودکي ميسر خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه شهرداري، جهاد کشاورزي و محيط زيست وظيفه دارند در رابطه با درختکاري به ميدان بيايند، گفت: بايد بتوانيم درختکاري را رونق دهيم و البته کارهاي روز درختکاري نمادين است و بايد در طول سال انجام گيرد و درختکاري ما به خاطر اين است که جوانان علاقه‌مند شوند.

امام جمعه تبريز به نقش اصحاب رسانه در رساندن پيام زيست محيطي در کشور تاکيد کرد و گفت: بايد برنامه زيست محيطي گسترش يابد و رسانه‌ها نقش خود را به خوبي ايفا کنند.

 فرياد درياچه اروميه را هميشه مي‌زنيم و کسي پاسخگو نيست

وي ابراز کرد: براي نجات درياچه اروميه هميشه مي‌زنيم ولي کسي پاسخگو نيست زيرا اين يک تهديدي براي آذربايجان است و اميداريم دست‌اندرکاران اين را درک کرده و غفلت نکنند زيرا مي‌شود کاري کرد در صورتي که همه با هم باشند و انتظار داريم با جديت برخورد شود تا مشکلاتي براي کشور ايجاد نشود. 

آل‌هاشم با بيان اينکه با افراد مختلف و سازمان محيط زيست و نهادهاي مردمي زيست محيطي ملاقات کرده‌ام که متاسفانه ارتباط خوبي با سازمان محيط زيستي ندارد، گفت: سازمان محيط زيست بايد از امکانات فکري و پژوهشي آنها و تحقيقاتي استفاده کند.

وي خاطرنشان کرد: جاي تعجب است که در استان در کنار يک رودخانه هزاران ماهي بميرد و کسي علت آن را نگويد زيرا در پيگيري‌ها هر کسي يک جواب داد و ما هم نفهميديم به چه کسي مربوط است و پاسخگو بودن محيط زيست و دامپزشکي کجا است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 1

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.